رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با اشاره به حضور حدود 1500 متخصص قلب و بیش از 300 جراح قلب در کشور، بیان داشت: در حال حاضر خدمات ایران برای درمان بیماران قلبی عروق جز بالاترین استانداردهای دنیا است و حدود 85 درصد بیماری های قلبی عروقی قابل پیشگیری هستند.

وی در ادامه با تاکید بر نقش پیشگیری در عدم ابتلا به بیماری های قلبی و یا به تعویق افتادن ابتلا به این نوع بیماری ها، افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری و نبود برنامه ریزی دقیق درخصوص پیشگیری، در حال حاضر در وزارت بهداشت طرحی تحت عنوان طرح تحول بهداشت در دست اجرا است.

این فوق تخصص گوارش از وجود حدود 35 درصد مردم ایران در معرض عوامل خطر و ابتلای به سکته های مغزی و قلبی بی علامت و بدون اطلاع خود خبر داد و اضافه کرد: این افراد معمولا با یک سکته قلبی متوجه بیماری خود شده، در حالی اگر قبل از بروز این بیماری ها توسط پزشک شناسایی شوند علاوه بر دریافت توصیه هایی برای تغییر شیوه زندگی قرص هایی نیز برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی تجویز می شود.

وی با اشاره به تولید نوعی قرص در ایران به عنوان یکی از اولین کشورهای تولید کننده این دارو در دنیا و عرضه آن به تمامی داروخانه ها از سال آینده بر اساس تصویب معاونت غذا و دارو تصریح کرد: تحقیق روی این قرص ترکیبی در کشور ما حدود 10 سال انجام شده و پس از عرضه به داروخانه ها از فروردین ماه امسال، برای بیماران مبتلا به فشار خون، چربی خون و ... به جای مصرف چند قرص در روز، از یک قرص براساس نوع بیماری استفاده خواهند کرد.

ملک زاده با بیان اینکه سالانه حدود 500 هزار ایرانی دچار سکته قلبی و مغزی می شوند که از این تعداد حدود 160 هزار نفر جان خود را از دست می دهند، اذعان داشت: ما در مقوله پیشگیری هنوز عقب هستیم و اقدامات جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی گفت: بیماری های واگیر که در گذشته شیوع بالایی داشته اند، امروزه با توجه به پیشگیری آنها توسط واکسن جای خود را به بیماری های مزمن و غیر عفونی داده و با توجه به پیرترشدن و افزایش امید به زندگی جامعه امروز، شیوع بیماری های مزمن و بخصوص قلبی عروقی زیاد شده و در حال حاضر نیاز به اقدامات پیشگیرانه جدی در این خصوص داریم.

وی در پایان چربی خون، فشار خون، چاقی، بی تحرکی و قند خون بالا را عوامل مهم خطر بیماری های قلبی عروقی خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع حدود 57 درصدی سکته های مغزی و قلبی در افراد بالای چهل سال، در صورت جلوگیری از این سکته ها می توان امید به زندگی را از سن حدود 74 سال در حال حاضر به 80 سالگی رساند.