نحوه ثبت نام سامانه سخا برای احراز محل سکونت

در هنگام تعویض پلاک خودرو ، پلیس راهور باید مطمئن باشد که محل سکونت مالک خودرو با شماره دو رقمی پلاک خودرو مطابقت دارد. برای این منظور به سندی به نام سند احراز محل سکونت خریدار خودرو نیاز است. به عبارتی، با ارائه مدارک احراز محل سکونت پلیس راهور مطمئن می‌شود که اطلاعات فرد در سامانه شماره‌گذاری پلیس به‌روزرسانی شده است.

روش‌های احراز آدرس محل سکونت مالک خودرو

برای بهره‌مندی از بیشتر خدماتی که در مراکز شماره‌گذاری خودرو و موتورسیکلت انجام می‌شود، به مدارک احراز محل سکونت نیاز دارید. ازاین‌رو ضروری است که پیش از مراجعه به این مراکز، مدارک موردنیاز را به‌همراه داشته باشید.

مدارک احراز آدرس محل سکونت مالک خانه

مالک خودرو باید سند مالکیت خانه را ارائه دهد تا بتواند آدرس مالک را تأیید کند. البته، ارائه قبض خدماتی مثل آب، برق یا گاز هم می‌تواند تأییدکننده آدرس مالک باشد.

مدارک احراز آدرس محل سکونت مستأجران

مالک خودرو، باید مدارک اجاره‌خانه را که به نام خودش است و کد رهگیری و تأییدیه سازمان املاک را دارد، ارائه دهد.

مدارک احراز آدرس محل سکونت کارمندان دولت

کارمندان با ارائه معرفی‌نامه از محل خدمت (سازمان‌های دولتی و نیروهای مسلح) که در آن آدرس محل سکونت درج شده است، می‌توانند برای احراز محل سکونت اقدام کنند.

مدارک احراز آدرس محل سکونت برای کارکنان مشاغل آزاد

افرادی که در حرفه‌های آزاد مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند با ارائه جواز کسب به نام خودشان و یک قبض خدماتی آدرس را تأیید کنند.

مدارک احراز آدرس محل سکونت برای والدین دانش‌آموزان

والدین دانش‌آموزان می‌توانند گواهی اشتغال به تحصیل فرزند را به‌همراه آدرس محل سکونتشان که توسط آموزش‌وپرورش تأیید شده است، برای احراز محل سکونت ارائه دهند.

در صورتی‌که فرد هیچ‌کدام از شرایط بالا را نداشته باشد، می‌تواند از روش‌های زیر برای احراز آدرس محل سکونت خود استفاده کند:

ارائه سندی که نشان دهد والدین مالک خودرو در آدرس اعلام‌شده ساکن هستند. این کار از طریق ارائه سند اجاره یا مالکیت خانه (به نام والدین) امکان‌پذیر است.

ارائه سند مالکیت خانه به نام همسر و یک قبض خدماتی که محل سکونت مالک خودرو را تأیید می‌کند.

 احراز محل سکونت سازمان‌ها، شرکت‌‌ها و کارخانجات

برای احراز آدرس سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارخانجات باید اساسنامه و آگهی روزنامه رسمی که حداکثر دو سال از تاریخ ثبت آن در روزنامه گذشته باشد، ارائه شود.

احراز محل سکونت سازمان‌ها، شرکت‌‌ها و کارخانجات دارای شعبه در سایر شهرها

در چنین مواردی نیز باید با توجه به مندرجات اساسنامه و بریده روزنامه رسمی برای احراز محل سکونت اقدام شود.

داشتن پلاک آزاد امانی یا نصبی در سامانه شماره‌گذاری نمی‌تواند مدرکی برای احراز محل سکونت مالک باشد.

برای دریافت برگه احراز محل سکونت چطور اقدام کنیم؟

۱. مراجعه حضوری

با ارائه مدارک احراز هویت مالک خودرو، برگه احراز هویت توسط مراکز تعویض پلاک خودرو صادر می‌شود. ازاین‌رو نیاز است که مالکان خودرو برای دریافت این برگه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند.

در هر استانی که هستید، ابتدا از طریق آدرس اینترنتی nobatdehi.epolice.ir نوبت بگیرید. سپس طبق جدول زمان‌بندی، روز و ساعت مناسب را انتخاب کنید و در همان تاریخ در مرکز تعویض پلاک حاضر شوید.

نحوه ثبت نام سامانه سخا برای احراز محل سکونت

۲. مراجعه به سامانه سخا

بر اساس اطلاعیه‌ای که ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ منتشر کرد، روال احراز سکونت مالکین خودرو تغییر کرده است و افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه سخا به نشانی اینترنتی sakha.epolice.ir برای احراز آدرس محل سکونت خود اقدام کنند. یعنی دیگر نیازی نیست که افراد به مراکز تعویض پلاک خودرو، نمایندگی‌‌ها و دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند.