جبران خسارت زیان دیدگان علاءالدین با فروشنده واحدها

به گزارشافکارنیوز،رضا تقی‌پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری بعد از ظهر امروز خود که با حضور اصحاب رسانه در صحن شورای شهر برگزار شد ضمن تبریک هفته وحدت به تشریح جزئیات جلسه فوق العاده امروز شورا پرداخت و اظهار داشت: علی رغم ۱۰دستور جلسه اعضای شورای شهر به دلیل بررسی مسئله پاساژ علاء‌الدین و تخریب آن تنها توانستند به یک دستور جلسه با عنوان اصلاح مواردی از مصوبه انجمن‌های شورایاری‌های استان تهران بپردازند.

*مانع تراشی برخی از اهرم‌ها در تخریب پاساژ علاءالدین


وی به حضور شهردار تهران جهت ارائه گزارش شهرداری در رابطه با قلع و قمع پاساژ علاءالدین و تخریب طبقه هفتم آن در بامداد روز جمعه اشاره کرد و افزود: ‌هر چند شهرداری تهران از مدت‌ها پیش در صدد برخورد با تخلفات این پاساژ بود اما متاسفانه اهرم‌های فشاری در این راستا مانع تراشی‌می‌کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین حذف ۹۰واحد تجاری در این پاساژ را در پی داشته است گفت: یکی دیگر از تخلفات این پاساژ تغییر کاربری طبقه منفی ۳ این پاساژ بوده که این طبقه نیز همانند طبقه هفتم بنابر رای کمیسیون ماده صد قلع و قم و تخریب شد.

تقی‌پور ادامه داد: ‌هر چند حکم کمیسیون ماده صد در مرحله نخست نیز تخریب دو طبقه یاد شده این پاساژ بوده است اما اعمال برخی فشارهای بیرونی مهم ترین عامل اعمال قانون و اجرای این حکم بود که البته در نهایت در اواخر هفته گذشته با جدیت مدیران شهری و حمایت اعضای شورای شهر شهروندان مرحله اجرا رسید.

*اجرای تخریب پاساژ علاءالدین پس از اطلاع رسانی شهرداری به مالکان


وی به گزارش شهردار امروز در جلسه امروز شورا مبنی بر اطلاع رسانی شهرداری به مالکین واحدهای این مجتمع اشاره کرد و اظهار داشت: هر چند حضور تمام مالکان در روز تخریب خود مؤید اطلاع رسانی به موقع شهرداری بین افراد بوده است.

*جبران خسارت زیان دیدگان پاساژ علاءالدین با فروشنده واحدهاست / برخورد قاطع مدیریت شهری با تخلف مهم ترین پیام تخریب پاساژ علاءالدین است

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که جبران خسارت زیان دیدگان پاساژ علاءالدین با فروشنده واحد‌ها تصریح کرد: مهم ترین پیام تخریب این پاساژ به این معناست که مدیریت شهری به اعضای شورای شهر با قاطعیت و جدیت تصمیم برخورد با هر نوع تخلف دارند.

تقی‌پور با عنوان این که بروز تخلف با توجه به تعدد و ساخت و سازها امری بدیهی است که عدم وقوع آن غیر ممکن است افزود: البته تشکیل کمیسیون هفت نفره ماده صد با حضور یکی از اعضای شورا، مدیران شهری، شهرداری، قوه قضائیه، اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز به دلیل ممانعت از بروز هر گونه تخلف هر چند جزئی بوده است.

*شهرداری چشم خود را بر روی تخلفات نبسته است


وی به رای کمیسیون ماده صد جهت جریمه مادی برای تخلفات جزئی و نیز قلع و قم جهت تخلفات عمده و منجر به ضرر و زیان شهروندان اشاره کرد و اظهار داشت: این برخورد مدیریت شهری به معنای آن است که شهرداری و مدیریت شهری جهت ممانعت از هر گونه تخلف از آمادگی کامل برخوردار است و شهرداری شورای شهر چشم خود را بر روی تخلفات نبسته است.

*مسیرهای موازی و اخذ مجوزهای غیر معتبر مهم ترین عامل خلاف در پاساژ علاءالدین بوده است


سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران علت ساخت غیر قانونی طبقه هفتم پاساژ علاءالدین را مسیرهای موازی و مجوزهای غیر قانون به عنوان مستمسک برای مالکان این واحدها دانست و گفت: قطعا شهرداری تهران از طریق شرکت شهربان و حریم بان نظارت‌های خودرا در جهت مقابله با هر گونه تخلف به انجام می‌رساند و در رابطه با پاساژ علاءالدین نیز تنها برخورداری از اسنادی نامعتبر که از مسیرهای موازی احراز شده منجر به احداثاین طبقه و تغییر کاربری یکی دیگر از طبقات آن شده است.

تقی‌پور با تاکید بر این که شورا از هیچ گونه مسئولیت اجرایی جهت برخورد با تخلفات برخوردار نیست تصریح کرد: چرا که باید گفت مرجع رسیدگی کننده به تخلفات در ابتدا با شهرداری است و پس از آن پرونده حقوقی به مراجع قضایی ارسال می‌شود.
وی با بیان اینکه فصل الختام تمامی تخلفات شهری کمیسیون ماده صد است یادآور شد: اخذ مجوزهای غیر قانونی و طی نمودن مسیر از راه‌های خلاف و موازی است مهم ترین دلیل این تخلف بوده و ارائه تمامی اسناد شاکیان نیز به همین دلیل بوده است چرا که دستیابی ‌آنان به هر گونه سند که امروز از آن به عنوان ادله قانونی یاد می‌شود بر اساس مسیرهای موازی و مراجع فاقد وجاهت قانونی صورت پذیرفته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که همواره مطابق قانون فروشنده ضامن پرداخت خسارت به زیان دیدگان است گفت: نظر متفاوت کمیسیون اولیه ماده صد و کمیسیون دوم تنها به دلیل اعضای متفاوت این کمیسیون‌ها بوده ضمن این که همین نظر متفاوت بیانگر اجرای تصمیم گیری صحیح و اجرای صحیح حکم بوده و مسیرها به صورت قانونی طی شده است.

*حتی قوه قضاییه نیز قادر به ابطال رای کمیسیون ماده صد نیست


تقی‌پور با عنوان اینکه تشکیل کمیسیون نظارت حقوقی در شورا مهم ترین اقدام شورا جهت برخورد با تخلفات این چنینی بوده است اظهار داشت: هر چند که مسائل متعددی در رابطه با تخریب این پاساژ بیان می‌شود اما باید گفت این تخریب حاصل رای کمیسیون ماده صد بوده و رای این کمیسیون به گونه‌ای است که حتی قوه قضاییه قادر به ابطال آن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه قطعا به وضعیت صادر کنندگان مجوزهای احداثطبقه هفتم این پاساژ نیز در مراجع زیر صلاح رسیدگی خواهد شد تصریح کرد: ‌البته مرجع نخست رسیدگی به کارمندان خاطی شهرداری در صدور هر گونه مجوز احتمالی با خود شهرداری است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که متاسفانه سخنان بی دلیل و غیر منطقی در رابطه با این پاساژ مطرح می‌شود خاطر نشان کرد: اما در نهایت این عموم شهروندان هستند که باید با توجه به اقدامات صورت پذیرفته قضاوت نمایند چرا که همواره ماهی گرفتن از آب گل آلود و شریک قرار دادن برای فرد خاطی و افراد دیگر طبیعی است.

تقی‌پور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی در دستگیری یکی از مدیران شهری با بیان اینکه اجازه بیان جزئیات دستگیری فرد در معرض اتهام تا زمان رسیدگی پرونده وی در دادگاه وجود ندارد افزود: چرا که افشاگری رسانه‌ای پیش از اجرای حکم تنها سبب بی آبرویی یک فرد به دلیل اظهارات برخی افراد دیگر خواهد شد.

وی با تاکید بر این که دستگیری این مدیر شهری نه به دلیل مسائل اداری بلکه تنها به دلیل مسائل شخصی بوده است اظهار داشت: البته جزئیات اطلاعات در این رابطه در اختیار قوه قضاییه است.

*بازداشت مدیر شهری به دلایل شخصی


سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به تخریب پاساژ علاءالدین و اطلاع رسانی به مالکان این پاساژ در روزهای آخر به دلیل عدم ممانعت برخی از ذی‌نفوذان و مانع تراشی ‌آن‌ها اشاره کرد و گفت: عدم اطلاع رسانی مباحثاین چنینی نیز تنها به این دلیل است.

تقی‌پور در ادامه به بیان دوباره تخریب پاساژ علاءالدین پس از احداثغیر قانونی آن اشاره کرد و گفت: ‌ علت بروز تخلفات این چنینی علی رغم نظارت‌های شهرداری و مدیریت شهری تنها به دلیل عدم برخورداری از یک پارچگی اطلاعات است.

وی یکی از مشکلات فعلی کشور و تهران را عدم یک پارچه سازی اطلاعات عنوان کرد و افزود: متاسفانه مشابه تخلفات این چنینی در کشور بسیار فراوان بوده که یک پارچه سازی اطلاعات مانع از هر گونه تخلف خواهد شد.

*gis شهرداری نخستین یک پارچه سازی اطلاعات را فراهم خواهد ساخت


سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران عدم تفکیک دهک‌ها در ارائه یارانه‌ به اقشار کم برخوردار را نمونه بارزی از عدم یک پارچه سازی اطلاعات دانست و گفت: یکی از تکالیف شهرداری در قانون پنج ساله دوم یک پارچگی اطلاعات و gisشهری است به طوری که این سیستم هر گونه تخلف پس از صدور پروانه را محرز خواهد ساخت.

*تغییر زمان برگزاری شورایاری‌ها به هشتم اسفند ماه


تقیپور در پایان به اصلاح مواردی از مصوبه تشکیل انجمنهای شورایاریهای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان تنها دستور جلسه مورد بررسی امروز اعضای شورای شهر اشاره کرد و گفت: انتخابات شورایاریها از بهمن ماه به ۸اسفند تغییر یافته است.