تردد زائران به عراق بدون ویزا ممکن شد

به گزارش افکارخبر به نقل از فارس، سردار قاسم رضایی لحظاتی پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: از دیشب تردد شرکت‌کنندگان در اجتماع عظیم اربعین از مرزهای کشور به عراق بدون ویزا تنها با گذرنامه ممکن شد.

وی افزود: چون دولت عراق توان صدور ویزا را نداشت از شب گذشته و با هماهنگی دولت عراق، زائران برای حضور در اربعین حسینی با گذرنامه وارد شده و نیازی به اخذ ویزا نیست.

ورود 2000 زائر از اروند به کشور عراق

با هماهنگی‌ها و تدابیر لازم مرزهای شلمچه، چزابه و مهران برای خروج زائرین باز شده و اعزام زائرین از 25 آبان ماه آغاز گردیده و رفته‌رفته خروج زائرین افزایش پیدا می‌کند به طوری که در برخی روزها شاهد خروج 200 هزار نفری بوده‌ایم.

وی افزود: همچنین دو هزار نفر از زائرین نیز از اروند و از طرف بصره وارد عراق شده‌اند.

*دولت عراق توان صدور ویزا نداشت

فرمانده مرزبانی کشور خاطر نشان کرد: در روزهای اولیه خروج زائرین با گذرنامه، ویزا و روادید در دستور کار بود و چون دولت عراق توان صدور ویزا نداشت برای سهولت انجام کار محل صدور ویزا را چندین برابر کردند و طی هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت عراق از دیشب زائرین می‌توانند با پاسپورت و گذرنامه وارد شده و نیازی به ویزا نیست و با این کار خروج زائرین راحت‌تر شد.

ویزای جمعی مشکلات را افزایش می‌داد

وی گفت: گاهی اوقات مشاهده می‌شد دولت عراق ویزای جمعی صادر می‌کرد و این موضوع مشکلات را افزایش می‌داد اما با راهکارهای اتخاذ شده دیگر مشکلی نیست و تجمعی را شاهد نیستیم.

وقوع ارزش‌های اسلامی در خطه جغرافیایی عراق

سردار رضایی در ادامه اظهار داشت: در آستانه اربعین حسینی ما شاهد اجتماع بزرگ امت اسلام زیر پرچم حسینی هستیم و این اجتماع عظیم نمادی از ارزش‌های اسلامی در خطه جغرافیایی عراق اتفاق می‌افتد و بهترین‌های ایران اسلامی نیز در این اجتماع عظیم حضور دارند.

وی خاطر نشان کرد: در آستانه اربعین گروه‌های تروریستی حرف‌های بیهوده‌ای مطرح می‌کنند ولی ما هیچ تهدیدی احساس نمی‌کنیم و از لحاظ امنیت بر مرزهای کشور مقتدرانه اشراف کامل داریم و تمامی برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های لازم برای هر‌گونه حادثه‌ای اتخاذ شده است.

کنترل مرزها برای بازگشت زوار شدیدتر می‌شود

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به اینکه در مرحله برگشت زائرین کنترل‌های بیشتری صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: کشور عراق کشوری است که توطئه و فتنه در آن زیاد است و اقلام ممنوعه نیز بیشتر مشاهده می‌شود بنابراین به زائرین توصیه می‌شود از همراه داشتن هرگونه اشیای ممنوعه خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین زائرین برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم کنند در زمان برگشت شاهد تجمع درمرزها نباشیم و لازمه آن رعایت قوانین و مقررات توسط زائرین و همکاری با نیروهای مرزبانی است.