برای 165 زوج دانشجویی که دیروز دور هم جمع شدند، زیارت بارگاه امام رضا(ع) یک بهانه است؛‌ بهانه‌ای برای شروع یک زندگی، زندگی‌ای که ایمان و سادگی فصل مشترک آن است.

عهد و پیمان کنار مزار شهدای گمنام

همین بهانه کافی است تا ماهم مهمان این جشن ساده و صمیمی شویم؛‌ جشنی که یک پای آن زوج‌های جوان دانشجویی هستند که با چمدان‌های کوچک و بزرگ، در حیاط دانشگاه امیرکبیر ایستاده‌اند. شناختن زوج‌های مهمان، از بین دانشجوهای بی‌شمار دانشگاه امیرکبیر کار سختی نیست.

فقط کافی است رد چادرهای سفیدی را که دانشجوهای دختر با نیت سفید بختی سر کرده‌اند بگیریم و به زوج‌هایی برسیم که دل توی دلشان نیست. زن و شوهرهای جوانی که به نوبت پشت سفره عقدی که کنار مزار شهدای گمنام دانشگاه صنعتی امیرکبیر چیده شده می‌نشینند، نگاهشان را به قرآنی که روی رحل قرار گرفته می‌دوزند و ته دلشان خوشبختی را آرزو می‌کنند. کنار این سفره عقد زیبا، بساط سلفی انداختن داغ داغ است؛‌ بیشتر زوج‌ها دوست دارند یادگاری از این مراسم ازدواج دانشجویی داشته باشند. یادگاری‌ای که بعدها عهد و پیمانی را به یادشان می‌آورد که پای مزار شهدای گمنام باهمدیگر بسته‌اند.

ریحانه متولی‌پور و ابوالفضل شفیعی یکی از این زوج‌های جوان هستند. ریحانه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر است و ابوالفضل دانشجوی دانشگاه یزد. زیر طاق گل و بادبادک‌های قرمز بالای سفره عقد، روبه‌روی آینه و شمعدان می‌نشینند و با لبخند به پدرومادرهایشان نگاه می‌کنند. والدینی که دیروز صبح به تهران رسیدند. حسین شفیعی پدر آقای داماد،‌ به ما گفت: ملاک‌های پسر و عروسم برای ازدواج با همدیگر ایمان،‌عفاف و اصالت خانوادگی بود. خوشبختانه این انتخاب مورد تائید دو خانواده هم بود و امروز هم آمده‌ایم تا آنها را راهی مشهد بکنیم.

عشق غوغا می‌کند

بعد از این زوج جوان،‌ نوبت به زوج دیگری می‌رسد که پشت سفره عقد بنشینند. محدثه احسانی و علیرضا محمدزاده. هردو دانشجوی ارشد آی تی هستند و با خانواده‌هایشان به جشن ازدواج دانشجویی آمده‌اند. این جشن، ‌تنها جشن آنهاست و قرار است بعد از برگشت از مشهد راهی خانه کوچکی بشوند که بتازگی اجاره کرده‌اند. از آقای داماد می‌پرسیم که پس اقوام و آشناها چطور؟ نمی‌خواستید آنها را به جشن عروسی‌تان دعوت کنید؟ می‌گوید: من و همسرم بعد از صحبت با همدیگر و مشورت با بزرگ‌ترهایمان تصمیم گرفتیم به همین مراسم ازدواج بسنده کنیم. واقعا در شرایط اقتصادی فعلی وقتی هردو دانشجو هستیم، ‌دلیلی ندارد عروسی مفصل و آنچنانی بگیریم. عروس خانم هم در جواب این سوال که دوست نداشتید لباس عروس بپوشید؟ می‌گوید: خیلی‌هارا می‌شناسم که با لباس عروس و مراسم عروسی مفصل، زندگی‌شان را شروع کرده‌اند اما زندگی‌شان به سرانجام نرسیده، الان هم وقتی می‌بینم من و همسرم شرایطش را نداریم، دوست ندارم خودم و او را در فشار و استرس قرار بدهم. چند دقیقه قبل از شروع مراسم، مجری تریبون را به‌دست می‌گیرد و با یک بیت شعر نوزدهمین دوره جشن ازدواج دانشجویی را آغاز می‌کند: «میزبان عشق است و وای از عشق! غوغا می‌کند... هر که مهمان است بسم‌الله الرحمن الرحیم».

‌ازدواج بهنگام، ‌آسان، آگاهانه و پایدار

همزمان با شروع مراسم پای صحبت‌های دبیر جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نشستیم و سیدجواد طباطبایی درباره اهمیت ازدواج تاکید کرد: ازدواج سنت رسول مکرم اسلام(ص) و مورد سفارش ایشان است. ازدواج و آرام گرفتن در بستر خانواده، یکی از فرصت‌های مهم زندگی برای هر مرد و زن است که مایه آسایش، آرامش روحی و دلگرم شدن به ادامه مسیر زندگی است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه امیرکبیر به روند برگزاری جشن‌های ازدواج دانشجویی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: اعزام دانشجو به سفر زیارتی مشهد در دانشگاه ما از سال 76 با اعزام 60 زوج آغاز شد و طی سال‌های گذشته افزایش یافت و تاکنون 6130 نفر در این مراسم شرکت کرده‌اند.

دبیر جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر همچنین به اهداف برگزاری این مراسم اشاره کرد و افزود: امسال هم، نوزدهمین دوره ازدواج دانشجویی با رویکرد و گفتمان زندگی مشترک به‌منظور فرهنگسازی ‌ازدواج بهنگام، ‌آسان، آگاهانه و پایدار براساس موازین دینی و احیای سنت حسنه نبوی و همین طور فضاسازی معنوی و اخلاقی در بین دانشجویان و گسترش آموزش‌های ضروری با توجه به تغییر شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه، برگزار شده است. در مراسم امروز ما میزبان 165 زوج فرهیخته و دانشگاهی هستیم و امیدواریم پایه‌های یک زندگی استوار را از همین جا بنا بگذارند.

کارگاه‌های آموزشی بعد از رسیدن به مشهد

برای زوج‌های جوان این مراسم، برنامه امروز تازه آغاز ماجراست و مسئولان نهاد نمایندگی رهبری برنامه‌های ویژه‌ای را برای آنها بعد از رسیدن به مقصد در نظر گرفته اند. درباره این برنامه‌ها با حسین جوادی، مدیر مرکز فرهنگی اردوهای دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مسئول نوزدهمین دوره ازدواج دانشجویی به گفت‌وگو می‌نشینیم و او درباره برنامه‌هایی که بعد از رسیدن به مشهد مقدس برای زوج‌های جوان تدارک دیده شده، توضیح داد: ما کارگاه‌های متعدد آموزشی در سفر مشهد برای زوج‌های جوان در نظر گرفته‌ایم؛ از بهداشت روابط جنسی، نحوه مدیریت تعارضات با خانواده‌های همدیگر گرفته تاآشنایی با بنیان‌های روانی زن و مرد. بجز این کلاس‌ها، شب‌ها هم در هتل‌های محل اقامتشان یک کارشناس مشاور مستقر است و به سوال‌های زوجین جواب می‌دهد.

مدیر مرکز فرهنگی اردوهای دانشجویی نهاد رهبری با اشاره به ترویج فرهنگ ازدواج ساده بین جوانان تاکید کرد: ما در تلاشیم عرف‌های غلط را در بحث ازدواج جوانان از بین ببریم؛ هدف نهایی هم این است که فلسفه ازدواج در دوران دانشجویی به عنوان یک فرهنگ بین خانواده‌ها جا بیفتد. قبلا می‌گفتند برای ازدواج باید شغل داشته باشند، سربازی رفته باشند و حتی به پسردانشجو زن نمی‌دادند. اما این اشتباه است؛ زیرا بهترین سن و زمان ازدواج، دوران دانشجویی است، البته درصورتی که هم خود دانشجو و هم خانواده‌ها این ازدواج را آسان بگیرند.

این نصحیت را حداقل 165 زوج جوانی که دیروز به بهانه نوزدهمین دوره جشن ازدوج دانشجویی، در دانشگاه امیرکبیر دورهم جمع شدند، جدی گرفتند؛ جوان‌هایی که همگی مسافر قطار ساعت 17 هستند قطاری به مقصد مشهد.