به گزارش افکارنیوزدکتر " غلامحسین مکتبی " در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون بسیاری از کودکان در شهرهای بزرگ و کوچک پیش از آغاز سن مدرسه، به مهد کودک و پیش‌دبستانی می‌روند و در نتیجه زمانی که به کلاس اول می‌روند، تجربه حضور در جمع همسالان خود را دارند، با این وجود برخی کودکان این تجربه را ندارند.

وی افزود: زمانی که کودک به مدرسه می‌رود، در اجتماع قرار می‌گیرد و از او انتظار می‌رود کارهایی را به صورت دقیق انجام بدهد و در محیط مدرسه به عنوان دانش‌آموز، رفتاری رسمی و منظم داشته باشد. برخی کودکان برای رفتن به مدرسه روزشماری می‌کنند، ولی برخی از بچه‌ها نیزدلهره دارند و مضطرب می‌شوند؛ در این میان خانواده‌ها نقش مهمی بر عهده دارند و باید با رفتار خود کودک را برای رفتن به مدرسه آماده کنند.

مکتبی تصریح کرد: به والدین توصیه می‌شود پیش از آغاز رسمی کلاس‌های درس، با مسوولان مدرسه فرزند خود در ارتباط باشند و حساسیت‌های روحی، مشکلات جسمانی احتمالی، استعدادها و همه موارد مربوط به فرزند خود را به مسوولان مدرسه اطلاع دهند؛ همچنین برخی موارد مانند میزان قدرت بینایی و شنوایی کودک و همچنین بازیگوش بودن و یا گوشه‌گیر بودن کودک نیز باید به معلم اطلاع‌رسانی شود.

این روان‌شناس، خاطرنشان کرد: پیش از آغاز فصل مدارس خانواده‌ها باید زمانی را برای گفت وگو با کودک درباره مدرسه اختصاص دهند و تجربه‌های خود از مدرسه را برای وی بیان کنند. یکی از دلایل دلهره کلاس‌اولی‌ها، ترس از ورود به محیط جدید است؛ والدین باید بدانند این ترس طبیعی است و خیلی‌ از افراد حتی در سن بزرگسالی هنگام ورود به محیط جدید دچار اضطراب می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: والدین در مواجهه با ترس فرزند کلاس‌ اولی خود باید اجازه دهند وی به تدریج با نگرانی‌های خود کنار بیاید و خود را با موقعیت جدید سازگار کند. در بسیاری موارد علت نگرانی کودک بسیار ساده است و مثلا به این می‌اندیشد که مدرسه چگونه مکانی است؟ و والدین باید به این نگرانی‌های کودک پاسخ دهند.

مکتبی گفت: به والدین توصیه می‌شود چند روز پیش از آغاز مدارس فرزند خود را به مدرسه ببرند تا با محیط آشنا شود. همچنین مسوولان مدارس می‌توانند والدین و دانش‌آموزان را چند روز قبل به مدرسه دعوت کنند تا کلاس‌ اولی‌ها با محیط مدرسه و دوستان جدید خود آشنا شوند. دلیل نگرانی برخی کلاس‌اولی‌ها نیز " اضطراب جدایی " است، به این معنی که کودک نگران است که مبادا هنگامی که در مدرسه است، برای والدین او مشکلی پیش بیاید و او دیگر نتواند پدر و مادر خود را ببیند. برای حل این مشکل خانواده‌ها می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را برای کودک شرح بدهند تا او اطمینان حاصل کند که پس از پایان مدرسه والدین خود را دوباره می‌بیند.

وی افزود: در برخی موارد لازم است در روزهای ابتدایی آغاز مدارس، والدین هنگام بازگشت کودک از مدرسه با خوشرویی با وی برخورد کنند و برای او جایزه بخرند و از اینکه با دقت به درس‌ها توجه کرده از او تشکر کنند. موضوع دوست و دوست‌یابی، یکی دیگر از نگرانی‌های کلاس‌اولی‌ها است. کلاس‌اولی‌ها در روزهای ابتدایی بازگشایی مدارس احساس تنهایی می‌کنند، در چنین شرایطی والدین وظیفه دارند ویژگی‌های یک دوست خوب و همچنین نحوه دوست‌یابی را برای کودک توضیح دهند.

این روان‌شناس، تصریح کرد: والدین باید مسیر تردد کودک به مدرسه را برای او تشریح کنند و طبیعی است که اگر والدین به این نکات توجه کنند، بهداشت روانی کودک حفظ می‌شود و در نتیجه عملکرد تحصیلی وی نیز مثبت خواهد بود. تهیه لباس و کیف نو برای کودک نیز از دیگر مواردی است که موجب تشویق وی به مدرسه رفتن می‌شود و در نتیجه وابستگی کودک به مدرسه افزایش می‌یابد.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز خاطرنشان كرد: به والدين توصيه ميشود خوراكي مورد علاقه كودك را در كيف او بگذارند، زيرا اين كار موجب ميشود كودك حس خوبي داشته باشد و در مدرسه گرسنه نشود. تغذيه كلاس اوليها اهميت بسياري دارد و والدين بايد صبحانه مورد علاقه كودك را براي او آماده كنند. همچنين مسوولان مدارس بهتر است علاوه بر زنگ تفريح، زماني را براي تغذيه دانشآموزان اختصاص دهند و در اين زمان نيز كودك غذايي از جنس صبحانه كه همراه خود آورده را ميل كند. تحقيقات علمي نشان داده عملكرد ذهن كودكان با خوردن صبحانه ارتباط مستقيم دارد.