بدهی سازمان‌های دولتی به شهرداری تهران

به گزارشافکارنیوز،حسین محمد پورزرندی با بیان این مطلب گفت: با توجه به درخواست شهروندان مدت پرداخت قبوض شهری و استفاده از جایزه خوش حسابی برای آخرین بار تا ۱۵ دی تمدید شد؛ البته همه شهروندان این فرصت را دارند تا با پرداخت قبوض تا پایان سال از ۱۰ درصد تسهیلات تشویقی در نظر گرفته شده استفاده کنند.

وی افزود: برای این دوره ۲۰۲۵ جایزه پیش بینی شده و بیشترین جایزه ۲۵ میلیون تومان است.

پورزندی در ادامه اظهارداشت: مجموع عوارض نوسازی، بهای پسماند و کسب و پیشه ۳۰ میلیارد تومان است و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز مطالبه‌ای است که شهرداری از گذشته ار شهروندان دارد.

وی افزود: همه ساله با تشویق‌هایی که در نظر گرفته می‌شود ۳۰ تا ۴۰ درصدتا پایان سال وصول می‌شود و پیش بینی می‌کنیم امسال این میزان به ۵۰ درصد برسد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با بیان این که هیچ ضمانت اجرایی قانونی برا ی دریافت این عوارض از سوی شهرداری وجود ندارد گفت: از سال ۶۱ لایحه درآمدهای پایدار از سوی دولت با ید به مجلس می رفت اما تا کنون این امر محقق نشده که امیدواریم در دولت تدبیر و امید این مهم به نتیجه برسد.

وی با اشاره به میزان بدهی های سازمان های دولتی به شهرداری در خصوص عوارض شهری گفت: سازمان های دولتی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به شهرداری در بخش عوارض نوسازی و ساخت و ساز بدهی دارند، اما شهرداری در این زمینه به دلیل این که برای شهروندان مشکلاتی ایجاد می شود برخورد نمی‌کند که نمونه آن بدهی است که فرودگاه مهرآباد به شهرداری دارد.

وی افزود: این آمادگی را داریم تا در صورتی که نقدینگی دولت کم باشد، این بدهی ها به صورت املاک یا شرکت های دولتی که فروخته می شود به صورت تهاتری در اختیار شهرداری قرار گیرد.

پورزرندی با بیان این که شرایط مالی دولت را درک می کنیم اما امیدواریم در دولت فعلی قدم هایی در این خصوص برداشته شود، اظهار داشت: سال به سال درآمد شهرداری از ساخت و ساز شهری کم می‌شود که برا ی جایگزینی آن یا باید کاهش هزینه‌ها را داشته باشیم و یا منابع جدید تعریف شود که این امکان نیز وجود دارد.

معاون شهردار تهران تصریح کرد : بدهیهای دولت در همه بخش ها وجود داد و از محل هدفمندی یارانه ها نیز همچنان مبلغی به شهرداری پرداخت نشده است که امیدواریم این مهم نیز به نتیجه برسد.