سرویس‌دهی رایگان خطوط مترو در ۱۴ خرداد

به گزارشافکارنیوز،علی چناری در نشست مطبوعاتی خود درباره تمهیدات معاونت حمل و نقل ترافیک برای مراسم ارتحال امام خمینی(ره) در روز ۱۴ خرداد اظهار داشت: یکی ازمواردی که در دستور کار هر ساله شهرداری تهران قرار دارد تعیین نقشه‌های راهنماست که براین اساس ۴۰ هزار بروشور تهیه شده است.

وی اظهارداشت: پارکینگ‌های محوطه حرم مطهر امام خمینی با رنگ‌های مشخصی تعیین شده و همه استان‌ها محل پارک مشخصی خواهند داشت. امسال طبق روال سال‌های گذشته پارکینگ‌ها با استفاده از تراشه‌های آسفالت آماده شده و تجهیزات ترافیکی برای نظم‌بخشی در محوطه حرم مطهر مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون اجرایی معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: امسال به دلیل محدودیت‌ها و برخی مسائل امنیتی در پارکینگ‌ها از بالن استفاده نخواهیم کرد اما بروشورهای کوچکی تهیه شده که در آنها شماره تلفن همراه راننده اتوبوس و شماره پارکینگ در آن قید شده و به زائرین تحویل داده خواهد شد. بنابراین آنها می‌توانند با ارائه این بروشورها به افراد رهنمای حاضر در پارکینگ‌ها خود را به محل پارک اتوبوس مورد نظر خود برسانند.

چناری با بیان اینکه جاگیری ۱۳ هزار اتوبوس در ۶ هکتار زمین بررسی و جانمایی شده است گفت: ایمن‌سازی تردد عابران پیاده به‌ویژه در بزرگراه خلیج و باقرشهر انجام شده است. همچنین برای انتقال زائرینی که با فاصله از حرم مطهر از اتوبوس‌ها پیاده می‌شوند ون‌هایی در چند نقطه در نظر گرفته‌ایم که آنها را به نزدیکی حرم انتقال خواهند داد.

پرویز حسینی معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ نیز که در این نشست حضور داشت گفت: بیشترین مشکل ما در سال‌های گذشته مربوط به ساعات قبل از برگزاری مراسم بوده که خودروها در هر مکانی که مناسب به نظر آمده خودروی خود را پارک کردند بنابراین سعی شده تمهیدات لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: در پارکینگ‌های شماره ۲ و ۳ مشکل وجود دست‌فروش‌ها و گل‌فروش‌ها را د اشته‌ایم که لازم است شهرداری تهران تمهیدات در این زمینه انجام دهد همچنین پیشنهاد داده بودیم بعد از عوارض تهران قم معبری برای دور زدن خودروها ایجاد شود تا در این زمینه نیز مشکلی به وجود نیاید. این در حالی است که تعدادی گارد، یک هزار مخروطی و همچنین تعداد نیو‌جرسی نیاز داریم که از شهرداری تقاضای تامین آنها را کرده‌ایم.

چناری در ادامه اظهارات معاون ترافیک پلیس راهور اظهار داشت: امسال با توجه به اتفاقات سال گذشته با هماهنگی پلیس راهور ورودی جاده وی‌آی‌پی را به بعد از عوارضی منتقل کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم تا از دست‌فروشی افراد در مترو و اتوبوس ممانعت جدی داشته باشند هر چند که برخی از آنها پوشش شیکی دارند قابل تشخیص نیستند!

به گفته چناری با هماهنگی سپاه محل استقرار ایستگاه‌های صلواتی را جانمایی کرده‌ایم و با کسانی که در نقاط نامناسب اقدام به برپایی ایستگاه صلواتی کنند برخورد می‌کنیم.

فرهمند نماینده شرکت واحد اتوبوسرانی که در این نشست حضور داشت گفت: برای مراسم اصلی در روز ارتحال امام خمینی از حدود ۷۰ محله و میدان سرویس‌دهی را آغاز خواهیم کرد که برای این امر ۲ هزار دستگاه اتوبوس جهت جابجایی شهروندان در نظر گرفته شده و در صورت لزوم سرویس‌دهی به صورت رفت و برگشت خواهد بود. همچنین ۶۰۰ دستگاه به صورت رزرو برای همپوشانی سیستم حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است.

خدابخشی مدیر امور ایستگاه‌های خط یک شرکت مترو نیز که به نمایندگی از این شرکت در نشست مذکور حضور داشت گفت: سرویس‌دهی همه خطوط مترو در روز چهاردهم خرداد به صورت رایگان خواهد بود این در حالی است که از ساعت ۲۲:۳۰ شب سیزدهم خرداد قطارهای مترو تا ۵:۳۰ صبح از حرم تا حرم یعنی از ایستگاه شهرری تا ایستگاه حرم مطهر خدمات‌رسانی خواهند داشت.

وی افزود: فاصله حرکت قطارها در روز چهاردهم ۵ دقیقه خواهد بود و تعداد حرکت قطارها به ۴۰۸ حرکت افزایش خواهد یافت همچنین در صورت هنگام بازگشت زائرین ازدحام جمعیت بالا باشد قطارهای فوق‌العاده اعزام خواهیم کرد که فاصله قطارها را ۴ دقیقه کاهش می‌دهد.

خدابخشی افزود: بازدید از سیستم‌های اطفای حریق، شست و شوی قطارها و حضور تیم‌های امداد در برخی از ایستگاه‌های مترو جزء برنامه‌های شرکت مترو در راستای برگزاری مراسم روز چهاردهم خرداد است.

چناری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خدماترسانی اتوبوسها در این روز نیز رایگان خواهد بود یا خیر، گفت: خدماترسانی اتوبوسها از محلههایی که تعیین شده به صورت رایگان انجام خواهد شد. این در حالی است که ۳۰۰ دستگاه خودرو ون نیز در چند مسیر به صورت رایگان در اختیار زائرین قرار خواهد گرفت. همچنین از ۵ صبح تا پایان مراسم ارتحال نیز ۲۱۰۰دستگاه اتوبوس به صورت گردشی سرویسدهی خواهند داشت.