اولین سرآشپز زن ترک برنده نوبل غذا+عکس

این برسمیت شناخته شدن نقطه عطف مهمی محسوب می‌شود، زیرا او اولین می‌باشد که این افتخار را برای ترکیه کسب کرده است.

موفقیت دمیر ناشی از پروژه‌های فوق العاده غذایی او بوده که در ماردین اجرا شد؛ جایی که او نه تنها از توسعه اجتماعی و تنوع زیستی حمایت کرد بلکه کمک‌های قابل توجهی به یکپارچگی فرهنگی نمود. اقدامات او برای تعالی آشپزی همراه با ابتکارعمل استثنایی اش این عنوان را برایش به ارمغان آورده است.

 یکی از تلاش‌های برجسته او هدایت تلاش‌های امدادی پس از زمین لرزه ویرانگر در تاریخ ۶ فوریه را شامل می‌شد. فراتر از آن دمیر برای بیش از دو دهه در خط مقدم پرداختن به مسائل مبرمی مانند ادغام پناهندگان، تاثیر تغییرات آب و هوایی بر زمین و توسعه اجتماعی از طریق پروژه‌های معطوف به غذا قرار داشته است. تلاش‌های خستگی ناپذیر و راه حل‌های پیشگامانه او تحسین و احترام جامعه آشپزی را به همراه داشته است.

دمیر ضمن قدردانی از داوران گفت: "از هیئت داوران که من را مستحق دریافت جایزه جهانی آشپزی باسک دانستند جایزه‌ای که اغلب از آن تحت عنوان نوبل دنیای غذا شناخته می‌شود صمیمانه تشکر می‌کنم. من این درس ارزشمند را ۲۵ سال پیش آموختم زمانی که گروهی از زنان به من اعتماد کردند و سفری را آغاز کردند که زندگی من را شکل داد. به نفع افراد، محیط زیست و جامعه، تکمیل چرخه زندگی از خاکی به بشقاب و بازگشت به خاک."

"خوزه ماری آیزگا" مدیرکل مرکز آشپزی باسک ضمن تحسین برندگان گفت: "ما از ۸۰۰ مرد و زن با استعداد از ۴۲ کشور نامزد داشتیم. در سال جاری ما به تعهد خود نسبت به سرآشپزان حرفه‌ای مانند نکول، ابرو و هایدی ادامه می‌دهیم افرادی که برای رسیدگی به نیاز‌های در حال تکامل زمانه مان کار‌های قابل توجهی انجام داده اند. داستان‌ها و تجربیات الهام بخش آنان نشان می‌دهد که چگونه از تاثیر اجتماعی ایجاد شده در آشپزخانه، مهارت‌های کارآفرینی، دانش و خلاقیت خود برای کمک به ادغام اجتماعی، پایداری و آموزش غذاشناسی استفاده می‌کنند".

اولین سرآشپز زن ترک برنده نوبل غذا

جایزه معتبر جهانی آشپزی باسک که در رسانه‌های جهانی به عنوان "نوبل غذا" شناخته می‌شود امسال هشتمین دوره خود را جشن می‌گیرد و هدف آن تقویت دگرگون کننده غذا و برجسته کردن روایت‌های الهام بخش سرآشپز‌هایی است که از تخصص آشپزی خود فراتر از محدودیت‌های آشپزخانه استفاده می‌کنند. جایزه ۱۰۰۰۰۰ یورویی (۱۰۷۴۰۰ دلار) که سخاوتمندانه توسط دولت باسک و مرکز آشپزی باسک ارائه می‌شود برای حمایت از پروژه انتخابی سرآشپز برنده مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوآوری در زمینه آشپزی و تاثیر اجتماعی با استفاده از آن را تقویت می‌کند.