اخرین امار معتادان کشور

به گزارش افکارخبر، پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص کاهش سن گرایش به اعتیاد و میزان رواج استفاده از مواد مخدر در بانوان، آقایان و قشر دانشجو اظهار داشت: طبق استناد به آخرین طرح ارزیابی سوءمصرف مواد مخدر در کشور که در سال 1390 جمع‌آوری شد، حدود یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد دائمی و وابسته به مواد مخدر در کشور وجود دارد که این تعداد به‌جز افرادی است که به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: 9 درصد این تعداد را جمعیت بانوان و 91 درصد را آقایان در بحث عمومی اعتیاد تشکیل داده‌اند؛ اما در خصوص جمعیت دانشجویی هم دانشجویان زیرپوشش دانشگاه‌های وزارت علوم و همچنین دانشگاه‌های زیرپوشش وزارت بهداشت در مطالعاتی که در سال 91 انجام دادند، مشخص شده که سوءمصرف مواد مخدر بین قشر دانشجو وجود دارد.

 

افشار افزود: این سوءمصرف بین دانشجویان به‌عنوان اعتیاد مطرح نشده؛ اما مصرف مواد مخدر بین این قشر مشخص شده که حدود 6.1 درصد دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت و 6.2 درصد دانشجویان وزارت علوم تجربه مصرف مواد مخدر را دارند که فقط مصرف تفننی مصرف می‌کنند.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همین ارقام نیز در دانشجویان بسیار مهم است و ما را به سمت این می‌برد که حتماً مداخلاتی را در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

 

افشار تصریح کرد: با تمام دانشگاه‌های مهم کشور، وزارت بهداشت و وزارت علوم تفاهم‌نامه‌های همکاری داریم و کارهای اساسی در این خصوص صورت گرفته است.

 

وی تصریح کرد: به مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها آموزش داده شده؛ همچنین به مربیان آموزش داده شده تا جایی که می‌توانند مباحث مرتبط با پیشگیری و مشاوره را به دانشجویان منتقل کنند.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: گروه‌ها و دانشجویان در معرض خطر هم تحت مشاوره‌های خاص قرار می‌گیرند تا اگر فردی مشکل جدی و حتی اعتیاد داشته باشد، تحت درمان قرار گیرند.