به گزارش افکارنیوز، ویتامین D در جذب مواد معدنی مثل کلسیم به بدن کمک کرده و در ساخت و مقاوم سازی استخوان ها و دندان ها نقش بسزایی دارد. طبق گفته محقق و داروسازی به نام «مایکل اف. هولیک» از دانشگاه بوستون آمریکا، کمبود ویتامین D در بدن، نه تنها باعثبروز راشیتیسم(بیماری نرمی استخوان) در کودکان شده، بلکه ممکن است مانع رشد طبیعی قد و تراکم مناسب استخوانی شود. از طرفی ویتامین D در بدن به عنوان هورمون عمل کرده و وظایف دیگری از جمله حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن، تولید انسولین و تنظیم رشد سلولی را برعهده دارد.

کودکان به چه مقدار ویتامین D نیاز دارند؟

نیاز روزانه کودکان به ویتامین D بدون در نظر گرفتن سن ۴۰۰ واحد یا همان ۱۰ میکروگرم است.

منابع غذایی حاوی ویتامین D

ویتامین D را «ویتامین نور خورشید» هم می نامند، چون وقتی بدن در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D می سازد، اما از آنجایی که کودک تان معمولاً لباس به تن دارد یا کرم ضد آفتاب زده تا از آفتاب سوختگی در امان بماند، بدن او نمی تواند ویتامین D لازم را به کمک نور خورشید توید کند. از طرفی عوامل دیگری نظیر مه، ابر، پوست تیره و موقعیت جغرافیایی محل سکونت، مانع تولید و ساخت ویتامین D توسط بدن می شود. حال اگر کودک تان روزانه ۴۰۰ واحد ویتامین D را از طریق مصرف مواد غذایی غنی شده به دست نمی آورد، باید تحت نظر پزشک از مکمل های ویتامین D استفاده کند. حال بهتر است به برخی مواد غذایی سرشار از ویتامین D نگاهی بیندازیم:

۳۰ گرم ماهی سالمون: ۱۰۲ واحد
۱۸۰ گرم ماست غنی شده با ویتامین D: ۸۰ واحد
۳۰ گرم کنسرو تن ماهی در روغن(روغن آن را بگیرید): ۶۶ واحد
نصف پیمانه آب پرتقال غنی شده: ۵۰ واحد
نصف پیمانه شیر غنی شده(پرچرب، کم چرب یا بدون چربی): ۴۹ واحد
یک ورقه پنیر غنی شده: ۴۰ واحد
نصف پیمانه برشتوک یا کورن فلکس غنی شده: ۱۹ واحد
۳۰ گرم ماهی ماکرو(سیباه): ۶/۱۱ واحد
نصف یک عدد زرده تخم مرغ بزرگ: ۱۰ واحد
نصف قاشق چایخوری مارگارین غنی شده: ۱۰ واحد
در برخی موارد، مقدار ویتامین D موجود در مواد غذایی، بسته به نحوه تولیدشان ممکن است متغیر باشد.

آیا ممکن است کودکی بیش از حد نیاز ویتامین D مصرف کند؟

این مسئله بعید به نظر می رسد و احتمالش خیلی کم است، چرا که همین الان بسیاری از محققان بر این باورند که مصرف روزانه ۴۰۰ واحد ویتامین D بسیار کم است و بدن کودکان و بزرگسالان روزانه به ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ واحد ویتامین D نیاز دارد که البته اگر کودک تان بخواهد روزانه این مقدار ویتامین D مصرف کند باید روزی ۸ تا ۱۰ لیوان شیر بخورد که این کار هم توصیه نمی شود. از طرفی مصرف بیش از حد ویتامین D برای بدن خوب نیست، چون این ویتامین در بافت های بدن ذخیره می شود و می تواند مضراتی به همراه داشته باشد(ویتامین C برخلاف ویتامین D در بدن ذخیره نشده و مازاد آن از راه ادرار از بدن خارج می شود). بنابراین بهتر است به همان ۴۰۰ واحد مصرف روزانه بسنده کنید و نظر محققان مبنی بر مصرف روزانه ۸۰۰ الی ۱۰۰ واحد را فعلاً نادیده بگیرید.

روزهاي زندگي/ شماره ۴۲۷/ نيمه اول شهريور ماه ۹۲/ ترجمه: نوشين آهاري اسكويي/ صفحه ۶۲