علی ربیعی: برنامه مفصلی برای " شستا " دارم

به گزارش افکارنیوز، علی ربیعی روز شنبه در یک نشست خبری ایجاد بیمه‌های چندلایه، بیمه‌های اجتماعی فراگیر، بیمه بیکاری، بیمه زنان، بیمه روستاییان را از جمله برنامه‌های حوزه رفاهی دولت یازدهم در این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: گسترش این بیمه‌ها با بارمالی زیاد روبروست، اما باید به آن به طور ویژه توجه شود.

وی با اشاره به اینکه سه نوع بیمار در کشور وجود دارد، اظهار کرد: بیماران مرفه، بیماران متوسط و بیماران گروه پایین اجتماعی که در مورد بیماران مرفه باید عنوان کرد که این قشر خودشان به دلیل داشتن شرایط مالی مناسب می‌توانند مشکل خود را حل کنند.

ربیعی افزود: گروه دیگر بیماران متوسط‌ هستند که باید بتوانیم در دل بیمارستان‌ها شرایطی را ایجاد کنیم تا با ارائه حداقل هزینه بتوانند از امکانات موجود بهره‌مند شوند.

دفترچه‌های بیمه باید دارای هویت باشند

وزیر پیشنهاد دولت یازدهم مساله اصلی را بیماران گروه پایین اجتماعی دانست و بیان کرد: بیشترین تمرکز ما باید در ارتباط با فراگیری بیمه این افراد قرار گیرد و موضوعی که به آن باید به صورت ویژه توجه شود «دفترچه‌های بیمه» است چرا که باید این دفترچه‌ها دارای ارتباط و هویت شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید در نظام بیمه‌های کشور با هماهنگی و همکاری وزارت بهداشت در نظام تامین اجتماعی به وضعیت مناسب درمانی برسیم، خاطرنشان کرد: با توجه به گفته رهبری که فرموده‌اند بیمار تنها باید رنج و بیماری‌اش را داشته باشد، باید به سمت توجه به بیماران اقشار پایین جامعه به صورت ویژه توجه شود.

به گفته ربیعی، در بحثمراکز درمانی بدهی به بیمارستان‌ها، پزشکان و درمانگاه‌ها وجود دارد، همچنین منابع و مصارف در وضعیت مناسبی قرار ندارند و تامین اجتماعی «بحران آینده» است.

به گزارش ایسنا، وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم در پاسخ به اینکه برنامه‌های این وزارتخانه برای حفظ صندوق تامین اجتماعی به عنوان یک صندوق بین نسلی که هم اکنون در وضعیت مناسبی قرار ندارد، بیان کرد: آماری که از صندوق‌ها داریم حاکی از آن است که وضعیت یک صندوق خوب است که آن هم به زیر افتاده و مابقی صندوق‌ها نیز ورشکسته‌اند و وضعیت مناسبی ندارند، حتی می‌دانیم که صندوق فولاد چند ماهی است که قادر به پرداخت حقوق خود به کارگران نبوده است.

ربیعی ادامه داد: مشکل اصلی در ارتباط با صندوق‌های بیمه‌گر، ساختار منابع است و با توجه به آماری که از نیروهای شاغل و افراد بازنشسته وجود دارد می‌توان بسیاری از واقعیت‌ها را درک کرد.

وی با بیان اینکه سازمان بین المللی کار عدد ۶ را به عنوان عدد خطر اعلام کرده است که نشاندهنده عدد بیمه شدگان به مستمری بگیران است، گفت: در سال ۱۳۴۰ این عدد ۳۵/۵ بوده اما متاسفانه در سال ۱۳۸۰ به ۸/۲۳ رسیده است و در سال ۸۵ این رقم معادل ۶/۶ بوده است. بنابراین ما هم اکنون در مرز خطر قرار داریم.

باید نسبت دولت با صندوق‌های بیمه‌ای مشخص شود

وزیر پیشنهادی دولت یازدهم با اشاره به اینکه شاخص دیگری که نشاندهنده وضعیت تلخی خواهد بود موضوع وضعیت نسبت ذخایر به هزینه‌های جاری سازمان است. ربیعی در این باره نیز گفت: نسبت ذخایر به مصارف از سال‌های گذشته ۳ / ۷۵ بوده و در سال ۸۰ به ۱/۳۶ رسیده است و این موضوع حاکی از آن است که اگر در آن زمان حق بیمه قطع می‌شد با توجه به ذخایر، تامین اجتماعی تنها می‌توانست یک سال مستمری پرداخت کند در حالی که امروزه این رقم به پرداخت روزانه رسیده است.

دولت برای بدهی تامین اجتماعی صنایع زیان‌ده را واگذار کرده

وزیر پیشنهاد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید نسبت دولت با صندوق‌های بیمه‌ای مشخص شود اظهار کرد: موضوعی که رخ داده واگذاری بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی است و دولت در هشت سال اخیر صنایعی را واگذار کرده که زیان‌ده بوده‌اند. به طور مثال شرکتی واگذار شده است که نه تنها دارای اعتبار و سود کافی نبوده بلکه دارای یک میلیارد تومان اعتبار منفی بوده است.

برنامه مفصلی برای " شستا " دارم

ربیعی با اعلام اینکه برنامه مفصلی برای شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی " شستا " دارم گفت: با توجه به اینکه گرایش و رشته اصلی‌ام برنامه‌ریزی استراتژی بوده است در حال طراحی برنامه‌ای برای شستا هستم. باید صنایع را از حالت زیانده خارج کنیم و به سمت صنایع سودآور پیش برویم که این موضوع به بورس کشور هم کمک خواهد کرد.

وی افزود: مشکلی که در قانون وجود دارد این است که اگر به سمت پس انداز حرکت کنیم به کارگران زیان زدیم، بنابراین ناگزیریم به سمت صنایع و شرکت‌های سودآور حرکت کرده و سود خود را به بالاتر از ۲۵ درصد برسانیم.

انتهای پیام