به گزارش افکارنیوز، آری دریاچه گهر، دریاچه‎ای واقع در دره زیبای نی‎گاه(نگار) … مملو از آلاله و اشک مریم… صحنی برای خرامش و عشوه‎گری‎های آهوان. شب‎ها، سِتارَکان چون معشوقه‎هایی چشمک زن بر دل عاشق زخمه می‎زنند و با خنیاگری او را به خویش می‎خوانند… هر از چند گاهی نسیمی، نوازشگر گونه‎هایت می‎شود و سردی نفسش سرخی را مهمان جانت می‎کند.

گهر نگین زاگرس که به ضمّ ایزابلا لوسی بیشوب در بین اروپاییان به دریاچه ایران شهره است. با اینکه می‎تواند برندی برای معرفی کل ایران باشد اما هنوز ناشناخته در میان آشنایان خود مانده!این منطقه توجه ویژه‎ای را می‎طلبد چرا که می‎تواند بدرخشد اگر درست صیقل داده شود…

خسرو بهلولی مدیر اجرایی دریاچه گهر گفت: متولی حفاظت از دریاچه گهر به عهده اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان است چرا که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد. فصل گردشگری از ۱۵ خرداد تا ۳۱ شهریور است و دستگاه‎های اجرایی زیادی در ساماندهی به این منطقه و خدمات‌رسانی به مردم نقش دارند.

وی اضافه‌کرد: هر اداره‎ای در حوزه فعالیت خود نقشی در این منطقه دارد به طور مثال بحثگردشگری به عهده میراثفرهنگی، امداد و نجات با هلال‌احمر، ایجاد امنیت و آرامش با نیروی انتظامی و جمع‌آوری زباله با شهرداری است.

وی ادامه‌داد: برای اداره این منطقه بهترین حالت ممکن و ایده‎آل آن باید به صورت یک منطقه آزاد در نظر گرفته شود تا مدیر با اقتدار بیشتری بتواند بر کار سایر دستگاه‎ها نظارت داشته باشد و در صورت کم‎کاری از هر دستگاه با آن برخورد قاطع داشته باشد.

بهلولی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز این منطقه به صورت چند سیستمی اداره می‎شود که در بالادست آن یک مدیر هماهنگ کننده بین دستگاه‎ها وجود دارد و در صورت دیده شدن هر گونه ناهماهنگی بین دستگاهی مراتب را به فرماندار شهرستان ابلاغ می‎کند.

مدیر اجرایی دریاچه گهر یادآور شد: خوشبختانه امسال در بحثگردشگری منطقه با استقبال خوب و قابل توجهی روبرو بوده و این به خاطر هماهنگی و کار منسجم دستگاه‎هاست که هر کدام به نوبه خود وظایف خود را به نحوی مطلوب انجام داد.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: حفاظت از دریاچه گهر به عهده اداره کل حفاظت محیط زیست است چرا که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد.

وی ادامه داد: مدیریت اجرایی و هماهنگ کننده این منطقه نیز در فصل گردشگری به عهده یکی از کارکنان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان است و خدمات‌رسانی به گردشگران به صورت چند سیستمی صورت می‎گیرد.

وی افزود: گهر در نیمه دوم شهریورماه که فصل گردشگری به پایان می‎رسد به طور کلی زیر نظر این اداره کل قرار می‎گیرد و در حال حاضر هیچ‎گونه مشکلی از نظر مدیریت و ساماندهی این منطقه وجود ندارد و این کار به نحو احسن در حال پیگیری و انجام است.

همچنین عبدالرضا مهاجری‎نژاد مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: وظیفه میراثاین است که به سایت‎های گردشگری برای توسعه این صنعت تسهیلات بدهیم و بر آنها نیز نظارت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: این ساخت و سازها باید بر اساس الگوی واحدی که با محیط‌زیست سنخیت داشته باشد صورت گیرد تا مشکلی از نظر زیست‎محیطی و تخریب آن به وجود نیاید.

وی با اشاره به دریاچه گهر و مدیریت آن بیان کرد: متولی اصلی حفاظت از این منطقه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان است و در این منطقه ساماندهی گردشگران به عهده ماست.

مهاجری‎نژاد تصریح‌کرد: ما تنها به سرمایه‎گذار محل سرمایه‎گذاری را معرفی و تعیین می‎کنیم این امکانات چطور و با چه مصالحی ساخته شوند. برای ساخت نیز از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مجوز می‎گیریم و بر اساس استعلامی که از محیط‌زیست گرفته می‎شود نقشه را طراحی می‎کنیم.

مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به برنامه‎های اخیر برای سرمایه‎گذاری در این منطقه گفت: در حال حاضر سه نقطه پنبه‎کار، گردنه خدا قوت و محوطه منطقه سرابند برای سرمایه‎گذاری به بخش خصوصی پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینکه تأسیسات ایجاد شده در منطقه باید با آن سنخیت داشته باشند و در منطقه ممنوعه کار نکنند، اظهارکرد: ما در منطقه گهر دنبال تصدی‎گری نیستیم و مدیریت آن بر عهده اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان است.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز گفت: لرستان دارای مزیت‎های زیادی بوده و می‎توانند در توسعه آن سهیم باشند که نیاز به سرمایه‎گذاری در این بخش‎ها را دارد.

وی افزود: با اینکه استان پایتخت ژئوتوریسم کشور است اما خیلی از نقاط آن ناشناخته مانده است، دریاچه گهر نیز ژئوپارکی است که از نبود زیرساخت‎ در آن رنج می‎بریم.

وی تصریح‌کرد: باید قبول کنیم که محور توسعه هر منطقه بخش خصوصی است و دولت نمی‎تواند در راستای توسعه نقش زیادی را ایفا کند.