علی‌اصغر فانی در جمع فرهنگیان شهرستان فلاورجان و منطقه پیربکران درباره مشکلات بازنشستگان اظهار داشت: بازنشستگان فرهنگی سنوات قبل نیز از نظر دریافت حقوق و پاداش پایان خدمت با مشکلات بسیاری مواجه بودند که در این خصوص با پیگیری‌های اخیر در کمیسیون اجتماعی دولت پیش‌بینی شده است که این مشکل در بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه ترمیم شود.وزیر آموزش و پرورش به آخرین وضعیت پاداش فرهنگیان بازنشسته اشاره کرد و گفت: هر هفته سه بار موضوع پاداش بازنشستگان را پیگیری می کنم و طبق گزارشات رسیده فقط برای پرداخت پاداش بازنشستگان سال 93 نیاز به 1050 میلیارد تومان بودجه است. قبول دارم که حقوق بازنشستگان مکفی نیست و پیگیر این موضوع هم هستم تا در بودجه سال 95 این ترمیم لحاظ شود.

محدودیت های اعتباری خزانه

در این باره محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش به «ایران» گفت:  «امسال 25 هزار معلم بازنشسته شده‌اند و حالا پاداش پایان خدمت بازنشستگان مهم‌ترین مطالبه مورد درخواست همکاران فرهنگی است که به علت محدودیت‌های اعتباری خزانه تاکنون موفق به پرداخت آن نشدیم. این بدهی هم هزار و 50 میلیارد تومان است.»

وی تأکید کرد: «این پاداش مخصوص فرهنگیانی است که در سال 93 بازنشسته شدند و هنوز موفق به دریافت پاداش پایان خدمت خود نشده‌اند. از طرف دیگر بخشی از مطالبات پرسنلی بویژه حق التدریس ماه‌های خرداد و شهریور سال‌جاری و همچنین حق الزحمه برگزاری امتحانات و برخی دیگر از مطالبات پرسنلی فرهنگیان تاکنون پرداخت نشده است. مطالبات مسئولان آموزش و پرورش در این بخش هم چیزی در حدود 220 میلیارد تومان است.»بطحایی اظهار داشت: «از طرف دیگر مطالبات برخی فرهنگیان مربوط به سال‌های قبل از 93 است که همچنان پرداخت نشده است. به نحوی که مرخصی ذخیره بازنشستگان، کمک هزینه فوت و ازدواج و حق بیمه تکمیلی از جمله مواردی است که مربوط به سال‌های قبل از 93 است و همچنان مسئولان آموزش و پرورش به دلیل کسری بودجه ناتوان از پرداخت آن هستند. البته باید بگویم که برخی از این موارد از سال‌های 88 و 89 تاکنون باقی مانده، با این حال جمع بدهی پرسنلی و غیر پرسنلی آموزش و پرورش بیش از 4 هزار میلیارد تومان است که این عدد به غیر از کسری اعتبارات سال‌جاری است که حدود 3 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.»

بومی گرایی، رویکرد آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: از 520 هزار کلاس درس در کشور یک سوم آنها هیچگونه استانداردی ندارند. یعنی درواقع 33 درصد فضاهای آموزشی کشور استاندارد نیستند. وی با بیان اینکه بحث ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی یک بحث جدی در وزارت آموزش و پرورش است ادامه داد: پذیرش نیروی انسانی از «بوم برای بوم» یکی دیگر از سیاست‌های مهم ما در این وزارتخانه است. چرا که اعتقاد داریم چنین سیاستی پایداری و اثربخشی نیروی انسانی را افزایش می‌دهد و باعث افزایش بهره‌وری در نیروهای انسانی بومی می‌گردد.وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پذیرش دانشگاه فرهنگیان نیز از نیروهای بومی بوده است، ادامه داد: ما اعلام کرده‌ایم که فرزندان فرهنگیان در خصوص استخدام در وزارت آموزش و پرورش اولویت دارند.وی با اشاره به اهمیت بحث رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم در سند تحول، بحث رتبه‌بندی معلمان است که جزو احکام این سند مطرح شده است و لازمه این رتبه‌بندی، ارزیابی حرفه‌ای از مهارت‌های معلمان است.وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: باید مکانیزمی داشته باشیم تا عملکرد فرهنگیان را ارزیابی کنیم و خوشبختانه امسال در حال برنامه‌ریزی جهت ایجاد مراکز ارزیابی حرفه‌ای معلمان هستیم تا با یک ارزیابی مطلوب بتوانیم زمینه‌های اجرایی رتبه‌بندی معلمان را در سال‌های بعدی فراهم کنیم.وی تصریح کرد: سند تحول نظام آموزشی، سندی است که از سال ۸۲ آغاز و در سال ۹۱ به تصویب رسید که براساس این سند نقشه راه آماده شده و در برنامه ششم و هفتم توسعه اجرا خواهد شد.