با پول گرفتن از مردم مسئله پارک خودروها حل نمی شود

گروه اجتماعی؛ رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر ساماندهی پارکینگ و شبکه حمل و نقل عمومی شهر تهران از گران شدن عوارض پارک خودرو در محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: بایستی در ضوابط و مقررات فضاهایی که با کاربری های مختلف اعم از مسکونی، اداری و تجاری تجدید نظر کرد و رفتار سخت گیرانه را در بحثتامین تعداد پارکینگ ها در این کاربری ها داشته باشیم.

احمد دنیامالی در گفتگو باافکارنیوزبا تاکید بر توسعه پارکینگ عمومی، افزود: باور عمومی ما این است که بایستی برای موضوع پارکینگ ها، توسعه پارکینگ های عمومی را دنبال کنیم.

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: آن چیزی که درحال حاضر درتهران اتفاق می افتد این است که کلیه معابر شهر با توجه به افزایش خودروها اختصاص به بحثپارکینگ دارد که برآوردمان از معابر یک سوم آن است. پ

وی گفت: تا زمانی که مشکل پارکینگ را حل نکنیم این معابر تحت اشغال خودروها قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر ما اعتقاد داریم که سیستم بازار و عرضه کالا و خدماتمان اگر براساس مکانیزم بازار قدیم بود که یک مرکزیتی داشت بسایر خوب بود اما الان متاسفانه کل خیابان های ما در اختیار فضاهای تجاری است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به تجربه پارکینگ در سایر کشورهای دنیا اشاره کرد و افزود: در دنیا به خاطر اینکه این موضوع را حل کنند برای مراکز تجاری کلونی ایجاد کرده و پیش بینی همه نوع عرضه کالا و خدمات را انجام داده اند و پارکینگ های لازم را طراحی وتامین کردند. بنابراین در شبکه های معابر کمتر دیده می شود که خودرویی پارک شود یا مجبور شود که خودرو را پارک کند.

وی با بیان اینکه در حالت واقع بینانه ما با این مشکل روبرو هستیم، تاکید کرد: باید پارکبان ها را ساماندهی کنیم و مدیریت بحثرا پیش ببریم.

دنیامالی افزود: طبیعتا بسیاری از کسبه از جهتی علاقمندند که فضای جلوی مغازه اشغال نباشد. از طرفی هم اگر در این فضا تابلوی محدودیت پارکینگ نصب شود، این افراد به مشکلاتی برمی خورند که نشان می دهد پارادکس هایی را در این قضیه داریم ولی اعتقاد دارم ما با پول گرفتن نمی توانیم این مسئله را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم گفت: در حوه حمل و نقل عمومی با کمیت و کیفیت خوبی سرویس دهی داشته باشیم تا مردم با خیال راحت خودرو بیرون نیاورند و این احساس را پیدا کنند که اگر با خودروی شخصی دیرتر به مقصد می رسند و هزینه هایشان بالاتر خواهد رفت.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران یادآور شد: در تهران چاره ای نداریم بایستی بحثشبکه حمل و نقل عمومی را محور قرار دهیم بایستی با این سیاست و بحثها، یک مقدار رفتار مسکنی است.

بایستی به اندازه کافی پارکینگ پیش بینی کنیم و بعد به مردم بگوییم پارک نکنید. این مسائل زنجیره وار هستند و اگر زنجیره کامل نباشد اثر منفی بر حمل و نقل عمومی خواهد گذاشت.

نرخ پارک‌ حاشیه‌ای داخل طرح ۳۵درصد گران می‌شود

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به جلسه برگزار شده در کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل و نیز برنامه و بودجه شورای شهر تهران در مورد بررسی لایحه تعیین نرخ حق توقف پارکینگ‌های عمومی و نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در شهر تهران، اظهار کرد: اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل پس از بحثو تبادل نظر مقرر کردند که نرخ حق توقف پارکینگ‌های عمومی و نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در داخل محدوده طرح ترافیک ۳۵ درصد نسبت به سال ۹۱ افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین نرخ حق توقف پارکینگ‌های عمومی و نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در خارج از محدوده طرح ترافیک نسبت به سال ۹۱،۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

دنیامالی با بیان اینکه در سال ۹۱ نرخ حق توقف پارکینگهای عمومی و نرخ عوارض پارک حاشیهای در شهر تهران افزایش نیافت، افزود: لایحه موردنظر در صحن شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از آن به فرمانداری میرود تا پس از تایید، ابلاغ شود.