افکارنیوز _ اگر بدانيد چطور بايد اين محصولات را بخريد و ذخيره كنيد مي توانيد تا چند ماه از آنها استفاده كنيد و غذاهاي خوشمزه زمستاني با آنها بپزيد.

۱. گل کلم:

کدام را بخریم؟
گل کلم خوب باید کاملاً به رنگ سفید روشن باشد. لکه های سیاه روی گل کلم نشانه کنهگی آن است. به علاوه تمام رویه گل کلم باید ترد و تازه باشد و آثار له شدگی روی آن وجود نداشته باشد. برگ های گل کلم هم باید به رنگ سبز روشن باشد.
● چطور نگه داریم؟
گل کلم را بدون اینکه بشویید می توانید به مدت پنج روز در یخچال نگهدارید. پلاستیکی که گل کلم را در آن نگه می دارید باید کاملاً خشک باشد چون رطوبت به پوسیدگی و فساد آن کمک می کند. پلاستیک را هم نباید گره بزنید. همین که در آن را روی هم قرار دهید کافی است. اگر می خواهید گل کلم را بیشتر نگهدارید باید آن را برای ۵ دقیقه در آب و کمی نمک بجوشانید و در پلاستیک در بسته داخل فریزر قرار دهید. برای خرد کردن گل کلم باید ساقه های آن را از زیر ببرید و به همین روش آن را به قطعات کوچک و کوچکتر تقسیم کنید.
خواص گل کلم:
به خاطر داشتن آنتی اکسیدان از انواع سرطان ها جلوگیری می کند.
فیبر آن به هضم غذا کمک می کند.
منبع خوبی برای ویتامین C و امگا۳ است.
باعثتقویت حافظه می شود.
از التهابات استخوانی جلوگیری می کند.

۲. کرفس
کدام را بخریم؟
کرفس خوب باید ساقه های جوان به رنگ سبز روشن داشته باشد. ساقه ها باید ترد و سفت باشند و خوب به هم وصل باشند. ساقه های له شده و از هم جدا که پوست ضخیمی دارند کهنه هستند و دیر می پزند. برگ های کرفس هم باید به رنگ سبز روشن و ترد و تازه باشند.
● چطور نگه داریم؟
تا وقتی کرفس را در یخچال نگه می دارید، نباید برگهایش را جدا کنید. برگها به تازه ماندن ساقه های کرفس کمک می کنند. کرفس را اگر نشویید و قطعه قطعه نکنید به مدت دو هفته در یخچال می ماند. البته باید توجه کنید که کرفس را در منطقه ای از یخچال بگذارید که در معرض یخزدگی قرار نداشته باشد. یخ زدن ساقه های کرفس را له می کند. برای آماده کردن کرفس انتهای آن را با چاقو جدا کنید تا ساقه ها از هم جدا شوند. بعد می توانید ساقه های کهنه را کنار بگذارید و ساقه های جوان را قطعه قطعه کنید. برگ های جوان را هم دور نریزید. مزه فوق العاده ای دارند.

۳. لبو
کدام را بخریم؟

چغندرهایی برای خرید مناسب هستند که سفت و محکم باشند و قطر آنها بیشتر از ۵ سانتیمتر نباشد. چغندرهای بزرگ کهنه و پوک هستند. پوست چغندر باید صاف و بدون لک و قرمز تیره و متمایل به زرد باشد. قبل از خرید چغندر را فشار دهید تا از سفت بودن تمام جاهای آن مطمئن شوید.
● چطور نگه داریم؟
قبل از گذاشتن چغندر در یخچال برگهای آن را جدا کنید. برگها به تدریج رطوبت را از ریشه می گیرند و تازگی چغندر از دست می رود. چغندرها را در کیسه پلاستیکی و در کشوی میوه ها و سبزیجات یخچال قرار دهید. چغندر با این روش تا ۳ هفته ماندگاری دارد. چون چغندر رنگ قرمزی پس می دهد، بهتر است در کیسه مناسبی آن را بگذارید تا آب آن یخچال را کثیف نکند. برای اینکه عطر و طعم چغندر از بین نرود اول آن را برش بزنید و بعد پوست بگیرید.

۴. شلغم
کدام را بخریم؟

هر چند که پاک کردن شلغم های کوچک دشوار است اما کوچکترها عطر و طعم بهتری دارند. بهترین اندازه شلغم چیزی به اندازه توپ گلف است. شلغم های بزرگتر سفت می شوند و داخل آنها پوک می شود. اینکه پوست شلغم سفید باشد یا مایل به قرمز، در طعم آن موثر نیست. تازگی برگهای متصل به شلغم ها هم در تشخیص آن موثر است.
● چطور نگه داریم؟
لازم نیست شلغم را در یخچال نگه دارید. شما می توانید آن را به مدت یک ماه در جایی خشک و خنک نگه دارید. شلغم حدود ۲ هفته در یخچال ماندگاری دارد. اگر آن را پوست بکنید و تکه تکه کنید، به مدت ۳ روز در کیسه پلاستیکی در یخچال می ماند. شلغم را قبل از استفاده خوب بشویید و ریشه های آن را جدا کنید.
در صورت شستشو با برس می توانید آن را با پوست هم بپزید.
یادتان باشد شلغم را بیش از حد نپزید چون علاوه بر اینکه له می شود طعم شیرین کلمی به خود می گیرد.

۵. تره فرنگی
کدام را بخریم؟

موقع خرید تره فرنگی به دنبال ساقه های سفت و صاف باشید. ساقه ها باید سفید و بدون لک با برگ های سبز روشن باشند. از خرید تره فرنگی با ساقه های سبز تیره خودداری کنید چون نشان دهنده کهنگی تره فرنگی هستند. تره فرنگی کوچکتر تازه تر و تردتر هستند.
● چطور نگه داریم؟
بدون اینکه آن را بشویید، ساقه های سبز تیره را جدا کنید اما بگذارید ریشه ها به گیاه متصل بمانند. سپس تره را در پلاستیک قرار دهید و در یخچال بگذارید. با این روش تره فرنگی به مدت پنج روز تازه می ماند. موقع رشد تره فرنگی ممکن است خاک بین لایه های آن باقی بماند. برای تمیز کردن آن باید ۲ سانتیمتر از پایین ساقه را قطع کنید چون بخش های سبز تلخ هستند. سپس ساقه را به تکه های موردنظر برش بزنید. ساقه ها را در یک کاسه پر از آب سرد بریزید و گل و لای آن را جدا کنید. چند بار این کار را تکرار کنید تا تره فرنگی ها کاملاً‌ تمیز شوند.

۶. اسفناج
کدام را بخریم؟

موقع خرید اسفناج دنبال رنگ های سبز روشن نباشید. برگهای ضخیم و به قول معروف گوشت دار اسفناج با اینکه زمخت تر هستند، عطر و طعم بهتری از برگهای سبز روشن و نازک دارند. اسفناج خوب رنگ تیره و عمیقی دارد و برگ های آن به هیچ وجه نشانه ای از پژمردگی و زردی ندارد.
● چطور نگه داریم؟
رطوبت به سرعت اسفناج را خراب می کند. بنابراین اسفناج را نشسته و در کیسه پلاستیکی درباز، داخل یخچال نگهداری کنید. با این روش اسفناج ۳ روز در یخچال می ماند. اگر اسفناج شسته و خرد شده خریده اید حتماً به تاریخ انقضای آن روی بسته بندی دقت کنید. معمولاً در این روش اسفناج دو هفته می ماند. برای اینکه اسفناج را به بهترین شکل آماده کنید و ویتامین ها و مواد معدنی آن را از دست ندهید، باید برگهای آن را بعد از پاک کردن به مدت ۳ دقیقه در آب جوش بریزید و بعد به سرعت زیر آب سرد خنک کنید. سپس اسفناج را خرد و مصرف کنید.

۷. کدو حلوایی
کدام را بخریم؟

کدوهایی را انتخاب کنید که وقتی آنها را در دست می گیرید کاملاً سنگین به نظر برسد. کدوی سالم پوست صافی دارد که به رنگ تافی است و به نظر می رسد کمی گرد و خاکی شده. پوست براق نشان می دهد کدو زود چیده شده و نارس است. ساقه کدو باید خشک و سالم باشد. ساقه کدو له شده نشان می دهد کدو دارد خراب می شود.
● چطور نگه داریم؟
کدو را می توانید بدون اینکه به آن دست بزنید تا ۳ ماه در دمای اتاق نگه دارید. پوست سفت کدو به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند و نمی گذارد کدو خراب شود. اگر آن را تکه تکه کردید، می توانید تا یک هفته در کیسه پلاستیکی که آن را سفت بسته اید در یخچال نگه دارید. پاک کردن کدو برعکس چیزی که به نظر می رسد اصلاً کار سختی نیست. شما به یک چاقوی بزرگ نیاز دارید. اول کدو را از خط تقارن آن نصف کنید و بعد با یک قاشق دانه های آن را بیرون بیاورید. سپس آن را تکه تکه کنید و تکه ها را پوست بکنید. بعد می توانید آن را به هر اندازه ای که می خواهید در آورید.

منبع : سيب سبز