مجریان طرح کاهش در صحن شورا /آذر آمد طرح کاهش اجرایی نشد

گروهای اجتماعی،بررسی‌های کار‌شناسی نشان می‌دهد در این سال‌ها محدودیت‌های ترافیکی در محدوده مرکزی تهران نتوانسته تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا بگذارد. مدیران شهری معتقدند طرح کاهش با محدودیت کمتر برای تردد خودروها، تاثیر قابل توجهی بر کاهش آلودگی هوا خواهد گذاشت و در صورت اجرای کامل آن میزان آلاینده‌های ناشی ازخودرو‌ها تا سال ۹۶ به نصف کاهش می‌یابد.

 

به گزارش افکارخبر،در این طرح که در برخی کشور‌ها با نام «LEZ» هم‌اکنون در حال اجرا است، جریان تردد خودرو‌ها را براساس وضعیت سیستم سوخت‌رسانی، تنظیم می‌کند. مطابق آنچه شهرداری تهران برنامه‌ریزی کرده است، در صورت تصویب نهایی شورای‌عالی ترافیک، کل ۳ میلیون و ۳۷۹ هزار خودرو پلاک تهران، به ۴ کلاس هیبریدی، انژکتوری، کاربراتوری و فاقد معاینه فنی تقسیم می‌شوند به طوری که خودروهای دسته اول در کلاس آبی، هیچ منعی برای تردد در محدوده کاهش ندارند، خودروهای دسته دوم در کلاس سبز، فقط در روزهای ناسالم، از صبح تا عصر، منع تردد دارند، خودروهای دسته سوم در کلاس زرد، در کل سال از صبح تا عصر منع تردد دارند و دسته آخر در کلاس قرمز در طول شبانه روز، ممنوع‌الورود به محدوده طرح LEZ می‌شوند.

محاسبات شهرداری تهران نشان می‌دهد: با اجرای طرح «کاهش» تعداد روزهای سالم از ۲۳۳ روز فعلی در سال به ۳۰۰ روز افزایش می‌یابد و همزمان، با لغو ممنوعیت زوج و فرد، رفاه ترافیکی در این محدوده، برقرار می‌شود.

پلیس از‌‌ همان ابتدا در صف مخالفان این طرح قرار گرفت و حاضر نشد تا رسیدن به پاسخ ابهاماتی که در خصوص تاثیرات اجتماعی اجرای این طرح و برخی مشکلات زیرساختی این طرح را در شورای‌عالی ترافیک امضا کند.

با وجود مخالفت پلیس با طرح کاهش، مدیران شهری اما تاکید دارند که مدت‌ها است روی این طرح مطالعه کرده و ازکارشناسان خارجی برای تدوین آن بهره گرفته‌اند. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به سابقه مطالعاتی طرح کاهش آلودگی هوا گفت: مطالعات این طرح بیش از ۲ سال پیش آغاز شد، در تمام این دو سال محاسبات بسیار دقیقی انجام شد و کار به صورت مداوم ادامه داشت تا طرح جامع و کاملی طراحی شود که در این راستا از مشاوران خارجی و داخلی بهره گرفته شد. در حقیقت برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا مجموعه گزارش‌ها درخصوص آلودگی تولیدی توسط منابع آلوده‌کننده در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

با وجود آن کارشناسان و تصمیم گیران شهری بر تاثیر گذاری این طرح بر کاهش آلودگی هوا تفاهم دارند اما بسیاری از آنها به اجرایی شدن طرح کاهش تا پایان سال امیدوار نیستند .

در آخرین جلسه تصمیم گیری برای اجرای طرح کاهش که با حضور وزیر کشور برگزار شد ،هوشنگ خندان‌دل، معاون عمرانی وزیر، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به همراه معاون حمل‌ونقل و ترافیک و سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا و سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور هم حضور داشتند تصمیم گرفته شد راهکارهای پیش‌بینی شده در طرح کاهش اجرایی شود و پلیس نیز در این مدت نسبت به اعمال قوانین مربوط به معاینه فنی جدیت بیشتری به خرج دهد و به تدریج سختگیرانه‌تر با موضوع معاینه فنی برخورد کند.

اما در این مدت هیج نشانه جدیدی که مشخص کند این طرح در سال ۹۴ اجرایی خواهد شد به چشم نمی خورد . حسین شهیدزاده قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره این که طرح کاهش از چه زمانی اجرایی می شود گفت: به رغم تصمیم شورایعالی ترافیک مبنی بر اجرای طرح کاهش در تهران از اول آذر ماه، هنوز این طرح از سوی وزارت کشور ابلاغ نشده است.

او با بیان این که تمام زیرساختهای اجرای این طرح آماده است و ما منتظریم ابلاغیه از سوی وزارت کشور به ارگان های اجرایی ابلاغ شود.

اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران هم درباره این که چرا بر خلاف وعده های داده شده طرح کاهش همچنان بلاتکلف است به افکار نیوز گفت: شورای شهر تهران به شدت به دنبال اجرایی کردن این طرح است . بعد از رهنمودها و راهبردهای مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست این طرح باید اجرایی شود و به نتیجه برسد .