بهبود دیابت افراد چاق با انجام عمل جراحی

به گزارش افکارخبر، محمدرضا عبدالحسینی دبیر اجرایی دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک، گفت: در دنیا 33 درصد از افراد دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند اما این آمار در کشو ما 65 درصد است که باعث احتمال خطر دیابت و فشار خون را افزایش می‌دهد.

وی افزود: DMI بین 25-15 نشان‌دهنده وزن ایده آل در افراد است که اگر این عدد به 30 برسد فرد دچار اضافه‌وزن شده که برای او روش‌های جراحی توصیه می‌شود؛ اما هر چه این شاخص به بیش از 30 برسد تنها روش درمانی جراحی است.

دبیر اجرایی دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک اظهار داشت: بر اساس آمار بهداشت جهانی در مقایسه با یک فرد آسیایی و آمریکایی که دارای قد و وزن یکسان هستند، خطر ابتلا به دیابت در فرد آسیایی بیشتر است و به همین نسبت در معرض بیشتر ابتلا به بیماری‌های متابولیک مانند دیابت با منشأ چاقی هستند.

این متخصص اعلام کرد: ساکشن، لیپولیزر، لیپوشاکشن جزو جراحی‌های چاقی محسوب نشده و انجام این جراحی‌ها برای افراد چاق مضر است.

وی تصریح کرد: در روش های فوق تنها از محل چربی را برمی دارند و احتمال بازگشت چاقی و ایجاد آمنولیسم در این افراد زیاد است.

دبیر اجرایی دومین کنگره جراحی چاقی و متابولیسم افزود: تنها راه درمان چاقی‌های مفرد جراحی است که همراه آن هورمون اشتها نیز در این افراد برداشته می‌شود.

عبدالحسینی تأکید کرد: درصد کمی از دیابتی‌هایی که تحت اعمال جراحی‌ها قرار می‌گیرند پس از 5 سال ممکن است بیماری آن‌ها تا حدودی برگردد اما به‌طورکلی بر اساس آمار جهانی بیش از 50 درصد آن‌هایی که بای پس معده انجام می‌دهند، بهبودی کامل می‌یابند.

این متخصص از رشد روز افزون چاقی در میان کودکان و نوجوانان اظهار نگرانی کرد و گفت: رشد چاقی در اطفال و نوجوانان در ایران نسبت به بسیاری از کشورها بالاتر است.

وی از عوارض چاقی مفرد به بیماری‌های متابولیکی مانند اختلالات هورمونی که منجر به ناباروری می‌شود اشاره کرد و گفت: در کشور ما چهار میلیون مبتلابه دیابت نوع دو وجود دارد که بسیاری از آن‌ها مبتلابه چاقی مفرد نیز هستند.

گفتنی است دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک 25 تا 27 آذر در بیمارستان میلاد تهران برگزار می‌شود.