به گزارش افکارنیوز،سیدهادی ساداتی از آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه فراهم شدن زمینه بیمه کارگران ساختمانی خبر داد و گفت: طرح جدید بیمه کارگران ساختمانی کارشناسی شده نیست و نمی توان سهمیه هر ساله بیمه کارگران را به بودجه مرتبط کرد.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: طبق پیش بینی های فعلی قرار است ۱ درصد از مالیات بر ارزش افزوده از سوی شهرداری در اختیار تامین اجتماعی برای تامین هزینه های بیمه کارگران ساختمانی قرار گیرد، با این حال این موضوع برای امسال است و اگر در سال آینده به قانون قبلی برنگردد منوط به بودجه و تصویب در مجلس خواهد بود.

تغییر روش اجرای بیمه کارگران

ساداتی خاطر نشان کرد: طبق روش فعلی اگر در سال آینده به هر دلیلی نمایندگان مجلس اعتبار مورد نیاز برای بیمه کارگران ساختمانی را از لایحه بودجه حذف کنند، بیمه کارگران ساختمانی نیز متوقف خواهد شد.

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: در این زمینه صحبت هایی با مجلس شده و دوباره نیز قرار است مذاکراتی صورت گیرد. قرار است تیمی با حضور نمایندگانی از ۴ کمیسیون مجلس از جمله اقتصادی، احتماعی و عمران در اینباره تشکیل شود و به همراه یک نفر از هیئت رئیسه، نمایندگانی از کارگران ساختمانی و کانون عالی کارگران؛ همچنین نماینده تامین اجتماعی درباره مشکلات به وجود آمده برای بیمه کارگران ساختمانی چاره اندیشی کنند.

وی خاطر نشان کرد: نتیجه بررسی های این کارگروه ویژه به هیئت رئیسه مجلس ارائه خواهد شد که در صورت قطعی شدن روش اجرای بیمه کارگران ساختمانی به روش سال ۸۶ بازگردد و طرح جدید حذف شود.

به گفته ساداتی، تامین اجتماعی نیز درباره روش تامین منابع اجرای این طرح اعتراضاتی را داشته است. در هر صورت اتصال بیمه کارگران به قوانین بودجه سالیانه ممکن است با رای منفی نمایندگان متوقف شود و در این بخش کارگران دچار چالش شوند.

تشکیل کارگروه ویژه کارگران و مجلس

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: در سال ۸۶ روش کار به این صورت بود که منابعی از سوی کارفرمایان و انبوه سازان در قبال پروانه های صادرشده ساختمانی دریافت می شد و برای تامین اعتبار بیمه کارگران ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفت. البته در این بخش سهم پروانه های ساختمانی روستایی ۵۰ درصد کمتر و مسکن مهر نیز منابعی پرداخت نمی کرد.

این مقام مسئول کارگری کشور بیان داشت: بر همین اساس امکان بیمه کارگران آزاد نیز وجود داشت، اما در صورت ادامه روند فعلی آینده بیمه کارگران ساختمانی بحرانی و غیرقابل پیش بینی خواهد بود.

وی همچنین از برنامه ریزی برای ثبت نام ۸۰ هزارنفر کارگر ساختمانی در سال جاری برای استفاده از مزایای بیمه خبر داد و گفت: این کار در حال انجام است و البته منابع مورد نیاز برای بیمه این گروه ها از طریق پروانه های ساختمانی صادر شده در سال گذشته دنبال می شود. پرونده های دریافت شده هم اکنون در دست بررسی و تکمیل توسط تامین اجتماعی قرار دارد.

ثبت نام ۸۰ هزار متقاضی جدید

ساداتی با تاکید بر اینکه متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی و افرادی که می خواهند اطلاعاتی در اینباره داشته باشند می توانند به ادارات کار شهرستان ها مراجعه کنند افزود: انجمن های ساختمانی هم اکنون در ۲۳ استان کشور فعالیت دارند و افراد می توانند از این روش ها اطلاعات لازم را به دست آورند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران تصریح کرد: قرار شد با هماهنگی انجمن های ساختمانی و تامین اجتماعی لیست های متقاضیان و افرادی که از قبل در انتظار بوده اند مورد بررسی قرار گیرد و در صورت احراز صلاحیت افراد به لحاظ اشتغال در بخش ساختمان، مراحل بیمه افراد دنبال می شود.