آخرین وضعیت آب و هوای امروز یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲

 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی و بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری، امروز (یکشنبه) با توجه به فعالیت سامانه بارشی در کشور، در شرق استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، برخی مناطق خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان بارش باران و برف پیش‌بینی شده است.

 

سازمان هواشناسی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در هشدار سطح زرد، طی امروز (یکشنبه) از بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقتی، در نواحی کوهستانی کولاک برف و کاهش محسوس دما خبر داد که در خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شمال شرق هرمزگان رخ می‌دهد.

آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی

بر اثر این مخاطره، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطق با اقلیم سرد، آب‌گرفتگی معابر، کاهش محسوس دما و احتمال آسیب به محصولات، ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی در این هشدار، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضرور، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و استفاده از کودهای مناسب برای مقاومت گیاهان به سرما، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و… را توصیه کرده است.

جوی آرام و پایدار در بیشتر مناطق کشور طی فردا و پس‌فردا

سامانه بارشی که روز جمعه وارد کشور شده بود از بعدازظهر امروز از کشور خارج می‌شود و روزهای دوشنبه (فردا) و سه‌شنبه پدیده بارشی در کشور نخواهیم داشت و جوی آرام و پایدار در بیشتر مناطق کشور حاکم خواهد بود.

امروز (یکشنبه) در نیمه شرقی کشور و فردا (دوشنبه) در جنوب شرق کشور وزش باد شدید و در برخی مناطق خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود؛ همچنین امروز در نیمه شرقی کشور کاهش دما بین ۵ تا ۸ درجه رخ خواهد داد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در همین مناطق، دما بین ۵ تا ۸ درجه افزایش می‌یابد.

هواشناسی

ورود سامانه بارشی جدید از روز چهارشنبه

روز چهارشنبه هفته جاری با ورود سامانه بارشی دیگری به کشور در شمال‌غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و استان‌های گیلان و مازندران بارش باران و برف، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی رخ خواهد داد.

روز پنجشنبه علاوه بر مناطق فوق، در جنوب‌غرب کشور و استان‌های گلستان و خراسان شمالی بارش برف و باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

روز چهارشنبه همچنین در برخی مناطق غرب، شمال‌شرق، شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی در بعضی ساعات وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک را شاهد خواهیم بود.

افزایش آلاینده‌ها و غبار محلی در پایتخت امروز ۱۷ دی

آسمان تهران امروز (یکشنبه) صاف تا کمی ابری در بعضی ساعات همراه با وزش باد پیش‌بینی شده که اواخر وقت امروز (امشب) به تدریج با کاهش باد با غبار رقیق همراه خواهد بود؛ همچنین به دلیل پایداری نسبی جو، افزایش نسبی آلاینده‌ها، گاهی غبار محلی و کاهش کیفیت هوا در نواحی پرتردد و صنعتی دور از انتظار نیست.

کمینه دمای تهران امروز یک درجه بالای صفر و بیشینه دما ۱۲ درجه بالای صفر است. در ‌روز دوشنبه (فردا) نیز آسمان پایتخت قسمتی ابری تا نیمه‌ابری و در برخی ساعات همراه با غبار محلی پیش‌بینی می‌شود.

امروز خلیج فارس و فردا (دوشنبه) دریای عمان مواج است

سازمان هواشناسی همچنین در هشدار زرد رنگ (هشدار دریایی) از افزایش سرعت وزش باد تا ۲۴ نات و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا یک متر و دور از ساحل بین یک تا ۱.۵ متر خبر داد که روز دوشنبه (فردا) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و در تنگه هرمز و دریای عمان رخ می‌دهد و اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی، احتمال آسیب به شناورهای سبک، احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل را در پی دارد.