دکتر نوریان؛ افزود: آزمایشگاه بیمارستان بازتوانی و پزشکی ورزشی نورافشار با ارایه خدمات 24 ساعته و اورژانس و دارا بودن بانک خون برای اعمال جراحی و موارد اورژانس تفاوتهای زیادی با آزمایشگاه های سرپایی دارد. از طرفی به دلیل استقرار آزمایشگاه در فضای بیمارستان، آزمایشگاه براساس استانداردهای بالاتری نسبت به آزمایشگاه های سرپایی ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: در این بیمارستان کلیه خدمات آزمایشگاهی و پاتولوژی اعم از ارزیابی هورمونی، ایمونولوژی، خون شناسی، میکروب شناسی، بانک خون، PCR، بررسی نمونه های بافتی و ... انجام می شود.

وب در پاسخ به این سوال که چند درصد شاغلان در آزمایشگاه ها دارای تخصص هستند گفت: کلیه پرسنل شاغل در آزمایشگاه، نیروهای متخصص در زمینه آزمایشگاهی و میکروب شناسی هستند. با توجه به استانداردهای اعتبار بخشی که توسط وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ می شوند، کلیه مدارک پرسنل بایستی متناسب با مسؤولیت وی در آزمایشگاه باشد.

مدیر درمان بیمارستان نورافشار به کارگیری نیروهای غیر متخصص را به علت عدم آگاهی و نبود دانش کافی برای مجموعه، خود شخص و بیمار خطرناک و مخاطره آمیز دانست.

دکتر نوریان در خصوص نقش آزمایشاه ها در پیشگیری از بیماریها تصریح کرد: بخش مهمی از پایش سلامت کارکنان و کارگران زحمت کشی که در ادارات و کارخانجات صورت می گیرد بر اساس نتایج پاراکلینیک و آزمایشگاهی است. کشف بیماریهایی مانند دیابت، چربی خون بالا، تیروئید و ... در مراحل ابتدایی صرفاً با استفاده از امکانات آزمایشگاهی مقدور است.

وی تاکید کرد: آزمایشگاه یکی از اجزای اصلی فعالیت بیمارستانی است و برای تعیین تکلیف قطعی بیمار یا اجازه عمل جراحی نیاز به اقدامات تشخیصی آزمایشگاهی وجود دارد. عملاً آزمایشگاه نقش مهمی در درمان و تعیین اهداف درمانی بیمار دارد.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاهیان در معرض بیماری های مختلفی هستند، تصریح کرد: پرسنل آزمایشگاه نیز مانند سایر پرسنل بیمارستان به دلیل مواجهه با نمونه های خون یا ادرار بیمار یا نمونه های بافتی در معرض بیماری های منتقل شونده از سرم مانند انواع هپاتیت، ایدز و بیماری های عفونی ناشی از کشت های میکروبی است.

دکتر نوریان درباره کیفیت خدمات در آزمایشگاه ها گفت: کیفیت کار خوب است. با توجه به اهمیت نقش آزمایشگاه و وابستگی اقدامات درمانی به پاسخهای ارایه شده، کنترل های کیفی متعددی به صورت مستمر بر فرایندهای عملیاتی آزمایشگاه صورت می پذیرد. بعلاوه جلسات مستمر در خصوص ارتقای کیفیت خدمات برگزار می شود. در بیمارستان نورافشار آزمایشات اورژانس طبق برنامه زمانبندی شده در اسرع وقت نمونه گیری و پاسخ داده می شود.

وی گفت: با توجه به ارزیابی انجام شده بر اساس سنجه های اعتبار بخشی، کنترل کیفی و استاندارد سازی آزمایشگاه و نمونه های کنترل کیفی خارجی، کیفیت خدمات آزمایشگاه در حد بالای استانداردها ارایه می شود.

مدیر درمان بیمارستان نورافشان درباره امکانات موجود در آزمایشگاه ها گفت: در این بیمارستان سطح امکانات موجود مطلوب است و برنامه ریزی مستمر در خصوص به روز نمودن امکانات و خدمات وجود دارد.