فعالیت وزارت بهداشت برای تحقق اجرای قانون جوانی جمعیت

کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت اظهار داشت: وزارت بهداشت فعالانه پیگیر تحقق اجرای قانون جوانی جمعیت است، اما برخی دستگاه‌ها به ویژه در زمینه فرهنگسازی، همچنان فعال نشده اند، بنابراین از وزارت بهداشت و مدیران این وزارتخانه که علیرغم مشکلات و محدودیت ها، به اجرای این قانون اصرار دارند، تشکر می‌کنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری نقشه راه را با تاکید بر کار‌های فرهنگی و فرهنگسازی در مورد جمعیت ترسیم کردند. در کنار تدابیر قانون باید در حوزه فرهنگسازی در نظام عمومی و همچنین نظام بهداشتی و درمانی توجه کرد. یکی از دلایل ناباروری، دیر فرزندآوری است که نیاز به فرهنگسازی ویژه دارد.

دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان این که دستگاه‌های مختلف باید در اجرای قانون جوانی جمعیت در کنار وزارت بهداشت مشارکت و نقش آفرینی کنند، یادآور شد: استانداران نقش ویژه‌ای در هماهنگی بین بخشی در استان‌ها برای اجرای این قانون به عهده دارند و نیاز است که در این جلسات، حضور پیدا کنند چراکه برخی استان‌ها از نظر شاخص‌های جمعیتی در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

فعالیت وزارت بهداشت برای تحقق اجرای قانون جوانی جمعیت

فروتن خاطرنشان کرد: نقش مراقبان سلامت، ماما‌ها و بهورزان به عنوان حلقه‌های اول ارتباطات نظام بهداشتی با مردم، در زایمان، باروری و تحقق این قانون بسیار مهم و نیاز است به منظور تشویق زوجین به فرزندآوری، پاداشی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

دبیر ستاد ملی جمعیت بر ضرورت استحکام خانواده‌ها یاد کرد و افزود: ارائه آموزش‌های ازدواج و خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز بدون استحکام خانواده‌ها منجر به فرزندآوری نمی‌شود و لازم است مشاوره‌های ازدواج به ویژه در ۵ سال اول زندگی زوجین، تحت پوشش بیمه قرار گیرد.