وقتی حشرات نیش می‌زنند چه باید بکنیم؟!
افکارنیوز

: اگر تابحال بیرون از خانه بازی کرده باشید، ممکن است برایتان پیش آمده باشد که یک حشره نیشتان زده باشد. شاید یک مورچه مزاحم وقتی برای پیک‌نیک به پارک رفته بودید پیشتان آمده باشد و یا یک زنبور وقتی با دوستانتان مشغول دنبال‌بازی بودید، دور سرتان مدام می‌چرخیده است. ممکن است این چیزها اذیتتان نکرده باشد اما وقتی گزیده شوید دیگر اینطور نیست. همین که بخاطر نیش خوردن توسط حشرات مجبور باشید در خانه بمانید برایتان کافی است. اما اگر اطلاعات بیشتری درمورد حشرات داشته باشید، می‌توانید اطمینان بیرون از خانه بازی و تفریح کنید.

چرا حشرات نیش می‌زنند؟

حشرات و بقیه موجودات مثل زنبورها، عنکبوت‌ها و عقرب‌ها معمولاً وقتی حمله می‌کنند که احساس کنند در خطر قرار دارند. بعضی‌وقت‌ها می‌خواهند از منطقه یا خانه خودشان محافظت کنند. حشرات دیگر مثل پشه‌ها، ساس‌ها و کنه‌ها برای زنده ماندن باید خون بمکند. پشه ماده برای اینکه بتواند تخم‌گذاری کند به خون نیاز دارد.(پشه‌های نر هیچوقت نیش نمی‌زنند!)

ساس‌ها نوعی انگل هستند و این یعنی روی حیوانات دیگر زندگی می‌کنند و برای زنده ماندن باید خون بمکند.

نیش و گزیدگی حشرات چیست؟

حشرات وقتی نیشتان می‌زنند، زهر وارد بدنتان می‌کنند. معمولاً این زهر مثل صابون داخل چشمانتان است—واقعاً آسیبی به شما نمی‌رساند اما اذیتتان می‌کند. ممکن است یک برآمدگی کوچک و خارش‌دار به اندازه یک نخود روی پوستتان ایجاد کند. وقتی آن را می‌خارانید، پوستتان قرمز شده و خارش آن هم بیشتر می‌شود. وقتی زنبور نیشتان می‌زند، آن قسمت از پوستتان ورم می‌کند و ممکن است نیش آن زنبور در پوستتان جا بماند.

آیا درد دارد؟

بیشتر وقت‌ها نیش و گزیدگی حشرات مسئله مهمی نیست و فقط برای مدتی اذیتتان می‌کند. خارش آن آزاردهنده‌ترین قسمت آن است. برای بعضی از نیش‌ها و گزیدگی‌ها مثل نیش عقرب یا عنکبوت سیاه ممکن است لازم شود به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. اما این خیلی اتفاق نمی‌افتد. بزرگترتان می‌تواند تشخیص دهد لازم است به بیمارستان بروید یا نه.

چه باید بکنید؟

اگر حشره‌‌ای نیشتان زد، حتماً باید یک بزرگتر را در جریان بگذارید. او به جای ان نیش نگاه می‌کند تا تشخیص دهد چه کارهایی باید بکنید.

اگر پشه نیشتان زد، سعی کنید آن را نخارانید. بعضی‌وقت‌ها اینکه جلو خودتان را بگیرید و نیش پشه را نخارانید خیلی سخت است اما خاراندن آن فقط باعثبدتر شدن آن خارش می‌شود و حتی باعثمی‌شود پوستتان ورم کرده و عفونت کند.

اگر زنبور نیشتان زد، یک بزرگتر می‌تواند کمکتان کند نیش او را بیرون بکشید. از بزرگترتان بخواهید که آن ناحیه را با آب و صابون برایتان بشوید و برای ۲۴ ساعت اول روی آن یخ بگذارد.

آنتی‌هیستامین که یک دارو است هم می‌تواند به از بین بردن خارش، درد و ورم آن کمک کند. استامینوفن هم می‌تواند اذیت آن را کمتر کند. کرم‌های هیدروکورتیزون و لوسیون کالامین هم می‌تواند به از بین بردن خارش آن کمک کند. بزرگترتان تصمیم می‌گیرد که کدام دارو برای شما بهتر است.

چه وقت کمک بگیرید

بعضی‌ها به زهری که بعضی از حشره‌ها مثل زنبور وارد بدنشان می‌کند حساسیت دارند. اگر بعد از اینکه یک زنبور حشره دیگری نیشتان زد برای نفس کشیدن مشکل پیدا کردید یا کهیر زدید(کهیر برآمدگی‌های قرمز رنگی است که روی پوست ایجاد می‌شود) یا احساس کردید می‌خواهید بالا بیاورید، احتمالاً دچار یک واکنش حساسیتی شده‌اید. فوراً به یک بزرگتر خبر دهید تا بتواند شما را به اورژانس بیمارستان برساند.

وقتی فهمیدید که به نیش زنبور حساسیت دارید، دکتر یک بسته مخصوص برای شما تهیه می‌کند. این بسته بسته اِپینفرین نام دارد و در آن یک آمپول اِپینفرین می‌‌گذارند. وقتی زنبور نیشتان بزند به این آمپول نیاز پیدا می‌کنید. باید همیشه این بسته را همراه خود داشته باشید، مخصوصاً وقتی بیرون از خانه هستید.

چطور نیش نخورید

می‌توانید با دور ماندن از کندوی زنبورها یا لانه حشرات دیگر از نیش خوردن جلوگیری کنید. وقتی می‌خواهید در فضای آزاد غذا بخورید حتماً روی غذاها و نوشیدنی‌هایی که بوی شیرین دارند را بپوشانید. و هیچوقت سعی نکنید حشراتی که پرواز می‌کنند را بزنید چون اینکار فقط آنها را عصبانی می‌کند و باعثمی‌شود نیشتان بزنند.

اگر می‌خواهید پیاده‌روی بروید حتماً بلوز و شلواز بلند بپوشید تا ساس وارد لباستان نشود و وقت‌‌هایی که در جنگل بازی می‌کنید از یک بزرگتر بخواهید که بدنتان را نگاه کند ساس در آن نباشد.

بهترین راه برای اینکه از شر نیش عنکبوت و عقرب در امان باشید این است که از رفتن به جاهایی که آنها خانه می‌سازند مثل دسته‌های هیزم خودداری کنید.

بازی کردن بیرون از خانه خیلی لذتبخش است و با کمی مراقبت و احتیاط میتوانید بدون اینکه حشرات نیشتان بزنند به راحتی بازی کنید و لذت ببرید.