انتقاد از موازی کاری مدیریت شهری در حوزه فرهنگی

گروه اجتماعی- معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارخبر با تاکید بر این که مدیریت شهری برای پیشبرد اقدامات فرهنگی در شهر باید بیش از هر چیز به ظرفیت سازی دست بزند تا هزینه تراشی، اظهار کرد: بسیاری از اقدامات فرهنگی که در سطح جامعه دیده می شود، از نوع خودجوش است که در گذشته در مساجد توسط مردم سازماندهی و اجرا می شد.

وی با بیان این که عملکرد شهرداری یا هر نهاد دیگری در حوزه فرهنگی نباید به گونه ای باشد که به کارکرد فرهنگی مساجد نزدیک باشد، گفت: این نوع فعالیت ها حاکمیتی و دستوری نیست  بلکه باید به صورت خودجوش از دل مردم برخیزد.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تاثیر فرهنگسازی در حوزه سلامت ادامه داد: در این حوزه می توان از ظرفیت اطلاع رسانی و آموزش شهرداری استفاده کرد. اخیرا پیام های خودمراقبتی بسیاری با همکاری سازمان زیباسازی در سطح شهر مشاهده می شود که هم اقدامی فرهنگی در حوزه سلامت است و هم شهرداری از این طریق کسب درآمد می کند.

آباد با تاکید بر این که ورود شهرداری به حوزه فرهنگی نباید به صورتی باشد که موازی کاری با سایر دستگاه ها و نهادهای فرهنگی محسوب شود، عنوان کرد: در این میان برخی از اقدامات بین بخشی است و تا زمانی که مدیریت های جامع و همراه وجود نداشته باشند و ظرفیت ها همه با هم به کار گرفته نشود کاری از پیش نمی رود.

وی افزود: در این خصوص می توان به وظایف سازمان بهزیستی اشاره کرد که با حضور سایر دستگاه ها از جمله شهرداری می تواند به خوبی عمل کند.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در صورت تعریف قانونی وظایف دستگاه ها به صورت روشن شاهد موازی کاری به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی نخواهیم بود، خاطرنشان کرد: به طور مثال نگهداری افراد در گرمخانه های شهر که متعلق به شهرداری است تنها تا 48 ساعت است و پس از آن به بهزیستی تحویل داده می شوند. در نتیجه می توان امیدوار بود که کم کم حدود تکالیف دستگاه ها در حوزه های فرهنگی و اجتماعی مشخص شود.