برجام بدون شروط 9 گانه یک قرارداد استعماری است

سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین طی یک گفت‌وگوی تفصیلی به بررسی شرایط کشور و لزوم استفاده از ظرفیت مردم و محرم دانستن آنها توسط دولتمردان پرداخته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و ناظران، یکی از معضلات اصلی امروز در حوزه اقتصاد که باعث شده از ظرفیت بالقوه کشور نتوان استفاده کرد به نوع نگاه دولتمردان به توده های مردم بر می گردد. لزوم اصلاح این نگاه را تا چه میزان در حل مشکلات موجود موثر می دانید؟

نمونه همین مساله را ما در زمان جنگ و استفاده از ظرفیت بسیج مردمی دیدیم که چه ثمراتی داشت. خب اگر بسیج نبود هیچ کدام از این پیروزی ها حاصل نمی شد، به اعتقاد ما در حوزه اقتصاد هم همین است و نباید نسبت به بسیج بیگانه بود و دولت از حلاوت استفاده از ظرفیت بسیج بهره ببرد. آن افرادی که قرارگاه اقتصادی در دستشان است باید بیایند قدر این نیرو را بدانند که می‌خواهند بی مزد و منت برایشان کار بکنند.

الان سیستم های اداری ما وقتی می خواهند یک کاری را انجام دهند فقط این را بلد هستند که مثلا بیایند این قدر برآورد کنند و بعد مناقصه بگذارند و بعد هم یک پیمانکاری می آید و به او پولی می دهند تا این کار را انجام دهد.

یعنی مردم در این سیر اداری نقشی ندارند.

بله همینطور است؛ در دکترین آنها این نیست که یک وزیری بیاید و بگوید من می آیم در رسانه و به مردم می گویم مردم عزیز ما این مشکل را داریم می خواهیم با کمک شما حل کنیم و کسانی که داوطلب هستند بییند این کار را کمک کنند؛ چنین چیزی در آداب دکترین و رسوم اداری ما وجود ندارد و لذا مسئله فقط مسئله سیاسی نیست.

دولت قبل هم که سیاستهای کاملا متفاوتی داشته نتوانست این ظرفیت را به کار بگیرد و در این دولت هم، این دکترین اداری ما و تصور ما از مدیریت اشتباه است. اساسا یکی از ارکان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند به کارگیری مردم است؛ برخلاف الگوهای متداول دنیا که مردم در آن نقشی ندارند.

مساله نفوذ را در این مساله تا چه میزان دخیل می دانید؟ خب به رغم اینکه که بارها مقام معظم رهبری فرمودند از ظرفیتهای مردمی خصوصا بسیج استفاده شود و در جایی دیگر فرمودند که دشمن یکی از کارهایی که در بحث نفوذ انجام می دهد، جلوگیری از احیای توانمندی های نیروهای انقلابی است اما همانطور که اشاره فرمودید از این ظرفیت استفاده نمی شود.

آن افرادی که تفکرشان غرب باور است و معتقد هستند بدون تکیه گاه غربی نمی شود کار کرد و تحت تاثیر نفوذ دشمن قرار گرفتند، اصلا بسیج و مردم را به عنوان آدم به حساب نمی آورند.

قبول دارید بخشی از کارشناسی همین موضوعات دست همین افراد است؟

بله قطعا و نه تنها کار کارشناسی بلکه مسئولیت و مدیریت در این زمینه دارند. اینها مردم خودمان را داخل آدم حساب نمی کنند و می گویند برویم از خارج مدیر وارد کنیم که این حرفهای خیلی تحقیرآمیزی است و مثال می زنند که همانطور که مربی را از خارج وارد می کنیم باید مدیر هم وارد کنیم.

حالا همین هم حرف دارد آیا این به خاطر نداشتن توان مربی در ایران ما مربی از خارج می آوریم؟ یعنی یک مربی نداریم در داخل کشور؟ در واقع این به خاطر این است که ما یک تیم آبی و یک تیم قرمز داریم و هر مربی ایرانی را هم می خواهند سرکار بیاورند یا در این تیم بوده و یا در آن تیم و بعد مثلا گفته می شود به خاطر اختلافات قرمز و آبی فلان مربی، ضعیف و یا قوی عمل کرده و حرفهای شبیه به این گفته می شود.

در حقیقت آوردن مربی از خارج کشور به این دلیل نیست که ما در داخل دانش مربی گری نداریم بلکه بر سر مسائل اختلافی است که پیش می آید. در دنیا هم همین کار را می کنند؛ مربی خارجی می آورند در داخل تیم قرمز یا آبی که جناح بندی است تا دعوایشان نشود، در ورزش ما اگر یک مربی کورواسی می آوریم در داخل تیم خودمان، ممکن است دو سال دیگر در مسابقات جهانی تیم ما به تیم کورواسی بخورد و ما در اینجا رقیب او نیستیم.

یعنی اساسا توجیه مربی خارجی برای آوردن مدیر خارجی را مع الفارق می دانید؟

بله ببینید در در اقتصاد به این صورت نیست؛ درعرصه اقتصاد از روز اول، رقیب آن کشور هستیم یعنی رقابت می کنیم که بازارها را بگیریم، فرقش با ورزش این است.

در اقتصاد هر لحظه هر فردی که بخواهد بیاید مدیریت کند ما رقیب آن کشور هستیم، و هیچ کسی این کار را انجام نمی دهد که بیاید به ضرر اقتصاد کشور خود کار کند مگر اینکه ملیت آن فرد عوض شود. مثلا گفته می شود که ایرانی ها در امریکا مدیر هستند و باید گفت که بله آنجا مدیریت می کنند اما شناسنامه شان را عوض کردند و آنجا مدیر شدند، این جور نیست که بگویی من ایرانی و مدیر در ناسا هستم.

همین مساله استفاده از ظرفیت مردم را ما در خبرگزاری بسیج در قالب رسانه شکل داده ایم. یعنی استفاده از توده های مردمی در اطلاع رسانی و حضور در این جنگ رسانه ای. شما ضرورت خبرگزاری بسیج را چقدر می دانید و چه پیشنهاد و دستوری می توانید به ما داشته باشید؟

یک خبرگزاری یعنی یک ستادی با حضور سردبیر و تعدادی دبیر و یک سری خبرنگارانی که می آیند آموزش می بینند در جاهای مختلف دنیا و اینها را می فرستند و حقوق می دهند به اینها و کارشان نیز این است صبح تا شب بروند بگردند و یک سری اخبار بگیرند و ذیل آن مصاحبه بگیرند و بفرستند در این شبکه ها و یک مزیتهایی دارد و یک مشکلاتی.

خب اینها حرفه ای هستند و کار را دقیق انجام میدهند و این مثبت است اما یک رسانه هزینه بالایی برای اداره این افراد و تشکیلات و خبرنگارانش نیاز دارد که خب تامین آن مشکلات خاص خود را دارد. ما باید در بسیج از مزیتهای خودمان استفاده کنیم؛ در بسیج میلیونها نیروی علاقه مند و فداکار داریم که همانطور که حاضرند در جبهه ها بروند جانشان را فدا بکنند حاضرند در عرصه های رسانه ای و فرهنگی نیز کار کنند، ما باید عرصه سازماندهی و بهره گیری از ظرفیت های این افراد را داشته باشیم و اگر بیاییم از این ظرفیت استفاده کنیم تبدیل به یک خبرگزاری بی نظیر در جهان می شویم؛ یعنی با این اوصاف میلیونها خبرنگار دارید و اگر بتوانید این افراد را سازماندهی کنید در همه جای کشور و همه جای دنیا خبرنگار دارید.

من کسانی را می شناسم در جاهای مختلف دنیا که خودشان بسیجی هستند و دوست دارند کار انقلابی و ارزشی انجام دهند. خب اگر بتوانیم اینها را سازماندهی بکنیم همان فردی که در کشور و یا کشور دیگر بچه حزب اللهی است و یک خبری می‌بیند و خودش نیز در صحنه حضور دارد برای شما مخابره می کند.

نکته دیگر اینکه آن خبرنگارانی که برای یک رسانه و یا خبرگزاری مختلف هستند تعدادشان محدود است و مثلا وقتی در شهر مسکو است نمی تواند همزمان در سن پترزبورگ و یا در آستارا باشد. اما شما می توانید هم زمان در هر نقطه ای افرادی داشته باشید که خبرنگار شما باشند.

مهمترین ظرفیت بالقوه ای که در خبرگزاری بسیج وجود دارد را در چه حوزه ای ارزیابی می کنید؟

تصورم این است که مهمترین کاری که خبرگزاری بسیج می تواند انجام دهد این است که یک شبکه مردمی بسیار گسترده را سازمان بدهد و تعامل با آنها داشته باشد، هم در فضای مجازی که این فرصت مناسبی برای آموزش و رشدشان است و هم از اخباری که می فرستند می شود استفاده کرد، حتی در تحریر و سردبیری خبر می شود شیوه های بدیعی را به کار برد که با توجه به این که ابزار فضای مجازی خیلی گسترده شده در هرجای ایران و دنیا باشد می تواند دبیر یک بخش باشد و روزانه تعداد قابل توجهی خبر راجع به موضوعی که می رسد را ویراستاری و دسته بندی کند و برای شما به عنوان یک خدمت بسیجی و داوطلبانه بفرستد.

چگونه از این ظرفیت مردمی می توان به خوبی استفاده کرد؟ اقدامی که اشاره کردید در سیستم اداری ما مغفول مانده است.

باید انگیزه بدهید؛ مثلا ما وقتی با بسیجی‌ها می رفتیم در جبهه که تا پای جان می ایستادند؛ برای آنها زیارت عاشورا و روضه می خواندیم با آنها صحبت می کردیم و یک صحبت حماسی داشتیم؛ اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد و این عملیات چقدر اهمیت دارد؛ خوب آن بسیجی نیز از خودش مایه می گذاشت چراکه اهمیت ماجرا را درک می کرد.

بالاخره باید کاری کنید که افراد جذب شوند و همین که بگویید ما گفتیم و نیامدند و استقبال نشد؛ این جوری که نمی شود. باید در جمع بسیجی با اینها صحبت کرد و اینکه رسانه چیست و جایگاه آن و اهمیتش و اینکه خود آن نیز عرصه جنگ است و اگر شما وارد این عرصه جنگ شود چه می شود. دراین صورت بسیجی‌ها انگیزه پیدا می کند؛ چراکه وقتی می‌بینند که کارشان اهمیت دارد و زحمتی که دارند می کشند برای کشورمان و برای انقلاب و برای اسلام مفید است در صحنه می‌آیند.

این روزها، برجام و موضوعات مرتبط با پرونده هسته‌ای به اخبار نخست کشور تبدیل شده است. نکته ای که مورد اشاره بسیاری از نمایندگان و کارشناسان قرار گرفته، نقض یکی در میان شروط 9 گانه ابلاغی رهبر انقلاب در انجام تعهدات تیم ایران است. مردم هم به عنوان محور اصلی این گفت و گو در مرحله به مرحله توافق در جریان امور نبوده و بعد از اتمام کار مطلع شده اند. اگر بخواهید در یک جمله برجام را تعریف کنید چه می گویید؟

اگر شروط رهبر انقلاب در اجرای برجام اجرا شود می تواند یک قرار داد مفیدی باشد اما برجام بدون شروط 9گانه ابلاغی رهبر انقلاب و تدابیر ایشان یک قرار داد صد درصد استعماری است.