زنگ خطر آلودگی هوا برای بیماران قلبی و ریوی

به گزارش افکارخبر، خسرو صادق نیت ضمن اعلام این خبر افزود: به دلیل افزایش غبار صبحگاهی و بروز پدیده اینورژن و تداوم آن تا نیمه‌های روز دوشنبه 23 آذرماه، انتظار  می‌رود افزایش کیفیت  آلاینده‌های ذرات معلق به مقادیر بالاتر از 166 رسیده و در محدوده ناسالم قرار گیرد.

 وی بابیان اینکه تأثیر آلودگی هوا بر سلامت به عواملی نظیر، نوع آلاینده‌های هوا، غلظت آلاینده‌های هوا، تداوم آلاینده‌های هوا و نوع گروه جمعیتی در معرض  خطر وابسته است. گفت: آلاینده‌های عمده  در هوا شامل: منوکسیدکربن، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، ازون  و  ذرات معلق PM10,PM2.5   است که  چریک از این آلاینده‌ها با توجه به خصوصیات و ترکیبات آن پیامدهای سلامتی مختلفی را در بر خواهند داشت.

وی تصریح کرد: روز شنبه شاخص کیفیت هوا در شهر تهران 166 و آلاینده مسئول PM2.5 بوده است که در این شرایط افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند و افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی  یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

به گفته وی به دلیل افزایش غبار صبحگاهی و بروز پدیده اینورژن و تداوم آن تا نیمه‌های روز دوشنبه 23 آذرماه، انتظار  می‌رود افزایش کیفیت  آلاینده‌های ذرات معلق به مقادیر بالاتر از 166 رسیده و در محدوده ناسالم قرار گیرد.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی به دلیل وجود توده‌هوای بارشی انتظار می‌رود از  عصر  23 آذرماه از غلظت آلاینده‌های هوا کاسته شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به شهروندان تهرانی  توصیه کرد: هرگونه فعالیت بدنی خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب و طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند که باعث افزایش ریتم دم و بازدم شده یا ضربان قلب را شدت می‌بخشد به‌عنوان فعالیت‌های بدنی سنگین تلقی شده که در شرایط آلودگی هوا برای تمامی افراد ممنوعیت و محدودیت ایجاد می‌کند که انجام فعالیت‌های ورزشی  در فضاهای آزاد، پیاده‌روی و کارهای خدماتی و عمرانی ازاین‌دست است.

صادق نیت افزود:  در شرایطی که افراد به جهت شغلشان موظف هستند در محیط آزادشهری حضور یابند  و زمان حضورشان حداقل 8 ساعت در روز است توصیه می‌شود از تجهیزات حفاظتی نظیر ماسک‌های تنفسی استاندارد FFP1, FFP2  استفاده کنند.

وی تأکید کرد:  این ماسک‌ها حفاظت کامل در برابر آلایندگی ایجاد کرده و تنها در صورت اجبار برای حضور در فضای آزاد توصیه می‌شوند.