کنترل دیابت سخت‌تر از بیماری‌های دیگر است

علیرضا استقامتی در مراسم افتتاح خط تولید نخستین انسولین نسل جدید کشور با اشاره به اینکه آمار دیابت در کشور رو به افزایش است اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا دچار دیابت هستند که می‌توان گفت این آمار به ۸۰۰ میلیون هم می‌رسد و به‌اسانی نمی‌توان این سیل خروشان را متوقف کرد.

او با تاکید بر اینکه در ایران بیش از ۱۱ درصد افراد به دیابت مبتلا هستند، اضافه کرد: از این تعداد ۲۴ درصد در معرض پیش‌دیابت قرار دارند که آن‌ها نیز ممکن است به عوارض دیابت مبتلا شوند. زیرا طبیعت این بیماری، مزمن و درمان آن، پیچیده است.

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم با تاکید بر اینکه در کشور ما با اصلاح روش تغدیه و رژیم غذایی، کمتر از ۱۵ درصد از قند خون قابل کنترل می‌شود، خاطر نشان کرد: دیابت با خود مشکلات دیگری مانند چاقی، افزایش وزن و فشارخون را به دنبال دارد و این موضوع می‌طلبد که درمان مناسب در زمان مناسب انجام شود. ما نباید اجازه دهیم که دیابت به عوارض برسد. زیرا در آن صورت نمی‌توانیم کمکی به اقتصاد سلامت کنیم. دیابت در واقع فشار زیادی بر جامعه وارد می‌کند و می‌تواند هزینه‌های زیادی به دنبال داشته باشد. در آمریکا ۴۰۰ میلیارد دلار، هزینه درمان دیابت می‌شود که ۳۰۰ میلیون دلار آن هزینه مستقیم و ۱۰۰ میلیارد دلار آن، غیر مستقیم است و در واقع باید گفت به ازای هر ۴ دلاری که برای خدمات سلامت انجام می‌شود یک دلار برای دیابت هزینه می‌شود و این فرایند همچنان ادامه دارد، زیرا کنترل دیابت بسیار سخت‌تر از بیماری‌های دیگر است؛ به این دلیل که دیابت، همه ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

استقامتی در مورد انسولین نسل جدید گفت: در این انسولین نسل جدید، دو نوع انسولین تعبیه شده است؛ هم سریع‌الاثر و هم طولانی‌اثر که این ویژگی می‌تواند شرایط را برای بیمارانی که ناچارند چندبار در روز انسولین تزریق کنند، بهتر کند.

او بر این باور است که دنیا راه درمان‌های جدید را در پیش گرفته و انسولین‌های هفتگی و ماهانه در حال تولید هستند و توضیح داد: آموزش، حلقه مفقوده در سیستم سلامت است و نمی‌توانیم امید داشته باشیم که درمان، بدون عبور از شاهراه آموزش به مقصد برسد.

کنترل دیابت سخت‌تر از بیماری‌های دیگر است