تفاوت‌ های تهران با شهرهای مسکو و سن پترزبورگ از نگاه قالیباف

به گزارش افکارخبر به نقل از تسنیم، محمدباقر قالیباف درباره سفر اخیر خود به دو شهر مسکو و سن پترزبورگ، اظهار داشت: طبیعتاً بخشی از کارها و ملاقات‌هایی که در روسیه داشتیم مربوط به مسائل شهری بود و در این حوزه روی چند موضوع متمرکز شدیم.

وی با بیان اینکه در مسکو ظرفیت مربوط به حمل و نقل عمومی، کنترل ترافیک و فعالیت‌های عمرانی مورد توجه قرار داشت، ادامه داد: واقعیت این است در حوزه مترو و کنترل ترافیک شهر تهران چیزی کمتر از آنها در حوزه فنی ندارد و حتی در حوزه کنترل ترافیک نیز از آنها جلوتر است. از جهت کمی، تجهیزات و نرم‌افزاری مشکلی در تهران وجود ندارد ولی آنچه کم داریم فرهنگ ترافیک است.

قالیباف افزود: در همه جای این شهر خودروها بین خطوط حرکت می‌کنند و سبقت بی‌جا نمی‌گیرند علاوه بر این فاصله‌ خود را با یکدیگر حفظ می‌کنند و در حالیکه ترافیک بسیار سختی دارند و گاهاً ساعت‌ها در آن قرار می‌گیرند اما یک نفر از مسیر خود خارج نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت مشکل ما در تهران نداشتن امکانات، تجهیزات و سیستم نیست ما باید تلاش کنیم فرهنگ ترافیک و رانندگی در شهر را از طریق مجموعه شهرداری، رسانه‌ها بویژه صداوسیما ارتقا دهیم. 

وی گفت: در این سفر اهمیت خط سفید هنگام رانندگی مشهود بود و می‌توان با مشاهده رفتار ترافیکی آنها دریافت که خط سفید حل مشکلات ترافیکی و کاهش آلودگی هوا در تهران را هم می‌تواند به همراه داشته باشد.

شهردار تهران در پاسخ به اینکه جرائم ترافیکی در نظر گرفته شده برای مردم بسیار سنگین است و این امر در رعایت قوانین موثر واقع شده است، گفت: همه جای دنیا همین‌طور است، مسائل سلبی و ایجابی توام با هم مشکلات را حل می‌کند. در تهران نیز جریمه وجود دارد ولی باید در نظر داشت که همشه نمی‌تواند مبنای کار باشد. 

قالیباف ادامه داد: در حال حاضر به اندازه کافی در تهران بزرگراه و شبکه شریانی وجود دارد و به اندازه خودروها تقاطع غیرهمسطح داریم. در واقع هیچ چیز از ظرفیت شهرهای پیشرفته به جز فرهنگ ترافیک به معنای فرهنگ رانندگی کم نداریم. 

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه معماری در این دو شهر به هیچ عنوان مانند تهران وضعیت آشفته ای ندارد، گفت: در جلسه‌ای که با رئیس کمیسیون شهرداری و معماری فدراسیون روسیه داشتیم متوجه شدیم که آنها سخت‌گیری‌های زیادی در حوزه نمای ساختمان دارند. 

شهردار تهران افزود: آنها تکلیف نمای یک ساختمان را روشن می‌کنند و حقوق خصوصی معنای چندانی ندارد. یعنی شهرداری‌ها و حوزه مسکن هستند که در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کنند و تعیین می‌کنند که یک ساختمان نیاز به تخریب و نوسازی دارد یا خیر.

قالیباف خاطرنشان کرد: ما قوانین، مقررات و فرهنگ خاص خودمان را داریم و از سوی دیگر مالکیت خصوصی در اسلام همواره مورد تاکید بوده است اما باید بپذیریم که نمای ساختمان جزء حقوق عمومی به شمار می‌آید نه حقوق خصوصی، بنابراین ما نیز باید به این موارد توجه کنیم و به جای دخالت در معماری داخل ساختمان به نما و معماری بیرون آن اهمیت دهیم. 

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران و این دو شهر به چه صورت تحقق خواهد یافت، گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات جدی صادرات است؛ بدون شک ما در حوزه مواد غذایی، مواد پروتئینی، میوه و صیفی‌جات برای صادرات حرفی برای گفتن داریم. 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از تولیدات ما در برخی از فصول سال از بین می‌رود یا قیمت‌های آن محصولات برای تولیدکنندگان اصلا مناسب نیست. اما بازارا صادرات خوبی در این دو شهر وجود دارد که در این راستا میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهر تهران با صادرکنندگان اساسی می‌تواند این موضوع را مورد پیگیری قرار دهد تا صادرات به آنها صورت پذیرد.