میزان استاندارد مصرف کالری در مادران شیرده چقدر است؟

مژگان مظلوم، مربی و مشاور شیردهی با شیر مادر و عضو انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: مادران از ابتدای بارداری، باید هم به فکر  سلامتی خود، و هم سلامتی جنینشان باشند. پس از به دنیا آمدن نوزاد، تغذیه صحیح مادر همراه با شیردهی موفق ، منجر  به  سلامتی مادر و رشد و نمو کامل شیرخوار می‌شود.

وی افزود: مادرانی که وزن طبیعی دارند، در دوران شیردهی، تنها نیاز به افزایش مصرف ۵۰۰ کالری بیشتر از نیاز روزانه خود دارند.

وی همچنین تاکید کرد: مادران شیرده نباید بیشتر از این میزان کالری دریافت کنند، زیرا در صورت پرخوری دچار اضافه وزن خواهد شد. به عبارت دیگر، خوردن و نوشیدن مادران شیرده باید به صورتی باشد، که گرسنگی و تشنگی آن ها مرتفع شود، قابل توجه است که پرخوری و پرنوشی تاثیری در افزایش میزان شیر مادر ندارند.

مظلوم در مورد میزان مصرف مایعات در مادران شیرده گفت: میزان استاندارد مصرف مایعات در یک مادر شیرده در ۲۴ ساعت،  حدود دو لیتر است، البته مصرف این مایعات تنها شامل آب و دیگر نوشیدنی ها نیست و  مایعات مصرف شده از طریق غدا ها را نیز شامل می شود.(مانندانواع خورشت و سوپ ها)

وی یادآور شد: مصرف بیش از حد مایعات توسط مادر شیرده حتی می‌تواند باعث کاهش ترشح شیر در مادر شود.

این مربی و مشاور شیردهی افزود: سبد غذای یک مادر شیرده باید شامل تمام گروه‌های مواد غذایی باشد که شامل: ‌۵۰ درصد انواع کربوهیدرات ، ۳۰ درصد چربی و ۱۵ درصد پروتیین است. در عین حال نباید محدودیت غذای خاصی برای تغذیه مادر شیرده وجود داشته باشد، به طوری که خودداری بعضی از مادران شیرده در مصرف مواد لبنی، کار کاملا اشتباهی است.

وی ادامه داد: در تغذیه این مادران نیازی به تغییر تعداد (افزایش) وعده های غذایی نیست.

وی افزود: مصرف نوشیدنی‌های کافئینی، مانند: قهوه، چای پر رنگ و نوشابه های  کافئین دار و همچنین  مصرف غذا هایی با ادویه تند، می‌تواند باعث بی‌قراری در شیرخوار شود.

مظلومی ادامه داد: ضروری است که مادران شیرده، مکمل‌ها و ویتامین‌هایی را که در دوران بارداری به توصیه پزشک مصرف می‌کرده‌اند، در دوران شیردهی نیز ادامه دهند.

مظلوم گفت: مواد غذایی بودار مانند: سیر، پیاز و سبزیجات معطر، می‌تواند طعم و مزه شیر مادر را تغیر دهند بعضی از شیرخواران نسبت به این تغیرات حساس هستند و از خوردن شیر امتناع می‌کنند.همچینین ورزش‌های سنگین مادر در هنگام شیردهی، می‌تواند با ترشح اسیدلاکتیک، طعم شیر را ترش کند و باعث پرهیز شیرخوار از خوردن شیر مادر شود.

او به مادران شیرده توصیه کرد: از دادن پستانک و سرشیشه به نوزادان خود خودداری کنند، زیرا می تواند باعث امتناع شیرخوار از مکیدن سینه مادر، و محرومیت از شیر مادر شود.