تکنیک‌هایی برای مدیریت استرس

به گزارش افکارخبر، دکتر بابایی روانشناس گفت: فشارها و تنش‌های درونی مثل نزاع‌ها، رنجش‌ها، کینه‌ها و زخم‌ زبان‌ها می‌تواند سیستم برنامه‌ریزی شده انسان را بر هم بزند، همچنین برخی مسائل بیرونی مانند مشکلات شغلی، فکری و غیره می‌تواند سیستم برنامه‌ریزی شده انسان را منفجر کند. استرس می‌تواند منجر به افسردگی فرد شود، افسردگی چند نوع است برخی افسردگی‌ها خفیف هستند و فرد مبتلا از امور لذت بخش لذت نمی‌برد و این امر استرس او را تشدید می‌کند.

 

وی افزود: چندین روش برای کاهش فشارها و زخم‌های روحی وجود دارد. 11 بار تنفس عمیق می‌تواند حال فرد را موقع قرار گرفتن در شرایط تنش‌زا را بهبود بخشد، نکته مهم این است که سه یا چهار تنفس عمیق نمی‌تواند استرس را کنترل کند و تعداد تنفس عمیق باید حتماً 11 بار باشد همچنین تنفس باید به گونه‌ای باشد که فرد از راه‌ بینی هوا را وارد دستگاه تنفسی خود کند و از دهان خارج کند.

 

دکتر بابایی اظهار داشت: از دیگر تکنیک‌های کنترل استرس باز و بسته کردن مشت‌ها است به گونه‌ای که دست‌ها قرمز شود. نوشیدن یک لیوان آب، دوش گرفتن یا مرطوب کردن صورت و پشت گردن همراه با تنفس نقش مؤثری در کنترل استرس دارد.

 

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: تمام جریانات ذهن مانند تلویزیونی می‌ماند که استرس مانند زیرنویس است که بر صفحه آن نقش می‌بندد اگر موقع تماشای تلویزیون به زیرنویس آن توجه کنیم کل صفحه را از دست می‌دهیم. برای این که استرس‌ها نتوانند آنقدر ما را تحت تأثیر قرار دهند که از سایر امور زندگی باز بمانیم، می‌توانیم لحظه وقوع استرس مغز خود را به صحنه‌ای زیبا، خاطره‌ای خوش یا دیدار دوستی مهربان هدایت کنیم.