مصائب مادران شاغل در تربیت فرزندان

به گزارشافکارخبر،امیر خجسته کاشانی روان شناس و مدرس دانشگاه اظهار کرد: به طور کلی سنین خاصی در تربیت فرزندان بعنوان نقاط بحرانی تعریف شده‌اند که حضور مادر بعنوان تنها مراقب اصلی فرزند در رشد روانی کودک بسیار حائز اهمیت است.

وی عنوان کرد: به طور کلی در سنین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی که دلبستگی کودک در حال شکل گرفتن است در صورتیکه کودک تنها با او مراقبت اصلی که همان مادر است ارتباط داشته باشد دلبستگی این در وی رشد پیدا می‌کند.

کاشانی تاکید کرد: اگر میزان ساعت، نوع کار، همچنین فشار روانی حاصل ازر آن به حدی شود که مادر قدرت همراهی با فرزندان را نداشته باشند می تواند برای فرزنذان آسیب‌زا باشد.

*مادر جایگزینی ندارد


علی‌رضا کاظمی ظریف روان‌پزشک در ادامه به سپردن کودک به مادر بزرگ یا پرستار کودک اشاره کرده و گفت: سپردن کودک به طور مستمر به مادر بزرگ یا پرستار بچه می‌تواند در پرورش کودک مشکلاتی را ایجاد کند زیرا آنها طبق آموخته‌ خود کودک را تربیت می‌کنند و همچنین سبب وارد شسدن خلاء مهر مادری به کودک می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر مهدکودک معیارهای استانداردی از جمله مربی آموزشی، مربی بهداشت و روان‌شناس کودک داشته باشد سپردن کودک برای مدت معینی از طول روز مشکل ساز نیست.

کاظمی ظریف توصیه کرد: مادران شاغل از دو شیفت کاری پرهیز کرده و بقیه ساعتها را به ترتیب ، مسایل درسی و تفریح فرزندانشان بپردازند.