پرداخت ماهانه 3هزار میلیارد بابت حقوق بازنشستگان

به گزارش افکارخبر، در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف بیمه‌های متفاوتی وجود دارد که تقریبا با استانداردهای مختلفی فعالیت می‌کنند و هریک به روش و شیوه‌ خود به بیمه‌شدگان، خدمات ارائه می‌دهند که نوعی آشفتگی را در امر پرداخت ایجاد کرده‌اند.

 

از این رو چند وقتی است که سخنانی مبنی بر تجمع بیمه‌ها به سر زبان‌ها افتاد و براساس آن مسئولان مربوطه تصمیم گرفتند برنامه‌ریزی‌هایی را برای اعلام بسته خدماتی یکسان انجام و ضوابط خدمات سرپایی و تجهیزات پزشکی، مفاد قراردادها، اسناد بستری و آیین نامه ها و نحوه پرداخت یکسان شده را انجام دهند.

 

 اما این ادغام حرف و حدیث‌های متفاوتی را به همراه داشت و عده‌ای مخالف اجرای این طرح شدند، هر چند این تنها مشکل پیش‌آمده، سازمان تامین اجتماعی به شمار نمی‌آید و مشکلات متعددی در سرراه این سازمان وجود دارد. از این‌رو چندی پیش نشستی با موضوع بررسی پرداخت مطالبات تامین اجتماعی از دولت و همچنین تجمیع بیمه‌ها و تعهدات تحمیلی به این سازمان با حضور چندتن از مسئولان کشوری برگزار شد که در ذیل به خلاصه‌ای از مشروح این جلسه پرداختیم.

 

*دولت باید برای پرداخت بدهی خود به این سازمان پول نقد پرداخت کند

 

محمد عطاردیان نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران در خصوص پرداخت مطالبات از دولت، بیان کرد: دولت باید برای پرداخت بدهی خود به این سازمان پول نقد پرداخت کند چون تامین اجتماعی با کسری نقدینگی مواجه است و بدهی دولت و معضلی برای، آن‌ها شده است.

 

وی گفت: دولت علاوه‌بر 100هزار میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی 300هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است.

 

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران با بیان اینکه برای خروج از رکود و بحران دولت باید با اتخاذ سیاست ملایمی بتواند آن را جبران کند، افزود: چنانچه فکر اساسی برای پرداخت بدهی‌های سالانه به تامین اجتماعی نشود، همچنان به مشکلات این سازمان افزوده خواهد شد.

 

عطاردیان گفت: نمایندگان مجلس موظف هستند از حق مردم دفاع کنند به طوری که اگر دولت به تکلیف قانونی خود و پرداخت دیون ممتاز عمل نکند، آن را استیضاح کرده و یا اینکه فرصت یکساله برای پرداخت دهند و سپس استیضاح کنند.

 

* چالش های عمیق سازمان تامین اجتماعی 

 

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه تامین اجتماعی با وجود وضعیت فعلی و بدهی 100 هزار میلیارد تومانی خود نمی‌تواند ادامه فعالیت داشته باشد، گفت: سازمان تامین اجتماعی در این سال‌ها دچار چالش‌های عمیقی شده که امروز اثرات آن مشاهده می‌شود که در شیوه سرویس‌دهی به بیمه‌شدگان نیز تاثیرگذاشته است. در مجموع تامین اجتماعی امروز به نقطه خطرناک و بحرانی رسیده و در صورتی که دولت تعهدات خود را اجرایی نکند، وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه منصوب کردن مدیران دولتی که از خود سازمان نیستند و عقبه سازمانی ندارند از جمله  مشکلاتی است که در این سال‌های اخیر تامین اجتماعی با آن روبه‌رو بوده است، بیان کرد: دولت باید مطالبات خود را جز دیون ممتاز قرار دهد و در این صورت شاید تعهدی به پرداخت مطالبات داشته باشد و تمامی این موارد دست به دست هم می‌دهند تا سازمان به نقطه بحران برسد.

 

این عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران، ادامه داد: بیشترین بدهی دولت به تامین اجتماعی بابت سه درصد سرانه بیمه شدگان است که به حساب سازمان  باید واریز شود که این موضوع فقط در سال‌های 55 و 56 محاسبه شد و بعداز انقلاب تاکنون نتوانسته بدهی‌های خود را پرداخت کند و همین موضوع باعث شده تا مطالبات ما از محل 3درصد حق بیمه به 100 هزار میلیارد تومان برسد که تا پایان سال به 107هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

 

صادقی افزود: از سال 85 که شاهد رشد اقتصادی نسبی و منفعت از درآمد نفتی بودیم، امید داشتیم که در بودجه مصوب جاری سالانه اعتباری را برای تامین اجتماعی به منظور پرداخت مطالبات تخصیص دهند که این اتفاق رخ نداد.

 

وی گفت: چنانچه امروز برای پرداخت مطالبات دولت راهکاری ارائه نشود و از این بحران خارج نشویم، دور تسلسل همچنان ادامه پیدا می‌کند.

 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، ادامه داد: انتظار ما از قانون گذاران این است که برای برون رفت از این بحران راهکار عملی پیدا کنند.

 

صادقی گفت:‌ دولت باید در برنامه ششم توسعه بودجه سنواتی را تعریف کرده و هرسال به عنوان مثال 20 هزار میلیارد تومان بدهی خود را پرداخت کند و به این صورت تا پایان برنامه ششم بدهی به این سازمان به صفر می‌رسد.

 

*وضعیت تامین اجتماعی نگران کننده است

 

در ادامه این نشست علی اکبر بیات  رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، گفت:‌ سرنوشت 40میلیون تن که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، به وضعیت این سازمان بستگی دارد و بدهی انباشته شده از دولت‌های قبل به این دولت به ارث رسیده و دولت تدبیر باید نسبت به بدهی سازمان در قالب راهکار، برنامه‌ریزی درستی اقدام کند.

 

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر 2 میلیون و 800هزار بازنشسته تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، افزود: ماهانه 3هزار میلیارد تومان بابت حقوق این افراد پرداخت می‌شود که رقم زیادی است.

 

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی بیان کرد: در بودجه سال 94، 14هزار میلیارد تومان برای این سازمان در نظر گرفته شد که در بودجه سال 95نیز باید این رقم به 20هزار میلیارد تومان برسد و با یک زمان بندی مشخص نسبت به پرداخت بدهی اقدام کنند.

 

بیات گفت: با اشاره به اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان به بدهی دولت گره خورده است، هر زمان که بحث همسان سازی می‌شود، مسئولان می‌گویند؛ دولت بدهی خود را پرداخت نمی‌کند و ما نیز نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم.

 

*بدهی دولت به تامین اجتماعی نیمی از بودجه 94

 

در پایان این نشست محمد اسدی دبیر کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی گفت: بدهی دولت رفته رفته انباشته شده به طوری که در حال حاضر یک دوم بودجه سالیانه کشور را تشکیل می‌دهد، سال گذشته بودجه کشور 230هزار میلیارد تومان بود که بدهی 100هزار میلیاردی تامین اجتماعی تقریبا نیمی از آن است.

 

وی افزود: دولت باید بداند که در آینده نه چندان دور تامین اجتماعی بزرگترین گرفتار دولت خواهد بود و توان تعهدی خود را در قبال بیمه شدگان از دست می‌دهد، در حالی که بیمه شدگان تامین اجتماعی بخش عظیمی از مردم هستند که در آن صورت رفع این مشکل و جمع کردن آن، امکان پذیر نیست.

 

اسدی ادامه داد: برای پرداخت بدهی‌ها دولت باید بدهی جاری خود را هرسال پرداخت کند و پرداخت حق بیمه 3درصد، تعهد دولت شده و در برنامه ششم در نظر گرفته شود و اگر بدهی‌های جاری هرسال پرداخت شود، در این صورت می‌تواند بدهی‌های گذشته را نیز تقسیط کرده و به این صورت توانایی سازمان تامین اجتماعی را نسبت به اجرایی شدن تعهداتش بالا ببریم و این تنها راهی است که می‌توان مشکلات سازمان و بیمه شدگان را کاهش داد در غیر این صورت همه درحد حرف و شعار باقی می‌ماند.

 

امیداست با توجه به برگزاری نشست‌هایی این چنینی مشکلات پیش روی بازنشستگان و دریافت مستمری آن‌ها هرچه سریع‌تر برطرف شود.