دست پروتزی که با تنفس کار می‌کند

دست جدید با نیروی هوا یک گزینه پروتز بدنی سبک وزن، با نگهداری و استفاده آسان را ارائه می‌کند، به ویژه برای کودکان و آن‌هایی که در کشور‌های کم درآمد و با درآمد متوسط ​​هستند که در دانشگاه آکسفورد ساخته شده است.

این دستگاه سبک وزن ساده جایگزینی برای پروتز‌های کابلی ارائه می‌دهد، پروتز‌های کابلی در ابتدا در اوایل قرن نوزدهم توسعه یافتند.

پروتز دست تنفسی، به ویژه برای کسانی که خیلی جوان هستند یا از نظر آناتومیکی برای شان مهار سیستم کابلی ناخوشایندست، گزینه مناسبی ست.

دستگاه تنفسی ما یک گزینه پروتز جدید ارائه می‌دهد که می‌تواند بدون محدود کردن حرکات بدن کاربر مورد استفاده قرار گیرد.
این محصول، یکی از اولین رویکرد‌های طراحی واقعاً جدید برای قدرت و کنترل یک پروتز با نیروی بدنه از زمان ظهور سیستم کابلی در بیش از دو قرن پیش است.

جرون برگمان، استاد نویسنده ارشد، گروه علوم مهندسی، دانشگاه آکسفورد گفت: اگرچه چندین گزینه مختلف پروتز وجود دارد (مناسب بودن به سطح تفاوت اندام فوقانی در میان سایر عوامل بستگی دارد) پیشرفت کمی در توسعه رویکرد‌های جدید برای قدرت و کنترل دستگاه‌های مجهز به بدن در مقایسه با پروتز‌های پیچیده با نیروی خارجی انجام شده است.

پرکاربردترین پروتز اندام فوقانی عملکردی، سیستم کابلی است که از طریق بدنه کار می‌کند، که به دلیل هزینه‌های مرتبط با نصب و نگهداری حرفه‌ای لازم، می‌تواند بسیار گران باشد.
رویکرد جدیدی که در خصوص پروتز ارائه شده، در ژورنال پروتز منتشر شده است.

در شرایطی که هزینه، نگهداری، راحتی و سهولت استفاده از ملاحظات اولیه طراحی این دستگاه است، امتیاز کارکرد این پروتز با انرژی بدن برای کاربران را نیز ارائه می‌کند.

کاربران با تنظیم تنفس خود، به یک توربین تسلا کوچک ساخته شده را نیرو می‌دهند که می‌تواند حرکات انگشت مصنوعی را به دقت کنترل کند.

حجم هوای مورد نیاز برای تغذیه دستگاه، حتی توسط کودکان خردسال نیز قابل دستیابی است و نیاز به صرف انرژی بالایی برای استفاده از آن نیست.

چرخ دنده در واحد سرعت، شدت عمل را تعیین می‌کند. این دستگاه بدون کابل و مهار، سبک وزن و مناسب برای کودکان و نوجوانانی است که هنوز در حال رشد هستند. حداقل نگهداری و آموزش برایش در نظر گرفته شده است.

محققان این محصول با لیمبو (LimbBo) یک موسسه خیریه پیشرو مستقر در بریتانیا برای کودکان دارای تفاوت اندامی، برای توسعه و اصلاح حرکت، برای ساخت این دستگاه همکاری کرده‌اند.

دست پروتزی که با تنفس کار می‌کند

جین هویت، متولی LimbBo گفت: یکی از اهداف ما در بنیاد لیمبو این است که اطمینان حاصل کنیم همه فرزندانمان به هر وسیله‌ای که به زندگی روزمره آن‌ها کمک می‌کند دسترسی داشته باشند.
هیچ تفاوت دو اندامی مشابه نیست و آنچه به یک کودک کمک می‌کند برای دیگری مناسب نیست.
در حال حاضر، برخی از گزینه‌های موجود در مورد پروتز وجود دارد، اما هنوز هم کودکانی هستند که به رویکرد کاملا متفاوتی نیاز دارند.

برای بسیاری، فقدان مفصل آرنج، دسترسی آن‌ها به وسایل مصنوعی را به شدت محدود می‌کند و بنابراین ما از فرصتی برای همکاری با پروفسور جرون برگمان برای بررسی رویکرد‌های مختلف استقبال کردیم.
این اتفاق یک پیشرفت هیجان انگیز برای بسیاری از فرزندان ما است.

او افزود: ما از این تحقیق به عنوان رویکردی کاملا متفاوت برای توانمندسازی کودکانمان برای برخورداری از کمکی که یک پروتز مانند این دستگاه، به آن‌ها ارائه می‌کند، استقبال می‌کنیم.

عنصر انتخاب مهم است و ما به طور کامل از هر طرح تحقیق و توسعه‌ای که این امکان را فراهم کند، حمایت خواهیم کرد.
احساس می‌کنیم که تیم آکسفورد با وارد کردن ما در بحث ها، واقعاً بهترین‌ها را برای فرزندان ما می‌خواهد.

سخنگوی یک سازمان غیردولتی مستقر در بنگالورو، هند که با محققان بر روی آزمایش کاربر در حین بررسی این پروتز کار می‌کند، گفت: پروتز تنفسی (Airbender) پتانسیل گسترش گزینه‌های مصنوعی برای کودکان و نوجوانان، به ویژه در هند و سایر کشور‌های در حال توسعه را دارد.

دکتر ویکرانت ناگاراجا نویسنده اول دپارتمان علوم مهندسی در دانشگاه آکسفورد گفت: تخمین زده می‌شود که بیش از ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان دارای تفاوت‌های اندامی هستند که اکثر آن‌ها به هیچ نوع مراقبت از پروتز دسترسی ندارند.

علاوه بر این، پروتز‌های اندام فوقانی که در حال حاضر در دسترس بیماران هستند، اغلب نه مقرون به صرفه هستند و نه مناسب، به ویژه در محیط‌های که دسترسی به منابع و امکانات محدودی دارند.
به همین دلیل، امیدواریم که تحقیقات ما نشان دهنده یک تغییر گام در دسترسی بیشتر به پروتز‌ها و کمک به غلبه بر چالش‌ها با گزینه‌های فعلی باشد.

دست پروتزی که با تنفس کار می‌کند

منبع: سایت مدیکال نیوز منتشره از دانشگاه آکسفورد