قاتل خاموش مهمان ناخوانده خانه‌های زمستانی

به گزارش افکارخبر، هرساله با شروع فصل سرما بساط لوازم گرمایشی در هرخانه پهن می‌شود که گاهی افراد به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی دچار گاز گرفتگی می‌شوند و تعداد زیادی از هموطنان جان خود را در اثر مسومیت با منواکسیدکربن از دست می‌دهند.

 

در 6 ماه دوم سال آمار کشته‌های ناشی از گاز گرفتگی اولویت می‌یابد و این قاتل خاموش هرساله مهمان ناخوانده خانه‌ها می‌شود و بسیار راحت جان افراد را می‌گیرد.

 

براساس آمار اعلام شده پزشکی قانونی، تهران نسبت به جمعیت خود در مرگ و میر ناشی از گاز منواکسیدکربن رتبه هفتم را دارد.

 

گاز منواکسیدکربن، گازی بی‌رنگ و بو است و عمده‌ترین منبع تولید این گاز براثر سوختن ناقص نفت و گاز آن هم در فضای بسته ایجاد می‌شود.

 

تمام وسایل گازسوز به نوعی قاتل هستند و بسیار خطرناک، هرچند تولیدکنندگان این وسایل را بی‌خطر می‌دانند، اما به راحتی می تواند ایجاد مسمومیت کنند و اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن از جمله مغز و قلب را کاهش داده و در نهایت اغما و مرگ را به همراه خواهد داشت.

 

برای استفاده از وسایل گرمازا به ویژه بخاری گازی باید به نکات ایمنی پیش از نصب آن توجه کرد.

 

استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌هایی که دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب هستند بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را دارند.

 

* بی احتیاطی عامل اصلی گازگرفتگی

 

گاهی افراد با بی‌احتیاطی به خرید بخاری‌های بدون دودکش اقدام می‌کنند و با قراردادن آن‌ها در فضای کوچک به خصوص درخانه‌ها ، سبب انباشته شدن گاز در فضا شده که گیجی، گرفتگی، سردرد و حالت تهوع را می‌توان از علائم شایع گاز گرفتگی دانست و همین امر باعث می‌شود که اکسیژن به سلول‌های بدن به خصوص قلب و مغز نرسد و مسمومیت را به همراه داشته باشد.

 

آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در 7سال گذشته یک هزار و 155 تهرانی بر اثر استشناق گازمنواکسیدکربن جان خود را از دست دادند که از این آمار 630 نفر در سال گذشته براثر استفاده نامناسب از بخاری‌های گازی و گازگرفتگی از بین رفتند.

 

در آخرین آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی، در نیمه نخست سال جاری 156تن بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن درکشور جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 40 نفر مربوط به استان تهران بوده است.

 

افراد باید با رعایت نکات ایمنی و در نظر گرفتن هشدارهای مبنی‌بر استفاده از بخاری‌های بدون دودکش (هرچند استاندارد) به ویژه در مکان‌های بسته مانند خانه و همچنین بکارگیری آبگرمکن‌های دیواری به مدت طولانی و در مکان‌های فاقد جریان هوا خودداری کنند و با در نظرگرفتن نکته بسیار مهم که هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل باشد و مسیر دودکش‌ها برای هدایت مناسب گازهای سمی به فضای بیرون توسط شهروندان باید کنترل و از سالم بودن آن اطمینان حاصل پیدا کنند و نکته آخر رنگ شعله‌ بخاری است که باید آبی باشد که در غیراین صورت ممکن است این امر ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری بوده که سبب تولید گاز منواکسیدکربن می‌شود.

 

همچنین افراد باید در مواجهه با فرد مسموم شده با گاز باید بلافاصله درها و پنجره‌ها را باز کرده و با انتقال فرد گاز گرفته به محیط باز اجازه دهند که اکسیژن کافی به او برسد و با 115 تماس گرفته و نسبت به علایمی مانند سردردهای ناگهانی ، ضعف ، بی‌حالی، تهوع، استفراغ آگاه باشند و نکات ایمنی مربوط به بخاری و آبگرمکن را رعایت کنند.