پیرهادی: شهرداری عائله خود را مدیریت کند

به گزارشافکارنیوز،محسن پیرهادی با بیان اینکه قبلا در محیط‌های کارگری و پیمانکاری، این موضوع رعایت نمی‌شد، گفت: حقوق و بیمه کارگرها تثبیت شده و کارگرها الان طبق قانون کار و نظام کارگری حقوق می‌گیرند. با این حال اگر جایی به موردی برخورد کنیم که حقوق کارگران تضعیف شود، حتما پیگیری می‌کنیم.

پیرهادی همچنین با اشاره به برون‌سپاری کارگرهای رفت و روب و نگهداری پارک‌ها، گفت: امور این کارگرها است با پیمانکار است و کارگر رسمی شهرداری نیستند.

وی به مشکلات قبلی کارگران در پرداخت بیمه و تاخیر در حقوق نیز اشاره کرد و گفت: قبلا شهرداری پول را به پیمانکار می‌داد ولی پیمانکار حقوق را با فاصله زمانی به کارگر می‌داد و زمان را به نفع خودش نگه می‌داشت تا پول دست خودش باشد، اما الان شهرداری ورود کرده است تا پیمانکاران سر وقت حقوق کارگران را بدهند.

پیرهادی افزود: شهرداری برخی مواقع، از سبد کالایی که به پرسنلش می‌دهد، برای تکریم این کارگران، استفاده می‌کند.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر همچنین در رابطه با استفاده از کارگران خارجی، با بیان اینکه الان تعداد کارگرهای خارجی خیلی کمتر از قبل شده است، گفت: این موضوع امروز به ندرت اتفاق می‌افتد و اگر گزارشی هم به دستمان برسد که حقوق کسی در حال ضایع شدن است، ورود می‌کنیم اما نمی‌توانیم مورد به مورد چک کنیم.

عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در ادامه در رابطه با نگرانی‌های به وجود آمده درباره وضع محل‌های اسکان کارگران خدمات شهری با اشاره به فعالیت هشت ساله‌اش در شهرداری، تاکید کرد: مسیر شهرداری در این رابطه مسیر روبه رشد است. هرچند هم اعتقاد دارم که این مسئله هنوز هم حل نشده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکل ایجاد شده در زمینه اسکان کارگران خدمات شهری به مدیریت شهری برمی‌گردد، تاکید کرد: مدیران شهری در مناطق و شرکت‌ها و سازمان‌ها، باید به این مسائل بپردازند.

پیرهادی همچنین با اشاره به نقش فرهنگ و سلیقه کارگرها در سلامت محل‌های اسکان آنها گفت: این موضوع با آموزش قابل حل است. در برخی جاها چند کارگر خودشان اتاق را مرتب می‌کنند و بهداشت و ایمنی را رعایت می‌کنند. بعضی جاها هم ایمنی رعایت نمی‌شود و می‌بینید گازی که مونوکسید کربن تولید می‌کند در اتاق خود می‌گذارند که خطرآفرین است.

وی همچنین با بیان اینکه کارگرهای برون سپاری شده هم به طور غیرمستقیم جزء عائله شهرداری هستند، گفت: این عائله شهرداری را خود شهرداری باید مدیریت کند.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، در مورد پیگیری‌های شورای شهر و نظارت بر این موارد، گفت: در جلسه غیرعلنی برای رسیدگی جدی‌تر تذکر داده‌ایم و این دغدغه همکاران ما در شهرداری هم هست که در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر اهمیت رسیدگی به ایمنی و بهداشت کارگران شهری ، گفت: اگر موردی تخلف یا اشکال باشد و به ما گزارش برسد، در این مواقع، نامه داده و تذکر دادهایم و مسئولین شهرداری پیگیری کردهاند.