کارتن خواب‌ها منتظر وعده های مسئولان

به گزارش افکارخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارتن خواب‌ها، افرادی که گاها ناخواسته و براثر برخی عوامل محیطی و یا خانوادگی به آن دچار می‌شوند. وضعیتی که در بسیاری از محله‌های کلان‌شهرها دیده می‌شود اما با توجه به شرایط در برخی مناطق با شدت بیشتری حضور دارند.

 

معضل کارتن خوابی، پدیده‌ای که گریبان‌گیر برخی افراد در جامعه شده است و بسیاری از مسئولان را به فکر ساماندهی و بهبودی وضعیت این افراد انداخته تا اقداماتی را انجام دهند.

 

به طورکلی براساس گزارش‌های سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، بی‌خانمانی پس از اعتیاد و تکدی گری کودکان خیابانی در رتبه چهارم آسیب‌های مهم شهری قرار دارد. این رتبه بندی براساس رتبه بندی و اولویت گذاری آسیب‌های مهم شهری، توسط سازمان رفاه و خدمات اجتماعی صورت گرفته است.

 

اکنون پس از تمامی تلاش‌هایی که در جهت وضعیت کارتن‌خواب‌ها در مراکز مربوطه صورت گرفته است خبرهایی مبنی بر انعقاد تفاهم نامه ای در جهت ساماندهی کارتن خواب‌ ها به گوش می‌رسد.

 

انوشیروان محسنی بندپی در خصوص این قرارداد می‌گوید: قرارداد سه جانبه بین بهزیستی، شهرداری تهران و نیروی انتظامی با محوریت استانداری تهران برای ساماندهی کارتن خواب‌ها منعقد شده است.

 

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی ظرفیت جمع‌آوری و نگهداری کودکان خیابانی را دارد، افزود: این سازمان طبق قانون موظف است از بی‌پناهان و بی‌خانمان ها حمایت کند که متاسفانه به دلیل نداشتن فضای نگهداری در این خصوص اقدامات چشمگیری صورت نگرفته است.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید براینکه این تفاهم نامه به صورت پایلوت حداکثر تا 2هفته دیگر در پایتخت نهایی می‌شود، تصریح کرد: نیروی انتظامی اقدام به جمع‌آوری بی‌پناهان و کودکان خیابانی کرده و شهرداری تهران امکان نگهداری از آن‌ها را فراهم می‌کند و سازمان بهزیستی با برنامه‌ریزی از این کودکان خیابانی حمایت خواهد کرد و مددکاری و مهارت آموزی را دردستور کار دارد.

 

محسنی بند پی با اشاره به اینکه کارتن خواب‌ها و معتادان محله هرندی نیازمند حمایت هستند، افزود: درحال حاضر تعداد زیادی از معتادان و کارتن خواب‌ها در پایتخت هستند بنابراین طبق برنامه‌ریزی‌ها در مرحله نخست زنان معتاد و کارتن خواب و پس از آن مردان جمع‌آوری خواهند شد، در این راستا تفاهم نامه‌ای با دادستانی منعقد شده تا کارتن خواب‌های شهرستانی در تهران را به شهرهای خود بازگردانند.

 

وی ادامه داد: مشکل کارتن خواب‌ها شناخته شده و تنها هریک از دستگاه‌ها باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

 

حالا با توجه به اظهارات رئیس سازمان بهزیستی کشور تا 2 هفته آینده باید شاهد اجرای طرح ساماندهی کارتن خواب‌ها با همکاری ارگان های ذیربط باشیم.