اقتصاد کشور یخ زده است

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان معتقدند که دولت آقای روحانی هیچگاه نتوانسته بر رکود غلبه کند و به همین جهت نام دولت رکود را یدک می‌کشد و همچنین چون از نظر اجتماعی بیشترین روزهای ناسالم را از نظر آلودگی هوا را داشته‌ایم این دولت را دولت دود و رکود می‌دانند و در دیپلماسی خارجی نیز با یک برجام ضعیف روبرو هستیم به گونه‌ای که امروز عربستان، بحرین، سودان در اقدامی تحقیرآمیز روابط خود را با تهران قطع می‌کنند و حتی کشور چند هزار نفری جیبوتی نیز ایران را تهدید می‌کند.

بنابراین دیپلماسی لبخند دولت هیچگاه به کاهش تنش‌ها نینجامیده و به همین دلیل معتقدند که دولت آبروی علم روابط بین‌الملل را برده است. با این وضعیت آیا پیش‌بینی می‌کنید که هر جبهه‌ای در مقابل دولت در انتخابات مجلس قرار بگیرد شانس خوبی را برای رای‌آوری داشته باشد، گفت: این اعتقاد کارشناسان منتقد دولت است. به هر حال بایستی مقداری عادلانه قضاوت کنیم. 

وی افزود: دولت در کاهش مسئله تورم در کشور موفق بوده است و با توجه به سیاست‌‌هایی که داشته تورم از 45 درصد به 9 درصد رسانده است. اما بنده معتقدم اگر برنامه‌ریزی به گونه‌ای بود که تمام تمرکز‌ها به سمت تک رقمی شدن تورم نمی‌رفت شاید وضعیت بهتری را مشاهده می‌کردیم. به هر حال این دستاورد به چه قیمتی به دست آمده است. امروز اقتصاد کشور کاملا یخ زده است و رکود یک رکود سنگینی است. 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که باورم نمی‌شود که کشور از رکود عبور کرده تصریح کرد: اگر رشد اقتصادی 94 اعلام شود تصور من این نیست که این رشد مثبت باشد. نهایتا صفر می‌شود. به هر حال رکود سنگینی را تجربه می‌کنیم و جامعه بشدت از بیکاری، عدم تولید و تعطیلی بنگاه‌ها ضرر می‌کند. 

باهنر با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در تهران نیز گفت: قطعا که دولت با دست خود هوا را آلوده نکرده است و عوامل متعددی در آلودگی هوا مقصر بودند. اما اینکه دولت ظرف دو نیم سالی که در مسند کار بوده اگر همه امکانات خود را بسیج می‌کرد شاید وضعیت دیگری را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: نه می‌توانیم نمره بسیار پایین به دولت بدهیم و نه می‌توانیم نمره عالی و ممتاز بدهیم. اما معتقدم که سبد سیاستی و اجرایی خود را بهتر از این می‌توانست تنظیم کند. به هر حال دولت تدبیر است و امیدواریم تدبیری برای حل مشکلات بیندیشد.

نایب رئیس مجلس در ادامه به بیان این مطلب که دولت هنوز یک ظرف سیاسی تعریف شده در انتخابات ندارد گفت: البته گرایش اعتدال در کشور داریم اما در یک ظرف تعریف شده هنوز جا نگرفته و از این جهت جای بحث دارد که چه جایگاهی در انتخابات خواهد داشت.