شمارش معکوس برای پایان عملیات حج

به گزارشافکارخبر،سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به اینکه امسال به جز حوادثسقوط بالابر و فاجعه منا از نظر پزشکی حجی آرام و بدون مشکلی داشتیم به تسنیم عنوان کرد: از ابتدای عملیات حج تاکنون در هر دو شهر مکه و مدینه ۱۶۶ هزار ویزیت صورت گرفت که از این تعداد ۶ هزار ویزیت تخصصی را شامل می‌شود.

وی بستری‌های صورت گرفته در این مدت را ۱۳۵۰ مورد اعلام کرد و گفت از این تعداد ۹۴ مورد در سی سی یو، ۴۰۰ مورد در بخش‌های داخلی و الباقی در بخش اورژانس صورت پذیرفته است.

مرعشی آمار خدمات پاراکلینیکی را هم اینگونه عنوان کرد: نزدیک به ۴ هزار مورد آزمایش در آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های مکه و مدینه، حدود پانصد مورد اکو و سونوگرافی و پانصد مورد رایولوژی انجام گرفته است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خدمات سرپایی ارائه شده در این مدت را نیز اعلام کرد و گفت: نوار قلب ۱۲۰۰ مورد، گچگیری ۴۰مورد، تزریقات و پانسمان حدود ۵۰۰۰ مورد و اعمال جراحی کوچک حدود ۵۰ مورد بوده است.

وی با توجه به وضعیت خوب دارویی در حج سالجاری تعداد نسخ دارویی در این مدت را حدود ۶۵۰۰ مورد اعلام کرد.

مرعشی سایر آمار فعالیت مراکز درمانی را اینگونه اعلام کرد: انتقال بیمار به بیمارستان‌های صعودی ۱۵۰ مورد، انتقال به ایران ۵۰ مورد، انتقال زائر به مجموعه ۵۵۰۰ مورد، تقاضای آمبولانس ۴۸۰۰ مورد، ماموریت‌های محوله به امدادگران ۲ هزار مورد و انتقال بیمار با آمبولانس آیی سی یو به تعداد ۳۰۰ مورد صورت پذیرفت.

این مقام مسئول به بازرسی‌ها و نظارت‌های بهداشتی بر مراکز اقامتی زائران هم اشاره کرد و گفت: برابر روال کاری در این مدت ۱۱۰۰ مورد از مجموعه‌ها و هتل‌ها بازدیدهای بهداشتی صورت گرفته، ۱۰۰۰ مورد از مطب و مراکز درمانی مجموعه‌ها بازدید به عمل آمده و بیش از ۱۶۰۰ مورد جلسات آموزشی برای مدیر و عوامل کاروان‌ها دایر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با بازگشت آخرین گروه از زائران ایرانی، به کشور در روز ۲۶ مهرماه، پرونده عملیات حج سالجاری بسته خواهد شد.