انتقال موج آنفلوانزا از کرمان به سایر استان‌ها

به گزارش افکارخبر، معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد شیوع آنفلوانزا در استان کرمان اظهار داشت: 8 دانشگاه در استان کرمان در رابطه با آنفلوانزا گزارش داده‌اند که این مسئله موضوع غیرعادی نیست، چرا که موج آنفلوانزا در آذر ماه آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا فوت  20نفر به دلیل ابتلاء به آنفلونزا در کرمان صحت دارد یا خیر افزود: نه مسئله این چنین نیست و ویروس‌های آنفلونزا که در کرمان گزارش شده فصلی است و فعلا از نوع تیپ A H1N1 بوده و احتمالا ماه‌های بعد نوع B نیز ایجاد می‌شود.

نبوی ادامه داد: ایران بعد از آمریکا و کانادا رتبه 3 ویروس‌شناسی در جهان را دارا است و بر همین اساس طی چند سال اخیر ویروس‌های شدید را بررسی کرده‌ایم و اقداماتی در این راستا انجام گرفته است.

معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حدود 5 تا 10 درصد جامعه در فصل سرد درگیر آنفلوانزا می‌شوند، گفت: حدود یک درصد این افراد بیماری آنها تبدیل به ذات‌الریه شده و با درمان خوب متوسط 7 درصد مرگ و میر ایجاد می‌شود که این رقم در جوانان 3 درصد و در سالمندان تا 15درصد است بنابراین تعدادی از تلفات به دلیل آنفلونزا ناگریز است، ولی با این وجود تلفات نسبت به قدیم بسیار اندک شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به جمعیت کرمان و موج آنفلوانزایی که ایجاد شده مشکل غیرعادی نیست چرا که سالانه تعدادی به دلیل ابتلاء به آنفلوانزا فوت می‌کنند و تلفات از رقم معمول که احتمال دارد باشد چیز بیشتری نبوده است.

نبوی عنوان کرد: 8 نفر آزمایش آنها در ابتلا به ویروس فصلی تیپ  A H1N1 ولی تعداد فوتی‌ها بیشتر از این رقم گزارش شده که به دلیل نارسایی قلبی و تنگی نفس بیماران به وقوع پیوسته است.

معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا آنفلوانزای شیوع یافته در کرمان همان نوع آنفلوانزای خوکی است یا خیر گفت: آنفلوانزای خوکی از اول غلط بوده است چرا که در سال 2009 که این آنفلوانزا نامگذاری شد دارای ژن‌های انسان و پرنده‌ها نیز بود. لذا بعد از حالت پاندمیک درآمد و به آنفلوانزای فصلی تبدیل شد.

به گفته وی آنفلوانزای ایجاد شده در کرمان موضوع غیرمعمولی نیست و چون ما دقیق این موضوع را بررسی کرده و مراقبت انجام می‌دهیم تلفات آن دقیق مشخص می‌شود.

نبوی افزود: افرادی که مبتلا به این آنفلوانزای فصلی در کرمان شده‌اند اصولا دارای نقص و ضعف ایمنی بوده و به همین علت سبب فوت برخی از آنها شده است، بنابراین توصیه می‌کنیم افرادی که دچار نقص یا ضعف ایمنی هستند اول فصل سرما و پاییز واکسن بزنند تا در صورت ابتلا به آنفلوانزا احتمال مرگ و میر در آنها کاهش یابد، چرا که عوارض ابتلا به آنفلوانزا در این بیماران ده برابر افراد سالم است.

معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: بیماران مبتلا به برونشیت و آسم، سرطان همچنین افرادی که پیوند عضو کرده یا دیالیز می‌شوند، همچنین بیمارانی که مصرف بالای کورتن داشته یا مبتلا به دیابت انسولینی هستند تزریق واکسن آنفلوانزا در آنها ضرورت دارد لذا از آنجایی که موج‌های بعدی آنفلوانزا در راه است توصیه می‌کنیم حتما نسبت به این مسئله برای این بیماران اقدام شود.

نبوی با اشاره به اینکه بیشتر افرادی که در کرمان به دلیل آنفلوانزا فوت کرده‌اند مسن بوده یا دارای بیماری‌های نقص ایمنی بوده‌اند گفت: زمانی که اپیدمی می‌آید افراد باید اخلاق تنفسی را رعایت کنند یعنی فردی که مریض می‌شود تا سه روز در منزل بماند و به استراحت خود ادامه دهد یا در صورت سایر افراد سرفه نکرده و با آن روبوسی نکند.

وی با بیان اینکه افرادی که مبتلا به ویروس‌های فصلی می‌‌شوند باید فاصله یک متری با سایر افراد را رعایت کنند گفت:در فصل سرما ویروس آنفلوانزا 8 ساعت روی سطوح می‌ماند بنابراین شستن دست‌ها با آب و صابون بسیار لازم است.

معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه موج آنفلوانزای فصلی در حال حاضر در کرمان و جنوب شرقی کشور است اعلام کرد: استان‌ها دیگر نیز هفته‌های آینده درگیر این موضوع می‌شوند چرا که آنفلوانزا فراگیر بوده و به سرعت پخش می‌شود.