وزارت بهداشت: ماهانه ۲.۵ میلیون عدد سرم به کشور وارد می‌شود

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تأمین ماهانه ۱۷ تا ۱۸ میلیون عدد سرم در کشور از واردات ماهانه ۲.۵ میلیون عدد سرم به کشور خبر داد و گفت: مسئولیت نظارت بر الگوی تجویز داروها، با معاونت درمان است.

اگرچه کمبود سرم در کشور نسبت به هفته‌های قبل تا حدی رفع شده، اما برخی بیماران همچنان از توزیع قطره‌چکانی و کمیاب شدن سرم در برخی شهرستان‌های کشور خبر می‌دهند؛ همچنین حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی امروز در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار رفع مشکل کمبود اقلام دارویی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم تزریقی شد.

سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو، با بیان این‌که کمبود سرم در هفته جاری به حداقل رسیده است؛ اظهار کرد: تأمین سرم‌های تزریقی هم از طریق واردات و هم از راه تولید داخل در حال انجام است.

وی افزود: در هر هفته بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار عدد سرم فقط از طریق واردات تأمین می‌شود و بنابراین ماهانه نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد سرم وارد می‌شود.

وی ادامه داد: ماهانه بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون عدد سرم نیز از طریق تولید داخل تأمین می‌شود و در مجموع ماهانه حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون عدد سرم در کشور تأمین می‌شود که این آمار ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته است!

وزارت بهداشت: ماهانه ۲.۵ میلیون عدد سرم به کشور وارد می‌شود

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که چرا توزیع سرم در برخی نقاط کشور محدود است، بیان کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین سرم انجام شده و جلسات متعددی با معاونت‌های غذا و دارو برگزار شده تا توزیع سرم به صورت عادلانه و مبتنی بر الگوی تجویز و مصرف باشد.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: مسئولیت اصلی نظارت بر الگوی تجویز داروها، با معاونت درمان وزارت بهداشت است و سازمان غذا و دارو طبق اطلاعاتی که از مصرف و تجویز دارو‌ها رسیده، با معاونت درمان رایزنی کرده تا این معاونت، نظارت بر پروتکل‌های تجویز دارو را جدی بگیرد.