محمد حسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آلودگی هوا در کلان‌شهرها امروز مشکل جدی جامعه است که اصفهان نیز از این امر مستثنی نیست.

وی بیان داشت: در وهله اول لازم است که مسئولان تدابیری در حوزه کاهش آلودگی هوا بیاندیشند چراکه اگر دوره آلودگی هوا به طول انجامد سیستم دفاعی بدن دیگر نمی‌تواند جوابگو باشد.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بهترین روش مقابله با آلودگی هوا تقویت سیستم دفاعی بدن است، ادامه داد: تقویت سیستم دفاعی بدن تنها با مواد غذایی امکانپذیر است به طوری که در این مواقع با مصرف کلیسم از جمله ماست، دوغ و شیر کم چرب و مصرف مواد آنتی اکسیدان می‌توان به نوعی بدن را از عوارض آلودگی‌ها ایمن کرد.

وی با اعلام اینکه همانطور که مصرف مواد کلسیم‌دار در زمان آلودگی هوا توصیه می‌شود اما کره و خامه در این زمان توصیه نمی‌شود، اضافه کرد: کلیسم بدن را در مقابل عوارض سرب ایمن می‌کند و توصیه می‌شود روزانه بین سه تا پنج لیوان دوغ، ماست و شیر مصرف شود.
 
وی وجود آنتی اکسیدان در بدن را به عنوان یک سد دفاعی مانند سپر خودرو توصیف کرد و افزود: بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توان از طریق رنگ‌های طبیعی از جمله کلم بنفش، یا مصرف انار به خاطر دانه‌های قرمز رنگ طبیعی آن یا انگور سیاه و هویج دریافت کرد.

انتظاری با اشاره به اینکه مصرف تمام سبزیجات که حاوی آنتی اکسیدان‌ها است، نیز توصیه می‌شود، اعلام کرد: مصرف گوجه فرنگی نیز در زمان آلودگی یکی از مواردی است که سبب افزایش سیستم دفاعی بدن می‌شود.

وی گفت: در زمان آلودگی هوا لازم است که از مصرف مواد غذایی با رنگ مصنوعی از جمله مصرف نوشابه‌ها، ژله، بستنی یخی‌ها، غذاهای آماده سوسیس و کالباس، همبرگر و تنقلات که سبب تضعیف سیستم دفاعی بدن می‌شود، پرهیز کرد.