معضل گواهی فوت برای خانواده های فوت شدگان حادثه منا

گروه اجتماعی،حادثه منا در روز پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ همزمان با عید سعید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان ۲۰۴» نزدیک تقاطع آن با «خیابان ۲۲۳»، در منا شهر مکه رخ داد که حدود ۵۰۰ زائر ایرانی کشته شدند.

 

به گزارش افکارخبر،برخی از این فوت شدگان کارمندان رسمی دولت بودند که اکنون خانواده های این عده از زائرین برای گرفتن حقوق بازنشستگی آنها اقدام کردند اما با مشکل و معضلی به نام نداشتن گواهی فوت مواجه شدند.

 

این ادارات برای برقراری حقوق بازنشستگی نیاز به گواهی فوت دارند اما این خانواده ها چنین گواهی ندارند.

با توجه به اینکه حجاج در منا فوت و بعضا در همانجا دفن شده اند، اکنون هیچ گواهی فوتی از آنها موجود نیست و خانواده های آنها سردرگم شدند.

سازمان حج برای صدور گواهی فوتی این افراد اقدام نکرده و اکنون خانواده های این فوت شدگان با مشکل روبرو شدند.

یکی از خانواده های فوت شده منا که در همان محل به خاک سپرده شده، کارمند وزارت آموزش و پرورش بوده و اکنون خانواده وی برای برقراری حقوق بازنشستگی اقدام کردند اما مسئولین این وزارتخانه مذکور می گویند بدون گواهی فوت نمی توانند اقدام کنند.

یکی از اعضای خانواده این جان باخته به خبرنگار افکارخبر گفت: ما نمی دانیم که اولا مسئول فوت عزیز ما چه کسی است و چه کسانی باید در این زمینه پاسخگو باشند و درثانی چرا آقایان پاسکاری می کنند و گواهی فوت صادر نمی کنند.

پیش از این این خانواده ها در خصوص دیه فوت شدگان منا مشکل داشتند.

دیه این افراد 220 میلیون تومان است اما طبق قرارداد بیمه ایران با سازمان حج و زیارت، غرامت فوت جان باختگان حوادث مکه درمجموع ۵۵ میلیون تومان بود.

برخی از این خانواده ها برای احقاق حق خود، تصمیم گرفتند تا از سازمان حج به مراجعه قانونی شکایت کنند.