به گزارش افکارنیوز، بهمن ایزدی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: قبل از سال ۱۳۷۶، اطلاعات دقیقی در مورد تعداد قله های بلندتر از چهارهزار متر رشته کوه دنا وجود نداشت و همین موضوع موجب شد که حتی در کتابهای درسی کشور، به اشتباه رشته کوه دنا دارای یک قله ۵۲۰۰ متری و در ردیف دوم مکانهای مرتفع کشور پس از قله دماوند قلمداد شود.

به گفته وی، در سال ۱۳۷۶ طرح پژوهش و شناسایی زاگرس مرکزی(رشته کوه دنا) توسط کارشناسان کانون سبزفارس و با حضور ده ها نفرکوهنورد مجرب وهمچنین متخصصان طبیعت کشور، درارتفاعات دنا عملی شد و پس از هفت سال تحقیقات در ارتفاعات رشته کوه دنا، ۴۷ قله فراتر از چهار هزار متر که مرتفع ترین آن، قله۴ هزار و ۴۳۵ متری قاش مستان(بیژن ۳) است شناسایی شد.

ایزدی اظهار داشت: نتیجه تحقیقات با انتشار اولین نقشه جامع رشته کوه دنا و نیز ارایه گزارشهای تحقیقاتی، در اختیار جامعه علمی، ورزشی کشور و آحاد مردم قرار گرفت.

مدیر انجمن کانون سبز فارس تصریح کرد: به دلیل وضعیت توپوگرافی و موقعیت ژئومورفولوژی چهار نقطه مرتفع مورد بحثگروه پژوهش در این رشته کوه بود و بدین لحاظ همواره این نقاط با انجام صعودهای مکرر طی سالیان گذشته، مورد مطالعه تکمیلی کارشناسان کانون سبز فارس قرار گرفت.

وی افزود: براساس دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه پیکرشناسی وژئومرفولوژی طی مطالعات علمی و عملی، شمار قله های بلندتر از ۴ هزار متر دنا به ۵۱ قله افزایش یافت که تمامی چهار قله مذکور در بخش شمال غربی رشته کوه دنا با مشخصات زیرقرار دارند.

ایزدی در ادامه گفت: قله اشکفت و هلی با ارتفاع ۴ هزار و ۱۸۵ متر از سطح دریا، قله لای نخود با ارتفاع ۴ هزار و ۹۴ متر و قله فردای قیامت با ارتفاع ۴ هزارو ۴ متر جزء چهار هزار متری های رشته کوه دنا هستند. بنابراین در حال حاضر رشته کوه دنا درطول ۷۶ کیلومتری هوایی دارای۵۱ قله بلندتر از چهارهزارمتر است.

وی اظهار داشت: وجود ۵۱ قله مرتفع و ده ها یخچال، دیواره ها و صخره های صعب العبور، برفچال ها، آبشارها، مراتع، جنگل، تنوع زیستی کم نظیر و پوشش گیاهی انبوه و همچنین منابع سرشار آب شیرین در رشته کوه دنا موجب شد تا آن منطقه استحفاظی که تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد در سال گذشته توسط سازمان بین المللی یونسکو به عنوان ذخیره گاه بیوسفر انتحاب ومعرفی شود.

به اعتقاد ایزدی، با وجود موقعیت با اهمیت این رشته کوه که طبعا مدیریت و حفاظت ویژه ای را می طلبد اما این روزها دنا شرایط سخت و دشواری را به واسطه هجوم دامداران به مناطق امن حیات وحش وتعرض مستمرشکارچیان به تنوع زیستی وهمچنین تصاحب مراتع وتغییرکاربری اراضی توسطمتجاوزان به عرصه های طبیعی می گذراند.

مدیر انجمن کانون سبز فارس تأکید کرد: گمانه زنی زمین شناسی واجرای مقدماتی احداثسه سد در سر شاخه های آبخیز این رشته کوه در نواحی شمالشرق(سرشاخه رود ماربر)، جنوبغرب(تنگ کهگل) و همچنین درشمالغرب(تنگ تخت سلیمان) اتفاقاتت بدتری هستند که دنا را که از حوزه های ارزشمند آبخیز جنوب کشور است نشانه گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه ادامه این روند در آینده ای نه چندان دور این منطقه را به کانون بحران زیست محیطی در کشور تبدیل می کند یادآور شد: .بنابراین با درک وضعیت وخیم دنا ضروری است تا در اندک فرصت باقی مانده، سیاست گذاران کشور و سازمان متولی، راهکارهای منطقی وپیگیرانه به منظور دفع متجاوزان به عرصه ها و زیستگاههای ارزشمند دنا ارائه کنند.