محصولات غذایی رتبه‌بندی می‌شوند

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، بهروز جنت امروز در نشست خبری در محل سازمان غذا و دارو افزود: در مورد افزودن مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس به شیرها باید دید که آیا اصلاً لزومی به این کار وجود دارد یا نه، در این مورد باید گفت که شاید ۲۰ سال پیش که میانگین شمارش میکروبهای شیرهای خام حداقل در حد ۵ میلیون بود این کار توجیه داشت اما امروز که چنین کاری به هیچ وجه لزومی ندارد.

وی گفت: امروز تمام شیرهای خام تولیدی در کشور استاندارد کمتر از یک میلیون باکتری در واحد را دارند و سازمان دامپزشکی به شیرهای با بار میکروبی بالاتر اجازه ورود به بازار نمی‌دهد. اغلب شیرهای خام تولیدی بار میکروبی کمتر از ۵۰۰ هزار دارند و در مواردی شرکتهای تولیدی از شیرهای با بار میکروبی زیر ۱۰۰ یا حتی ۵۰ استفاده می‌کنند.

وی گفت: شیرهای خام طی فرایند پاستوریزاسیون یا استریلیزاسیون میکروبهای خود را از دست می‌دهند بنابراین هیچ لزومی برای اضافه کردن مواد ضد عفونی کننده برای از بین بردن بار میکروبی آنها در کارخانه های تولید شیر وجود ندارد.

معاون غذای سازمان غذا و دارو اضافه کرد: اگر کارخانه‌ها از شیرهایی استفاده کننده که دارای مواد ضدعفونی کننده باشد این کار باعثتغییر طعم و بوی شیر می‌شود و اعتبار آن برند را لکه دار می‌کند بنابراین هیچ تولید کننده‌ای در کشور چنین موضوعی را نمی‌پذیرد زیرا بازارش را از دست می‌دهد.



شیرها درجه‌بندی می‌شوند

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که چرا برای اینکه مردم بتوانند شیرهای با کیفیت‌تر را تشخیص دهند، آنها را درجه بندی نمی‌کنید، گفت: اتفاقاً این کار شروع شده است و همزمان با ارائه نشان ایمنی و سلامت به فرآورده های برتر، کار درجه بندی مواد غذایی نیز شروع شده است.

جنت گفت: چون با حدود ۱۰ هزار کارخانه تولید مواد غذایی رو به رو هستیم، این کار اولویت بندی شده و در اولویت اول مواد لبنی و فرآورده های پروتئینی قرار گرفته‌اند و امیدواریم از روز غذای سال آینده بتوانیم این نوع اقلام غذایی را به صورت درجه بندی یک، دو، سه یا A، B و C به مردم معرفی کنیم.



شیرهای فله مورد تأیید وزارت بهداشت نیست

وی ادامه داد: به هیچ‌وجه مصرف شیرهای فله را به مردم توصیه نمی کنیم زیرا این شیرها مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند و می توانند ناقل بیماری تب مالت باشند و اگر هم به خوبی جوشانده شوند، ارزش غذایی آنها کم می‌شود.

معاون سازمان غذا و دارو گفت: در فرآیند پاستوریزاسیون تمام شیر در دمای یکسان بین ۶۵ تا ۷۲ درجه پاستوریزه می شود و فقط باکتریهای مضر آن از بین می رود و در فرآیند استریلیزاسیون با شوک دمایی در چند ثانیه شیر به دمای ۱۳۰ درجه می‌رسد و همه باکتریهای آن از بین می رود البته برخی ویتامین های محلول در آب در این نوع شیرهای مدت دار از بین می‌رود.



دستگاه بوگیر خاموش

وی افزود: چون برخی از مردم دوست دارند بوی طبیعی شیر را استشمام کنند، برخی کارخانه‌های تولید شیر و مواد لبنی دستگاه بوگیر را خاموش می‌کنند.



شیرها مواد افزودنی ندارند

وی گفت: ‌ارزش غذایی شیرهای پاستوریزه از مدت دار بیشتر است اما در هیچکدام از آنها هیچ نوع مواد افزودنی استفاده نمی شود، شیرهای پاستوریزه باید در چرخه سرد نگهداری شوند و شیرهای مدت دار به محض باز شدن در مدت کوتاهی باید در یخچال نگهداری و در زمان کوتاهی مصرف شوند.



استفاده از شیرخشک در فرآورده های لبنی

جنت افزود: استفاده از شیرخشک در تولید مواد لبنی هیچ اشکالی ندارد، زیرا شیر خشک در واقع همان شیر است که آب آن گرفته شده است، البته ارزش غذایی آن کمتر است اما در تولید برخی مواد لبنی استفاده از شیر خشک ضرورت دارد.

وی گفت: در برخی محصولات لبنی موجود در بازار شیرخشک وجود دارد اما به هیچ وجه شیر خشک وارداتی و مصرفی از کشور چین نداریم و بیشتر واردات شیر خشکهای ما از کشورهای اروپایی، نیوزیلند و بلاروس است.

جنت ادامه داد: با وجود موازی کاری بین سازمان غذا و دارو و موسسه استاندارد در صدور مجوز مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی اما هیچ محصول لبنی بدون مجوز وزارت بهداشت نمی تواند وارد بازار شود.



راه‌اندازی سامانه شیرخشک یارانه‌ای

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه شیر خشک یارانه‌ای نوزادان خبر داد که مطابق آن توزیع شیر خشک یارانه ای بین نوزادان نیازمند کنترل و ساماندهی می شود و با کم شود افرادی که به این شیر نیاز ندارند، شیر خشک یارانه ای با قیمت کمتری در اختیار نیازمندان واقعی می‌رسد.

معاون سازمان غذا و دارو همچنین از تصویب سند ملی ارتقای ایمنی و سلامت فرآورده های لبنی و پروتئینی در شورای عالی سلامت خبر داد که محتوای آن اجرای همین برنامه کنترلی و درجه بندی این محصولات است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به تصویت سند ملی روغن در سال گذشته نیز اشاره کرد که بر اساس آن نقاط بحرانی تولید روغن در کشور از مزرعه تا دانه‌های روغنی در مراحل کاشت، داشت، برداشت، انبارداری، نوع سموم مصرفی، رشد قارچها، حلالها و تصفیه روغن با همکاری وزارت جهاد کشاورزی شناسایی شده و رفع مشکل می‌شود.

به گفته جنت بر اساس این برنامه روغنهای مخصوص سرخ کردن، تفت دادن و دیگر مصارف غذایی با ذکر ارزش تغذیه‌ای با اجرای این سند به مردم معرفی می‌شود.

وی گفت: حدود یک دهه پیش اکثر روغن مصرفی مردم روغن جامد اشباع با اسید چرب و ترانس بالای ۲۰ درصد بود اما اکنون میزان این نوع اسیدهای مضر در روغنهای هیدروژنه به زیر ۱۰رسیده و کاهش آنها حداکثر تا ۲ درصد ممکن است و برای کاهش بیشتر باید مصرف روغنهای غیر جامد و مایع ترویج شود.

جنت در پاسخ به پرسش فارس در مورد میزان مصرف روغنهای مضر توسط مردم گفت: آمار روغن دریافتی مردم را نداریم اما هنوز بخش عمده ای از مصرف روغن مصرفی مردم به خصوص در استانهای سنتی تر روغن جامد است و در شیرینی سازی ها و بیسکویت سازی ها هنوز از این نوع روغنها مصرف می‌شود.

وی گفت: قرار است با ایجاد شبکه ملی پایش مواد غذایی که از ۲۲ مهر امسال راه اندازی می‌شود همه اطلاعات مربوط به تک تک مواد و صنایع غذایی و مصرف مردم را به صورت هوشمند به دست آ‌وریم که اطلاعات مربوط به روغن نیز از این شبکه به دست خواهد آمد.



مصرف روغنهای جامد هنوز بالای ۵۰ درصد

معاون سازمان غذا و دارو ادامه داد: گزارشهای مختلفی در مورد میزان مصرف روغن جامد داریم ولی به طور کلی در اکثر استانها به حدود ۵۰ درصد رسیده است اما در برخی استانهای سنتی تر هنوز بیش از ۷۰ درصد روغن مصرفی مردم جامد است.

جنت ادامه داد: در زمان حاضر حدود ۸۰ درصد دانه های روغنی مصرفی در صنایع تولید روغن در کشور وارداتی است و بیشتر آن نیز دانه های سویاست، دانه های روغن کلزا البته بیشتر در داخل تولید می‌شود.



برنج های فله مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند

وی در مورد برنج های وارداتی نیز گفت: ‌همان طور که قبلاً اعلام شده است، هیچ یک از برنج های وارداتی که مجوز وزارت بهداشت را دارند مشکلی ندارند و هیچ نوع آلودگی بیش از حد مجاز در آنها نیست اما در مورد برنج‌های وارداتی فله هیچ اظهار نظری نمی‌توانیم بکنیم نه وجود آلودگی را در آنها رد و نه تأیید می‌کنیم زیرا اساساً بررسی در مورد آنها در وزارت بهداشت انجام نشده است.



نظام ردگیری محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود

معاون غذای سازمان غذا و دارو همچین از ایجاد شبکه بسته بندی و ردگیری مواد غذایی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: تا زمانی که همه مواد غذایی مصرفی مردم بسته بندی و کدگذاری نشده باشد نمی توانیم مواد و اقلام مجاز را از غیر مجاز تفکیک کنیم به همین علت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برنامه ایجاد نظام ردگیری محصولات کشاورزی در حال تدوین است.

وی گفت: اجرای این برنامه بلند مدت است و شاید اجرای کامل آن ۱۰ سال طول بکشد اما با اجرای آن همه محصولات کشاورزی بسته بندی و کدگذاری می‌شوند و اگر یک محصول از هر نظر مشکلی داشت مثلاً میزان باقیمانده سم آن بالا بود یا عامل انتقال نوعی بیماری بود، به سرعت می‌توان مزرعه آن را شناسایی و تمام محصولات آن را جمع آوری کرد و مسئله را به صورت ریشه‌ای حل کرد.



شبکه ملی پایش نظارت وزارت بهداشت هوشمند می‌کند

جنت همچنین با اشاره به راه اندازی شبکه ملی پایش مواد غذایی از مهر امسال گفت: گروهی از مهندسان خبره که برنامه های نرم افزاری یکی از بانکهای معتبر کشور را نوشته‌اند مشغول نوشتن برنامه این شبکه تحت وب هستند که با اجرای آن از مهر امسال تمام صنایع غذایی کشور تحت نظارت هوشمند قرار می گیرند.

وی گفت: با اجرای این برنامه تمام ورودی و خروجی و مواد موجود در انبار همه صنایع غذایی در وزارت بهداشت قابل رصد کردن است و هر گونه تخلفی که صورت گیرد یا مواد اولیه کم شود، سیستم هشدار می‌دهد و مأموران وزارت بهداشت در اسرع وقت برای حل مشکل اقدام می‌کنند.

معاون سازمان غذا و دارو اضافه کرد: این کار به نفع وارد کنندگان و تولیدکنندگان هم هست زیرا بروکراسی اداری را برای صدور مجوز واردات یا تولید از بین می‌برد و صف طولانی افرادی که منتظر صدور مجوز تولید در وزارت بهداشت هستند از بین می‌رود.

جنت ادامه داد: ‌ شبکه پایش مواد غذایی علاوه بر نظارت و رصد مواد غذایی کشور کار اطلاع رسانی به ۷۵ میلیون ایرانی را نیز به عهده می‌گیرد.

وی گفت: این سیستم در دنیا بی‌نظیر است و شبکه نظارتی اروپا بخش کوچکی از شبکه پایش مواد غذایی ایران است که علاوه بر مواد غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی را نیز در بر می‌گیرد.

برچسب اصالت لوازم آرایشی از شهریور اجباری می‌شود

معاون سازمان غذا و دارویی افزود: درج بر چسب اصالت مواد غذایی و آرایشی نیز بخش کوچکی پروژه شبکه ملی پایش مواد غذایی است که در مورد اقلام آرایشی و بهداشتی تا شهریور امسال اجرایی می‌شود و در مورد مواد غذایی ‌‌تا پایان امسال بیش از ۷۰ درصد مواد غذایی دارای این برچسب می شوند و اطلاع رسانی به مردم نیز در مورد نحوه استفاده از این برچسب در همان زمان به مردم اعلام می شود.