بیماری‌های پوستی شایع در تابستان

به گزارشافکارنیوز،ذبیح‌الله شاهمردای با بیان اینکه در فصل تابستان بسیاری از عفونت‌ها بویژه عفونت‌های قارچی افزایش می‌یابد، اظهار کرد: این عفونت‌ها بویژه در افرادی که از استخرهای عمومی استفاده می‌کنند، بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قارچ‌ها لای انگشتان پا در محیط‌های گرم و مرطوب بیشتر رشد می‌کنند، افزود: معمولا نشانه ابتلا به قارچ‌ها وجود لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر سطح پوست است، اما نشانه ابتلا به قارچ لای انگشتان پا قرمزی، خارش و سوزش است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در فصل تابستان به دلیل تعرق زیاد، کشاله ران به انواع قارچ آلوده می‌شود، اضافه کرد: خارش، سوزش و قرمزی از علایم ابتلا به قارچ در این ناحیه است.

شاهمردای ادامه داد: عمده راهکارهای جلوگیری از ابتلا به انواع قارچ‌ها در وهله نخست رعایت نکات بهداشتی است؛ بدین معنا که افرادی که عفونت واضح و آشکاری دارند تا زمان بهبودی کامل نباید در استخرهای عمومی حضور یابند.

وی با بیان اینکه یکی از دیگر عفونت‌های شایع در استخرها انواع زگیل‌ها است، خاطر نشان کرد: ممکن است که شخصی در کف پا به زگیل مبتلا باشد و در اثر تراشیده شدن کف پا با سرامیک‌های نسبتا زبر در استخرها ویروس بر روی سرامیک‌ها رشد کند و افراد دیگر نیز مبتلا شوند. بنابراین افراد مبتلا به این بیماری بهتر است تا زمان بهبودی از حضور در استخر خودداری کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: عفونت‌های قارچی چند هفته یا معمولا یک ماه با درمان‌های موجود بهبود می‌یابند، اما زگیل‌های کف پا مدت زمان طولانی‌تری بیمار را درگیر می‌کند و گاهی ممکن است بیش از دو سال برای بهبودی به زمان نیاز باشد.

شاهمردای از دیگر عفونت‌های شایع و واگیردار در فصل تابستان را زردزخم عنوان کرد و افزود: زردزخم به صورت عفونت سطحی پوست و به صورت تاولی و غیرتاولی ایجاد می‌شود و معمولا در پوست سالم بروز نمی‌کند، بلکه وجود خراشیدگی در سطح پوست و گزش حشرات زمینه ابتلا به این بیماری را مساعد می‌کند که معمولا به صورت پوسته و ترشحات زرد رنگ در ناحیه مبتلا نمایان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عفونت زردزخم بیشتر در کودکان و قبل از سن بلوغ مشاهده می‌شود، خاطر نشان کرد: به علت شیوع گزش حشرات در فصل تابستان این عفونت نیز بیشتر در این فصل شایع است.

این متخصص پوست با بیان اینکه علاوه بر بیماری‌هایی که جنبه عفونی و واگیری دارند، بسیاری از بیماری‌های پوستی مستقیما با نور آفتاب تشدید می‌شوند، ادامه داد: مهم‌ترین نوع بیماری پوستی آفتاب سوختگی است که به صورت قرمزی بسیار شدید و پوسته ریزی در نواحی در معرض آفتاب ایجاد می‌شود.

شاهمردای با بیان اینکه برای جلوگیری از ایجاد ضایعاتی مانند کک و مک و لک صورت که در فصل تابستان و در معرض نور آفتاب ایجاد میشود، استفاده از کرم ضد آفتاب توصیه میشود، اضافه کرد: در صورتی که افراد بیش از سه ساعت در معرض آفتاب قرار گیرند، باید دوباره ضد آفتاب را تمدید کنند.