بچه ها ایرانی همچنان به شخصیت های خارجی علاقمند هستند
گروه اجتماعی -به گزارش خبرنگارافکارنیوز؛ خرید لوازم التحریر همان قدر که ساده و ابتدایی به نظر می رسد، نیازمند دقت نظرهای خاص خود است و اگر محصلی در خانه داشته باشید درخواهید یافت که این امر تا چه حد دقیق و ظریف است و به رغم سر و صدا هایی که این ایام از سوی برخی تولیدکنندگان داخلی و نهادهای فرهنگی - هنری صورت گرفت همچنان کفه ترازو به سمت شخصیت ها و طرح های خارجی سنگین تر بوده و کودکان ایرانی به دلیل ارتباط عاطفی که با این طرح ها برقرار کرده اند به توصیه های رسانه ها و والدین گوش نمی دهند.

عباس قائد رحمت عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: متأسفانه در حال حاضر بعضی از لوازم التحریر عرضه شده به بازار دارای برند خارجی و شکل و فرم بیگانه هستند و بازار داخلی را قبضه کرده اند.

وی بیان کرد: اکنون ما شاهد تبلیغات نامناسب و متضاد با فرهنگ درونی هستیم که به علت جذابیت ظاهری مورد توجه کودکان قرار گرفته اند و خانواده ها بدون توجه به بار فرهنگی این اجناس، آنها را خریداری می نمایند.

به گفته این نماینده مجلس، نظارت روی کیفیت لوازم التحریر باید به شکل جدی صورت گیرد اما از جانب مردم نیز توجه به این نکته ضروری است که لوازم التحریر کودکان خود را به گونه ای تهیه کنند که هم کیفیت لازم را داشته باشند و هم از نظر فرهنگی مناسب بوده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیز باشند.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمک اتحادیه ها و اصناف در ایام خاصی از سال از جمله آغاز سال تحصیلی اقدام به برگزاری نمایشگاه های فصلی و موقت می نماید که طی آن لوازم مورد نیاز مردم را تأمین می کنند.

عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که در نمایشگاه های مربوطه بدیهی است که عرضه کنندگان از افرادی انتخاب شوند که محصولاتشان دارای جاذبه و بار مثبت فرهنگی متناسب با کشور و نظام اسلامی باشد و مسئولان ذی ربط باید به این امور توجه لازم نمایند.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین متولی و رکن اساسی در اجرای این امور، باید توجه خود را معطوف مسائلی از این قبیل نماید و با تقویت ستاد پروژه مهر در راستای ارتقای فرهنگی نظام اسلامی اقدامات شایسته به عمل آورد.

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس گفت: نمایشگاه های عرضه لوازم التحریر در تهران ضمن نظارت صحیح و تدابیر مدیریتی می توانند کمک شایانی به اقتصاد خانوارها نمایند.

وی افزود: لوازم التحریر مناسب از لوازم مورد نیاز مردم در حال حاضر به شمار می رود و انتظار ما این است که فروشگاه های عرضه کننده لوازم التحریر توسط دولت در نظر گرفته شوند تا این نیاز را در مردم برطرف نمایند.

افزایش قیمت لوازم التحریر، این کالای ضروری زندگی خانواده های دارای دانش آموز، چنانچه در هر بخشی ریشه دوانده است باید فورأ ریشه کن شود و این امر با نظارت و بازرسی دقیق تر و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مستمر در طول سال تحصیلی میسر خواهد شد تا شاهد تسخیر این نوع از کالا های غیر فرهنگی و یا افزایش قیمت مداوم این نوع کالا نباشیم.

از دیگر جهت باید گفت سالیانی است که غرب با ریشه دواندن در فرهنگ ایران و با استفاده از دو ابزار کاربردی رسانه و هنر از طریق ساخت کارتون ها و انیمیشن های جذابی که صرفأ به جنبه مادی زندگی توجه شده است، توانسته است جای خود را در دل کودکان و نوجوانان جامعه باز کند.

این دلربایی ها از ساختن فیلم ها و بازی ها آغاز شد و اکنون تا جایی پیش رفته که متأسفانه در حال حاضر اکثر کودکان ما روی شخصیت های کارتون ها و انیمیشن های بیگانه شناخت بیشتری دارند تا مشاهیر و نمادهای فرهنگی کشور.

شخصیت های کارتونی بیگانه جای خود را ابتدا در دل کودکان و سپس ذهن و خانه های ما گشودند و این معضل رفته رفته منجر به غرب گرا شدن تفکرات کودکان گردید.

کشورهای غربی با استفاده از همین شخصیت ها، اقدام به ساخت برندهای لوازم التحریر نمودند و اکنون نیز نفع برندسازی این پروژه بلند مدت خود را می برند در حالی که اغلب این برندها مناسب با شأن و فرهنگ خانواده های ایرانی نیستند.

خوشبختانه در سال های کنونی با این فکر که شخصیت های ایرانی هم می توانند برند شوند، دلهای برخی خانواده های مقید و بادغدغه گرم شد و استقبال خوبی از این طرح نمودند اما متاسفانه این طرح ها در تعدادی از فروشگاه ها و نمایشگاه های برپا شده در سطح شهر تهران و برخی از کلانشهرها عرضه می شود و در بسیاری از شهرهای کشور همچنان محصولاتی با شخصیت های خارجی در معرض فروش و دسترس دانش آموزان و خانواده های آنها قرار می گیرد.

با این حساب باید صبورانه انتظار کشید تا شخصیت های ایرانی نیز طی پروژه ای بلند مدت به صورت برند درآمده و نه صرف تأمین سود برندسازان، بلکه جهت تأمین فرهنگ ایرانی در سراسر کشور و حتی جهان مورد استقبال و خریداری کودکان و نوجوانان قرار گیرد.