به گزارش افکارخبر به نقل از مهر، دکتر حاج میراسماعیلی در پنجمین کنگره دو روزه تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون که در مرکز همایش های رازی برگزار می شود، با بیان اینکه بیماری‌های عفونی از مهم‌ترین بیماری‌های تهدید کننده بشر به شمار می‌روند، گفت: در این کنگره تازه‌ترین دستاوردها در زمینه تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت مطرح می‌شود.

 

رئیس پنجمین کنگره دو روزه تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون با بیان اینکه عفونت‌های بیمارستانی ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از پذیرش در بیمارستان ایجاد می‌شوند یا طی دوره‌ای ۱۰ تا ۳۰ روزه بعد از ترخیص به وجود می‌آیند، افزود: این عفونت‌ها منجر به افزایش مرگ و میر، افزایش طول مدت بستری بیمار و افزایش هزینه‌های بیمار می‌شوند؛ بطوریکه در آمریکا این عفونت‌ها پنج میلیون دلار تلفات هزینه‌ای ایجاد می‌کند و به مرگ یک درصد از بیماران منجر می‌شود اما میزان این موارد در ایران هنوز محاسبه نشده است.

 

حاج میراسماعیلی گفت: ۴۲ درصد از عفونت‌های بیمارستانی، عفونت‌های ادراری، ۲۴ درصد عفونت‌های زخم جراحی و ۱۵ تا ۲۰ درصد عفونت دستگاه تنفسی تحتانی هستند که انتقال این عفونت‌ها از طریق تماس مستقیم،‌ هوا و ناقلینی مانند موش است.

وی افزود: همچنین ۷۰ درصد عوامل عفونت‌های بیمارستانی باکتری‌ها، ۲۰ درصد ویروس‌ها، ۵ درصد قارچ‌ها، ۳ درصد انگل‌ها و ۲ درصد عوامل ناشناخته هستند و میانگین بروز عفونت‌ها در ایران ۱۰ تا ۱۵ درصد است این در حالی است که این میانگین در کشورهای توسعه یافته ۵ درصد و در کشورهای در حال توسعه ۲۵ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با ارائه گزارشی از میزان بروز عفونت‌های بیمارستانی در مراکز تابعه دانشگاه ایران گفت:‌ میانگین بروز عفونت در ۵ مرکز درمانی ۲.۳۸ صدم درصد بوده و میانگین آن در نواحی تابعه دانشگاه ۱.۰۸ در سال ۹۳ بوده است.

حاج میراسماعیلی با بیان اینکه بخش های سوختگی رکورددار عفونت های بیمارستانی هستند افزود: بخش‌های سوختگی شایع‌ترین بخش‌هایی هستند که عفونت‌های بیمارستانی ایجاد می‌کنند و پس از آن بخش‌های ویژه ، خون و سرطان قرار دارند.

وی با بیان اینکه بخش‌های زنان، کودکان و چشم پایین‌ترین حد عفونت‌های بیمارستانی را دارند؛ از تشکیل کمیته کنترل عفونت‌های بیمارستانی دانشگاهی دردانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و گفت: موارد عفونت بیمارستانی طبق سنجش‌های دانشگاه پیگیری می‌شود.

حاج میراسماعیلی گفت:‌ کار اشتباهی که در برخی مراکز درمانی شایع شده، این است که لوازم یکبار مصرف را استریل و دوباره استفاده می‌کنند که ما اجازه چنین کاری را در مراکز درمانی تابعه خود نمی‌دهیم.