هروئین چینی، مواد مخدر جدید معتادان

صبح امروز سعید نوروزی معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران، لعیا بشیری کارشناس مسئول مراکز اقامتی میان‌مدت بهزیستی استان تهران، فرزانه جوادی معاون پیشگیری بهزیستی شهر تهران به همراه جمعی از خبرنگاران از مرکز اقامتی میان‌مدت مهراندیشان آفاق بازدید نمودند.

یوسف دولتی مدیرعامل موسسه مهراندیشان آفاق با اشاره به فعالیت این مؤسسه اظهار داشت: فعالیت در حوزه پیشگیری، درمان، توانمندسازی و جامعه‌پذیری معتادان بخشی از فعالیت‌های این مجموعه محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به مرکز اقامتی میان‌مدت مهر اندیشان آفاق خاطر نشان کرد:‌ این مرکز ظرفیت پذیرش 80 مددجو را دارد که طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی دوره‌های درمان مددجویان 28 روزه است که البته با نظر کمیته درمان این زمان تا سه ماه تمدید می‌شود.

وی افزود: در این مرکز پزشک، روانشناس، مددکار به صورت روزانه و غیر از ایام تعطیل حضور فعالی را دارند ضمن اینکه 10 نفر پرسنل در مرکز اقامتی میان‌مدت مهراندیشان آفاق به مددجویان خدمت می‌کنند.

دولتی با اشاره به پذیرش مددجویان و معتادان در مرکز اشاره شده، گفت: افراد به صورت خود معرف و یا از طریق سازمان بهزیستی و شهرداری به مرکز معرفی و در نهایت پذیرش می‌شوند که البته حضور خانواده درجه یک در زمان پذیرش الزامی است.

مدیرعامل موسسه مهراندیشان آفاق تصریح کرد: مددجویان و معتادان برای یک دوره 28 روزه مبلغ 400 هزار تومان پرداخت می‌کنند که البته افرادی که تمکن مالی نداشته باشند از پرداخت این رقم معاف می‌شوند.

وی تصریح کرد: دوره 28 روزه درمان معتادان و مددجویان به 4 هفته تقسیم شده است که هفته اول سم‌زدایی، هفته دوم خودشناسی، هفته سوم خداشناسی و هفته چهارم خودسازی است.

وی با اشاره به حمایت سازمان بهزیستی از معتادان جهت درمان در مراکز اقامتی میان‌مدت تصریح کرد: از 80 نفری که هم اکنون در این مرکز پذیرش شده‌اند تنها 5 نفر هزینه درمان خود را پرداخت کرده‌اند به طوریکه 15 نفر دیگر از طریق سازمان بهزیستی و مابقی از طریق شهرداری تأمین هزینه شده‌اند.

دولتی با اشاره به اینکه ماهیانه مبلغ 15 میلیون تومان باید بابت اجاره این مرکز پرداخت شود، گفت: مراکز اقامت میان‌مدت از جمله این مرکز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند که از آن جمله می‌توان به عدم استانداردهای مراکز اشاره کرد ضمن اینکه مراکز به دلیل سختگیری شهرداری نمی‌تواند ساخت و سازی را در مراکز انجام دهد.

وی همچنین به حمایت‌های دولتی و سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: دولت و بهزیستی باید از ان‌جی‌یوها و سازمان‌های غیردولتی در حوزه درمان معتادان حمایت کنند.

مدیرعامل موسسه مهراندیشان آفاق در ادامه با اشاره به پذیرش مددجویان در مراکز اقامتی میان‌مدت تصریح کرد: طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی افراد 18 تا 55 سال در مراکز پذیرش می‌شوند که البته این پذیرش نیز بایستی به تأئید پزشک برسد.

دولتی همچنین به ماندگاری معتادان بهبودیافته اشاره کرد و گفت:‌ در بهترین حالت 20 درصد از افراد ماندگاری پس از یکسال خواهند داشت.

وی در ادامه به ارائه خدمات پس از ترخیص معتادان بهبودیافته از مراکز اقامتی میان‌مدت مؤسسه مهراندیشان آفاق اشاره کرد و گفت: برگزاری کلاس‌های مهارت‌های زندگی و سایر کلاس‌ها بخشی از برنامه‌هایی است که بعد از دوره ترخیص برگزار می‌شود.

مدیرعامل موسسه مهراندیشان آفاق در ادامه با اشاره به اینکه مصرف معتادان در یک سال گذشته تغییر یافته است، بیان داشت: تا یکسال گذشته معتادان بیشتر از شیشه استفاده می‌کردند اما با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته نوع مصرف آنها به سمت هروئین‌ چینی و به صورت تزریقی سوق پیدا کرده است.

دولتی در ادامه با اشاره به پروژه سم‌زدایی و روش درمان در مراکز اقامتی میان‌مدت ماده 15 تصریح کرد: روش درمان در این مراکز با مراکز MMT متفاوت بوده و در واقع روش درمان در مراکز اقامتی بر اساس معنویات و گروه‌های همتا است.

به گزارش فارس، لعیا  بشیری کارشناس مسئول مراکز اقامتی میان‌مدت بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه 190 مرکز اقامتی میان‌مدت در استان تهران فعال هستند، گفت: 44 مرکز در شهر تهران، 52 مرکز در شهرستان ری و مابقی مراکز در سایر شهرستان‌ها فعال هستند که ظرفیت هر یک از این مراکز 40 نفر است.

وی اضافه کرد: از 190 مرکز، 7 مرکز به بانوان اختصاص یافته و مابقی مراکز مربوط به آقایان است، ضمن اینکه 130 مرکز MMT نیز در استان تهران فعالیت می‌کنند.

بشیری با بیان اینکه در حال حاضر مجوزی برای فعالیت مراکز جدید صادر نمی‌شود، گفت: طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی فعلاً مجوزی برای فعالیت مرکز جدیدی صادر نمی‌شود و در واقع مراکزی که در گذشته مراحل قانونی خود را طی کرده باشند و موافقت اصولی گرفته باشند در واقع پروانه فعالیت دریافت می‌کنند.

کارشناس مسئول مراکز اقامتی میان‌مدت بهزیستی استان تهران تصریح کرد: نظارت‌های مداومی در مراکز صورت می‌گیرد به طوریکه در شهرستان‌های بزرگ نظارت هر سه ماه یکبار و در شهرستان‌های کوچک هر یک ماه یکبار در مراکز نظارت می‌شود.

وی افزود: در صورتی که مرکزی تخلف کند در سه مرحله و با بازه‌های زمانی 15 روزه تذکر داده می‌شود و در صورتی که مرکز متخلف به تذکرات داده شده عمل نکند در نهایت پروانه مرکز در کمیسیون عالی ابطال خواهد شد.

فرزانه جوادی معاون پیشگیری بهزیستی شهر تهران نیز با فعالیت 44 مرکز اقامتی میان‌مدت در شهر تهران، گفت: ما هر یک ماه یکبار بازدیدی را از سطح مراکز خواهیم داشت و تذکرات لازم را به مراکز می‌دهیم.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی توجه ویژه‌ای را به شرایط نگهداری و ارائه خدمات به مددجویان و معتادان در مراکز دارد، گفت: جان بیماری برای سازمان حائز اهمیت است و به همین جهت بازدیدهای مکرری از مراکز صورت می‌‌گیرد.

وی تصریح کرد: تمام بخش‌ها و اتاق‌های مراکزهای اقامتی میان‌مدت درمان معتادان مجهز به سیستم‌های دوربین‌های مدار بسته بوده و همین امر نظارت بر مراکز را آسان‌تر کرده است.