بی‌تدبیری‌ها در تحریم‌ها مؤثر بود

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان جشنواره علوم پزشکی رازی و تجلیل از برگزیدگان گفت: برگزیدگان این جشنواره از بهترین‌ها هستند و 4 نفرشان جزو یک درصد برتر ISI بین‌المللی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه با بودجه 12 درصدی از سهم پژوهش کشور 35 درصد مقالات در حوزه سلامت تولید می‌شود، گفت: امیدواریم در شرایطی که به وجود می‌آید رقم دانشمندان یک درصد برتر ما تا پایان برنامه ششم توسعه به 200 نفر افزایش پیدا کند.

هاشمی تأکید کرد: رقم 540 دانشمند جوان با HIndex15 به بالا خیلی مهم است و سیاستمداران باید در اسناد بالادستی به این موضوعات توجه کنند.

وزیر بهداشت با ابراز خوشحالی از به سرانجام رسیدن برجام، گفت: جای تبریک به مقام معظم رهبری و همه عزیزان که در این مسیر کمک کرده‌‌اند دارد در دوره تحریم‌ها که بخشی از آن را اصل بی‌تدبیری می‌دانیم مشکلاتی برای دانشمندان ما به وجود آمده بود.

هاشمی افزود: این مشکلات از قبیل عدم صدور ویزا برای شرکت در همایش‌های بین‌المللی تا عدم اجازه چاپ مقالات دانشمندان ایرانی در مجلات بین‌المللی می‌شد. همچنین عدم دسترسی به مواد اولیه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی سختی‌هایی را برای ما به وجود آورد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در موضوع سموم و کودهای شیمیایی مشکلاتی داشتیم که این موضوع مستقیماً به غذای مردم باز می‌گردد که امیدواریم در شرایط جدید مشکلات حل شود.

وی تأکید کرد: فکر می‌کنم نگه داشتن پیروزی از به دست آوردن آن سخت‌تر باشد و مانند دوران دفاع مقدس که ما فتوحات زیادی داشتیم اما نگهداری آنها سخت بود.

وزیر بهداشت شرایط فعلی کشور را برجام 2 دانست و گفت: طبیعی است که همه نگاه‌ها به برجام است و اینکه چطور از آن استفاده و نگهداری می‌کنیم و باید مراقب دستاوردهای برجام باشیم چرا که همه ما می‌دانیم مذاکره در چنین شرایطی چقدر سخت است.

هاشمی از فقها و روحانیون و دانشمندان دعوت کرد تا در حفظ دستاوردهای برجام بکوشند، گفت: آقایان ظریف و صالحی از مذاکرات سربلند بیرون ‌آمدند و امیدواریم که برجام 2 باعث وحدت ملی شود که حاصل آن جهش علمی، کاهش بیکاری، بیماری‌های آسیب و روان و معضلات اجتماعی است.