مرغ ارگانیک نداریم

به گزارشافکارنیوز،مهدی خلج در نشست خبری «از مزرعه تا سفره» که در راستای شروع هفته سلامت برگزار شد، اظهار داشت: چیزی با عنوان مرغ ارگانیک نداریم بلکه صحیح آن مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است.

رئیس دامپزشکی کشور در توضیح فعالیت‌های این سازمان عنوان کرد: مبارزه با بیماری‌های مرتبط انسان و دام یکی از وظایف مهم سازمان است به طوری که مثلا بیماری «سندرم خاورمیانه» در زمان زیارت‌ها بسیار مطرح می‌شود و ما توانستیم در سال گذشته یکی از بزرگترین اقدامات را برای پایش شترها و قرنطینه آنها برای نمونه‌برداری در سیستان و بلوچستان انجام دهیم و در نهایت ۳ نمونه ویروس را جدا کردیم.

خلج به تب مالت در انسان که به بیماری هزار چهره معروف است اشاره کرد و افزود: امروز دامپزشکی ایران مرجع بین‌المللی و صلاحیت‌دار فراورده‌های صادراتی کشور است.

وی با اشاره به صادرات میگو براساس استانداردهای لازم بیان داشت: ما باید تمام محصولات را از مزرعه تا صادرات به صورت بهداشتی رسیدگی می‌کردیم و مخاطرات بیوشیمی آن را نیز بررسی می‌کردیم، بنابراین در هفته سلامت با حضور دو وزیر جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان از ۲ سامانه برای یکپارچه‌سازی قرنطینه و همچنین سیستم ردیابی محصولات رونمایی خواهیم کرد.

رئیس دامپزشکی کشور با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها از خوراک دام نشأت می‌گیرد، عنوان کرد: در سال ۱۹۹۹ در آمریکا ۷۶ میلیون نفر که به دلیل یک مشکل به مراکز بهداشتی مراجعه کرده بودند و در نهایت ۳۲۵ هزار نفر از آنان بستری شدند و در این بین ۵ هزار نفر نیز جان خود را از دست دادند به خاطر یک عامل بیماری در خوراک مرغ و گوشت دچار این مشکل شده بودند.

خلج در پایان آمارهایی نیز از واحدهای پرورش دام، کشتارگاهها، شناورهای صید، سردخانهها، محل پرورش آبزیان و طیور صنعتی ارائه کرد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار گوسفند، یک میلیون گاو، ۳۲ هزار گاومیش و ۷۴۰ میلیون طیور در کشتارگاهها ذبح شد. که در بین این آمار بیش از ۷۰۰ هزار لاشه نیز ضبط گردید که برهمین اساس بازرسیها در ایام عیدنوروز نیز صورت پذیرفت که در نهایت حدود ۱۹۰۰ پرونده تخلف به مراکز قضایی ارجاع شد.